Jag är nyfiken på detta sädesslag som tycks kunna användas både som ris och mjöl och vara mycket tåligt. Finns det någon som provat på?
Åsa, mälardalen zon 2
23-11-2003, 17:30
Har aldrig provat quinoa, varken att äta eller att odla. Undrar om man verkligen klassar det som sädesslag det är väl en spenat/målleväxt (Chenopodium quinoa) fast det är fröna man använder som "sädesslag".
Men denna växt borde gå att odla i Sverige den är ettårig, frön säljs hos ex. Impecta fast de har satt det svenska namnet mjölmålla på växten. Det står att bladen och fröerna går att använda. Växten ser väldigt dekorativ ut på impectas bilder.
Ingrid på Västkusten
23-11-2003, 19:50
Joo men det är ett sädesslag faktiskt precis som 'teff' ett annat mindre känt sädesslag.
Spännande :-) jag ser quinoa i hälsokosten ibland men har adlrig testat själv.
www.futurefoods.com har en del utsäde till skumma sorter av quinoa och dylikt.
Paul Teepen ( invandrad holländsk numera svensk odlare) tror jag ahr odlat den.
Jag hoppas ivrigt att hans tester av kamut faller ut väl nästa år.
Hälsar ingrid
littlegem
28-11-2003, 14:02
Åsa har rätt, Quinoa är inte ett sädesslag utan en målla. Den botaniska termen för kulturväxter är pseudocerelier, dvs växter som används som sädesslag (cerealier).
Den som främst marknadsfört Quinoa i Sverige är växtfysiologien Rolf Carlsson från Lund, som tyvärr gick bort för några år sedan. Rolf kunde visa att denna växt har mycket intressanta egenskaper.
Eftersom dess ursprung är de andinska kulturerna i Sydamerika (jag har sett den odlas på 4 000 meters höjd) har den god tålighet. Den var en av förklaringarna till inkarikets utveckling, det var en av flera bra grödor i ett mycket produktivt jordbruk som möjliggjorde högkulturen. Än idag odlas mycket quinoa i de indianska byarna.
Det viktigaste som Rolf genom sina undersökningar kunde visa var att den är en av de bästa proteinkällorna inom växtriket. Sammansättningen av proteinet är bra och vi har lätt för att ta upp det.
Det är en mycket odlingsvärd växt, vacker dessutom, men fröna bör skyddas med fågelnät.
Stephen
02-12-2003, 16:38
Vi har dyrket litt Quinoa her på Malvik i Sør Trøndelag (nok til et par middagsretter hvert år) siden rundt 1990 - få hvert år bra avling og eneste problem er at frøene begynner å spire på plantene i en fuktig høst (viktig å høste så fort som frøene er moden). Har prøvd flere sorter - det er viktig å dyrke riktig sort som er tilpasset våre lange sommerdager. Vil anbefale sorten Dave - som jeg fikk fra Ken Fern (senere kjent for Plants for a Future databasen) rundt 1990.
Hvis noen er interessert i frø, kan jeg sende litt (for porto - send gjerne en konvolutt med adressen).
Jeg blir borte noen dager fra idag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.