|
vanjalarsa
26-10-2009, 10:35
Jag stör mig på en del bekanta som säljer oriflame produkter. När man träffas hemma hos någon och fikar så dras alltid den där oriflame katatlogen fram. Jag tycker att det är oartigt och lite fräckt. vad tycker ni? mvh vanjalarsa
CITAT (vanjalarsa @ 26-10-2009, 10:35)  Jag stör mig på en del bekanta som säljer oriflame produkter. När man träffas hemma hos någon och fikar så dras alltid den där oriflame katatlogen fram. Jag tycker att det är oartigt och lite fräckt. vad tycker ni? mvh vanjalarsa  Har aldrig varit i den sitsen, men jag tycker det är lite fräckt att man utnyttjar sina bekantas goda vilja. Det är ju svårarare att säga nej till någon man känner. Har mer "problem" med jultidningar, jag är inte intresserad av något i dessa kataloger och ändå nästan "förväntas" man köpa av bekantas barn så dessa barn kan få en t-shirt eller TV-spel.....
CITAT (vanjalarsa @ 26-10-2009, 10:35)  Jag stör mig på en del bekanta som säljer oriflame produkter. När man träffas hemma hos någon och fikar så dras alltid den där oriflame katatlogen fram. Jag tycker att det är oartigt och lite fräckt. vad tycker ni? mvh vanjalarsa  Håller med. Har svårt att alltid säja nej till någon kompis som säljer. Men jag tränar flitigt på det.
Gossen Ruda
26-10-2009, 10:51
Det är lite fult att utnyttja sina vänner för att prångla ut vad man än säljer. Jag har dock inga problem med just oriflame, för sent att komma med hö när kon är död.
Myosotis
26-10-2009, 11:29
CITAT (vanjalarsa @ 26-10-2009, 10:35)  oriflame produkter Aldrig hört talas om, kan man äta det? Men att försöka sälja något till sina kompisar på det viset är oförskämt.
Usch så dumt. Det vore bättre om hon sa "ni vet ju att jag säljer Oriflame....hör av er om ni är intresserade" Man ska inte utnyttja sina vänner så.
Jag vill nämna en paralell. Har en granne som tillhör Jehovas Vittne som går runt och knackar dörr........men de går aldrig i området där de bor.
CITAT (Alba @ 26-10-2009, 11:30)  Usch så dumt. Det vore bättre om hon sa "ni vet ju att jag säljer Oriflame....hör av er om ni är intresserade" Man ska inte utnyttja sina vänner så.
Jag vill nämna en paralell. Har en granne som tillhör Jehovas Vittne som går runt och knackar dörr........men de går aldrig i området där de bor. Tror det beror på, att alla "vittnen" vet var deras kollegor bor, och dom vill värva nya "offer"
CITAT (pejori @ 26-10-2009, 11:33)  Tror det beror på, att alla "vittnen" vet var deras kollegor bor, och dom vill värva nya "offer"  Kan ju vara så också men jag hörde att det beror på att de inte villa påverka i närmsta grannområdet. Samtidigt tänker jag ju att de ofta är ganska påträngande .........skulle de ta en sån hänsyn med grannar......hm kanske inte.
Ha...den varianten har jag inte tänkt på. Men som sagt, skulle dom ta den hänsynen?
Skruttis
26-10-2009, 12:08
Oriflame, Tupperware, smycken mm. Jodå, haft kompisar som sålde eländet. Kom alltid på tal och man kände sig tvungen att köpa något. Hur tråkigt som helst. Minns en gång när Tupperwareprylarna åkte fram. Jag var tämligen fattig på den tiden men kände mig ändå tvungen att "ställa upp". Tittade i prislistan vad som var billigast, det blev en drinkpinne Den låg oanvänd i 15 år innan jag gjorde blompinne av den.... Numera är det "bara" problemen när grannbarnen vill sälja jultidningar kvar. Det räcker så väl.
Jag har förlorat flera vänner pga av detta otyg. De ska sälja allt från telefonabonnemang, till tvättmedel eller bantningspreparat. MLM är det oftast: Multi Level Marekting, som går ut på att du ska värva nya säljare och får sedan provision på vad dessa nya säljare kränger för. Se även "pyramidspel".
Har lärt mig känna igen "signalerna" nu. Händer att främmande människor (särskilt i "mingel") försöker rekrytera mig.
-ja jo jag vet att jag är driftig och allt men jag vill inte använda mina vänner till detta och inte min hjärna heller.
CITAT (kina3 @ 26-10-2009, 12:39)  Jag har förlorat flera vänner pga av detta otyg. De ska sälja allt från telefonabonnemang, till tvättmedel eller bantningspreparat. MLM är det oftast: Multi Level Marekting, som går ut på att du ska värva nya säljare och får sedan provision på vad dessa nya säljare kränger för. Se även "pyramidspel".
Har lärt mig känna igen "signalerna" nu. Händer att främmande människor (särskilt i "mingel") försöker rekrytera mig.
-ja jo jag vet att jag är driftig och allt men jag vill inte använda mina vänner till detta och inte min hjärna heller. Men just oriflame är inte mlm. Om det nu ska vara nåt positivt med det hela.
Hm... blev nyfiken och surfade in på deras sida. Citerar: Som Säljkonsulent kan du även värva andra att bli konsulenter. Bygg en egen grupp av konsulenter och bli Gruppchef så tjänar du pengar på hela din grupps försäljning.
Slutsats: de har mlm också, om man vill.
CITAT (kina3 @ 26-10-2009, 13:08)  Hm... blev nyfiken och surfade in på deras sida. Citerar: Som Säljkonsulent kan du även värva andra att bli konsulenter. Bygg en egen grupp av konsulenter och bli Gruppchef så tjänar du pengar på hela din grupps försäljning.
Slutsats: de har mlm också, om man vill. Ja där ser man... igen av oriflame försäljare har nånsin försökt värva mig i alla fall, däremot velat sälja grejer. Annat är det med rena mlm-företagen
skogstroll
26-10-2009, 16:44
kan man inte i såfall säga att man har en försäljningskväll då och då? Om man inte vill bli av med sina vänner...
Snöflinga
26-10-2009, 22:04
I unga dagar skulle jag säkert känna mig tvingad att handla  Idag kan jag helt ärligt säga att jag har mina favoritprodukter och att jag aldrig kan tänka mig något annat, men att det var ett bra försök Angående jultidningar o.d. säger jag att jag köper av mina barnbarn (fast de inte säljer)
CITAT (Snöflinga @ 26-10-2009, 22:04)  I unga dagar skulle jag säkert känna mig tvingad att handla  Idag kan jag helt ärligt säga att jag har mina favoritprodukter och att jag aldrig kan tänka mig något annat, men att det var ett bra försök Angående jultidningar o.d. säger jag att jag köper av mina barnbarn (fast de inte säljer)   så ska jag säga i fortsättningen också... Bra idé... (har inga favoritprodukter och köper inte tidningarna heller.)  CITAT (skogstroll @ 26-10-2009, 16:44)  kan man inte i såfall säga att man har en försäljningskväll då och då? Om man inte vill bli av med sina vänner... Det är väl det vanligaste sättet, att "vill du komma på party på onsdag"... Då kan man ju gå dit och fika eller säga, "ååå vad synd, jag som är upptagen då" om man inte vill dit. Då har man sina vänner kvar lite till ialla fall.
CITAT (Myosotis @ 26-10-2009, 11:29)  Aldrig hört talas om, kan man äta det? Oriflame är kometiska produkter; smink, hudkrämer och sånt. Om säljteknik.... Det är väl meningen att man ska ordna särskilda sälj-träffar dit intresserade kan komma på bestämd tid, inte försöka kränga varje gång någon bekant eller två dyker upp! Är säljaren påträngande, kan hon/han ju mista sina vänner! ..... Editerar: Ja, skogstroll skrev nästan precis detsamma lite tidigare. Ursäkta mig...
CITAT (RitRat @ 26-10-2009, 22:36)  Oriflame är kometiska produkter; smink, hudkrämer och sånt.
Om säljteknik.... Det är väl meningen att man ska ordna särskilda sälj-träffar dit intresserade kan komma på bestämd tid, inte försöka kränga varje gång någon bekant eller två dyker upp! Är säljaren påträngande, kan hon/han ju mista sina vänner! Helt rätt tänk, men sedan kommer nästa hake...Pengar!!! dom vill tjäna pengar och försöker sälja så mycket dom kan. En del (här) är lätt desperata, då dom tror dom ska kunna "tjäna massa pengar pronto" typ
CITAT (pejori @ 26-10-2009, 22:22)   så ska jag säga i fortsättningen också... Bra idé... (har inga favoritprodukter och köper inte tidningarna heller.)  Det är väl det vanligaste sättet, att "vill du komma på party på onsdag"... Då kan man ju gå dit och fika eller säga, "ååå vad synd, jag som är upptagen då" om man inte vill dit. Då har man sina vänner kvar lite till ialla fall. Så fungera det här,sk pary för tex tupperware eller Oriflame.Jag har aldrig varit med om att någon plockade fram en katalog vid en vanlig fikaträff.Min granne säljer Oriflame,vill jag har något går jag dit och hon beställer då,var även på några partyn.Jultidningar är svarare när grannbarnen ringer på,det blir alltid någon liten bok,en deckare tror jag det är i år.
Jag har sålt för oriflame men gjorde det helt ärligt bara för att jag själv tycker om deras produkter och som säljare får man ju en viss rabatt  Dom som köpte av mig var min mamma och min brors flickvän och ja dom fick faktist tjata på mig för att jag skulle komma ihåg att ta med katalogen och beställa innan sista beställningsdatumen gick ut. Synd tycker jag när ens vänner försöker pracka på en saker man inte vill ha. Min brors sambo säljer för PartyLite (doftljus o dylikt ) men hon är faktist väldigt bra på att just inte dra fram katalogerna i tid och otid utan hon anordnar party´s som man kan komma på om man vill
CITAT (renate @ 26-10-2009, 22:44)  Så fungera det här,sk pary för tex tupperware eller Oriflame.Jag har aldrig varit med om att någon plockade fram en katalog vid en vanlig fikaträff.Min granne säljer Oriflame,vill jag har något går jag dit och hon beställer då,var även på några partyn.Jultidningar är svarare när grannbarnen ringer på,det blir alltid någon liten bok,en deckare tror jag det är i år. Så tycker jag det ska vara också. Att man skälv får välja och inte tvingas "testa" produkter i tid och otid, och få en sur blick om man inte vill köpa nått. Har massa "blommpinnar" och apelsinskalare. (som blompinnar, dom också)  CITAT (TheLan @ 26-10-2009, 22:48)  Jag har sålt för oriflame men gjorde det helt ärligt bara för att jag själv tycker om deras produkter och som säljare får man ju en viss rabatt  Dom som köpte av mig var min mamma och min brors flickvän och ja dom fick faktist tjata på mig för att jag skulle komma ihåg att ta med katalogen och beställa innan sista beställningsdatumen gick ut. Synd tycker jag när ens vänner försöker pracka på en saker man inte vill ha. Min brors sambo säljer för PartyLite (doftljus o dylikt ) men hon är faktist väldigt bra på att just inte dra fram katalogerna i tid och otid utan hon anordnar party´s som man kan komma på om man vill  Tror man vinner mer kunder på det sättet, då man själv väljer när och om man vill ha saker. Sedan kan man ju alltid köpa om man vill ha något extra (och har råd) Istället för "jag har med katalog/saker, vill du köpa nått"
Meriona
27-10-2009, 08:39
Jag har inga problem att säga nej till mina vänner om det är nåt jag inte vill ha. Så jag tycker inte att det gör nåt om jag får frågan ibland, sist var det underkläder för nåt barns skolresa, och det märket är jättebra så det köper jag gärna. Oriflameprodukter skulle jag aldrig köpa hur mycket de än tjötar, för jag tycker inte att de är bra.
ingrids
27-10-2009, 11:02
Hade en chef en gång som började med mlm. Den organisationen (amway) gav då utryckligen rådet att inte börja med släkt och nära vänner. Han följde inte rådet och bekände efter ett tag att han "bränt" ett antal släktingar och vänner så att umgänget och relationen blivit lidande. Även om jag inte stödjer mlm som idé kan jag tycka att den organisationen i alla fall då försökte ge ett gott råd.
Undrar jag om organisationen generellt ger det rådet... Amway står högst upp på min svarta lista av aggressiv försäljning. En fd vän till mig försökte och nu har vi ingen kontakt. Iofs är det just detta företag som jag mest stött på då jag minglat bland okända. Tips för att avslöja dem: kolla in om det står Amway på armbandsuret. ( De låtsas att de vill diskutera affärsidéer och har till och med låtsats inte veta om vad ett mlm företag är)
CITAT (kina3 @ 27-10-2009, 11:18)  Undrar jag om organisationen generellt ger det rådet... Amway står högst upp på min svarta lista av aggressiv försäljning. En fd vän till mig försökte och nu har vi ingen kontakt. Iofs är det just detta företag som jag mest stött på då jag minglat bland okända. Tips för att avslöja dem: kolla in om det står Amway på armbandsuret. ( De låtsas att de vill diskutera affärsidéer och har till och med låtsats inte veta om vad ett mlm företag är) Fast amway har jävligt bra produkter. Jag har sålt själv och hoppat av p.g.a marknadsföringen som jag inte ville vara en del av och jag saknar produkterna hur mycket som helst, både rengöringsmedel, mat och kroppsvårdsprodukterna.
Myosotis
27-10-2009, 12:36
CITAT (RitRat @ 26-10-2009, 22:36)  Oriflame är kometiska produkter; smink, hudkrämer och sånt. Aha! Tack. Ja, det kan de ju försöka sälja till mig...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|