sarhe1
Fungerar det att bara sätta några pallkragar på varandra för att få en trädgårdskompost? Hur gör man för att få avstånd mellan pallkragarna, när de ställs ovanpå varandra? Behövs mellanrummet för syretillförseln? Bör komposten vara öppen både nedåt och uppåt?
octachoron
Enligt de engelska kompostråd jag sett så är det viktigaste att bevara fukten i komposten dvs inga mellanrum mellan pallkragarna (vilket nog också är enklast). Det kravet är i konflikt med att det bör finnas syre i komposten men att se till att fuktigheten bevaras är viktigast.

En kompost som är öppen neråt mot en jordyta är bäst.
Täckning upptill av komposten hjälper till att bevara fuktighet under varma sommardagar och ser till att hålla regnet ute under den härliga svenska sommaren.
Tessan49
Om jag förstått det rätt så är både syretilfförseln och fuktigheten två viktiga aspekter. Kan man inte åtgärda det på så sätt att man fäster smala lister på en pallkrage innan man ställer den andra ovanpå? På så sätt kommer luften in i komposten. Annars verkar det vara smidigt med pallkragar och det ser estetiskt ut i trädgården. En pressening med 4 hål i hörnen som man trär på 4 spikar/pinnar eller liknande i den sista pallkragens överkant borde kunna fungera som bra skydd och garantera fuktigheten. Är jag rätt på det?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon