|
Var hos en ny massör häromdagen och fick låna hem en tunn bäddmadrass från Back on Track med keramiskt tyg som ska reflektera kroppsvärmen i form av infraröd strålning, vilket i sin tur ska kunna minska smärta i muskler, ligament, senor och leder. Värmen ska öka blodgenomströmningen i det skadade området och påskynda läkning. När man har smärta och måste äta allt starkare och starkare mediciner så tar man fatt i alla halmstrån, men det här har jag inte alls provat förut. Vet i stort sett inget om det än. Ska ut och kolla lite mer på nätet om det finns någon vetenskaplig forskning på området eller inte. De har även ledskydd, kläder och sängkläder i sitt sortiment.
Vore kul att höra om någon av er provat något liknande!
CITAT (zissi @ 26-10-2009, 10:48)  Var hos en ny massör häromdagen och fick låna hem en tunn bäddmadrass från Back on Track med keramiskt tyg som ska reflektera kroppsvärmen i form av infraröd strålning, vilket i sin tur ska kunna minska smärta i muskler, ligament, senor och leder. Förstår inte riktigt - ska kroppsvärmen man ajälv alstrar omvandlas till infraröd strålning? Eller ska man ta tillvara kroppsvärmen och reflektera den tillbaka?
Jag vet bara att det på hästarna ger effekt som att svullnader går ner etc. vid användning, vilket ju skulle tyda på ökat genomströmmning? Jag har ett knäskydd som jag......................................... Alltid glömmer använda  kan tyvärr ej eg omdömme. Köpte det för det verkar vara god effekt på pållarna. Det är värmen som reflekteras.
Har jag aldrig hört talas om. verkar ju intressant om det fungerar.
Gossen Ruda
26-10-2009, 12:05
CITAT (zissi @ 26-10-2009, 10:48)  Var hos en ny massör häromdagen och fick låna hem en tunn bäddmadrass från Back on Track med keramiskt tyg som ska reflektera kroppsvärmen i form av infraröd strålning, vilket i sin tur ska kunna minska smärta i muskler, ligament, senor och leder. Värmen ska öka blodgenomströmningen i det skadade området och påskynda läkning. Låter lite som på gränsen till humbug. Visst förlorar vi värme hela tiden men en bra isolerande filt eller liknade gör samma verkan. Fö behöver man nog inte komma så långt under huden för att kroppstempen skall vara normal och något sätt att generera högre temperatur med något reflekterande material tror jag inte på.
*Stintan*
26-10-2009, 12:25
CITAT (KRT @ 26-10-2009, 11:03)  Förstår inte riktigt - ska kroppsvärmen man ajälv alstrar omvandlas till infraröd strålning? Eller ska man ta tillvara kroppsvärmen och reflektera den tillbaka? Vad jag har förstått så ska kroppsvärmen reflekteras tillbaka. Infraröd strålning har jag aldrig hört om BackonTrack. Materialet används mycket till hundar och hästar också tydligen till belåtenhet. Dock klassas Back om Track som dopning i hundvärlden. Hundar med t.ex. ledbesvär kan tränas för hårt inför tävling med hjälp av täcke av detta material då det har en smärtlindrande verkan och skadan kan förvärras. Därför måste det vara ett uppehåll på 14 dagar mellan användandet och tävling.
RibesRubusVitis
26-10-2009, 12:41
Du borde få samma effekt av en bit plastad aluminiumfolie, en sån där skyddsfilt som man lägger över olycksoffer eller frusna fjällvandrare.
*Stintan*
26-10-2009, 13:00
Fast det kanske är skönare med ett tyg.
CITAT (*Stintan* @ 26-10-2009, 12:25)  Vad jag har förstått så ska kroppsvärmen reflekteras tillbaka. Infraröd strålning har jag aldrig hört om BackonTrack. Materialet används mycket till hundar och hästar också tydligen till belåtenhet. Dock klassas Back om Track som dopning i hundvärlden. Hundar med t.ex. ledbesvär kan tränas för hårt inför tävling med hjälp av täcke av detta material då det har en smärtlindrande verkan och skadan kan förvärras. Därför måste det vara ett uppehåll på 14 dagar mellan användandet och tävling. Du menar att det fungerar alltså? Man kanske skulle prova det. HM...Trodde det kanske var samma effekt som spikmattan, där den visade sig vara helt verkningslös....(läste det i någon tidning någonstans)
Back on track har funnits i många år, det finns även forskning på området faktiskt! Som sagt, det SYNS på hästarnas ben att det fungerar, toppen för hästar som måste stå i box av någon anledning då västska annars lätt samlas i benen.
CITAT (Wilmer @ 26-10-2009, 13:26)  Back on track har funnits i många år, det finns även forskning på området faktiskt! Som sagt, det SYNS på hästarnas ben att det fungerar, toppen för hästar som måste stå i box av någon anledning då västska annars lätt samlas i benen. OK: Är dom dyra att införskaffa? (Har ont som fan den kalla årstiden)
*Stintan*
26-10-2009, 14:06
CITAT (pejori @ 26-10-2009, 13:23)  Du menar att det fungerar alltså? Man kanske skulle prova det.
HM...Trodde det kanske var samma effekt som spikmattan, där den visade sig vara helt verkningslös....(läste det i någon tidning någonstans) Jag har ingen aning om det fungerar. Har inte testat men eftersom SKK satt dom reglerna så borde dom väl ha haft någon sorts referens som säger att det fungerar. Jag har även sett att många på olika hundforum rekommenderar Back on Track och alla kan ju inte vara sponsrade av tillverkaren. Man kan ju hoppas att dom har rätt.
Googlad lite på "keramisk textil" och det verkar som att meningen är att man ska ta tillvara på kroppsvärmen och låta den "värma upp" delar av kroppen, alltså inte hela kroppen utan de delar där det finns "problem". Däremot är det nog värt att tänka på att eftersom man inte tillför någon värme är ju effekten beroende av den värme man själv "strålar ut". Skulle därför anta att ju mindre "yta" man har keramisk textil på - ju mindre värmeverkan blir det ju. Och det torde också vara mest effektivt på de delar av kroppen där man redan har mycket blodflöde (t.ex. leder eller muskler - kanske inget för fötter...). Jag antar att man egentligen kan uppnå ungefär samma effekt genom att klä på sig mer kläder där det behövs, men det kanske kan vara lite svårt i vissa lägen  Dock, om en bäddmadrass ska ha effekt på ryggen måste man nog SOVA på rygg, annars blir det sidan elelr magen som blir varm...........
Jag har legat på den i 4 nätter nu och den är otroligt skön. Har mindre värk på efternatten och morgonen de sista två nätterna. Ligger så mjukt på den, liknar ett fårskinn och sen är jag lagom varm i kroppen hela natten. Det känns som jag ligger på en värmedyna som är precis lagom varm hela tiden. Faktiskt rätt så konstig känsla. Jag ska ta reda på vad den kostar när jag lämnar tillbaka den i slutet på veckan. Sen ska jag se om det känns sämre i kroppen när jag inte använder den. Antar att den är rätt så dyr så vill fundera på det hela ett tag. Mjukheten och värmen faschineras jag av iaf..............  än så länge.......
herkules
28-10-2009, 23:50
hundarna här har back-on-tracktäcken och varsin madrass, jag har ett knäskydd, det funkar!
herkules
29-10-2009, 00:01
CITAT (*Stintan* @ 26-10-2009, 12:25)  Vad jag har förstått så ska kroppsvärmen reflekteras tillbaka. Infraröd strålning har jag aldrig hört om BackonTrack. Materialet används mycket till hundar och hästar också tydligen till belåtenhet. Dock klassas Back om Track som dopning i hundvärlden. Hundar med t.ex. ledbesvär kan tränas för hårt inför tävling med hjälp av täcke av detta material då det har en smärtlindrande verkan och skadan kan förvärras. Därför måste det vara ett uppehåll på 14 dagar mellan användandet och tävling. om hunden är frisk får man använda back-on-track, konstig regel men men... kopierat från kennelklubbens hemsida: Angående den hundväst som säljs under varumärket "Back-On-Track" Nationella Dopingkommissionen (NatDopK) vill uppmärksamma SKKs medlemmar på att västen Back-On-Track marknadsförs med information om att den har egenskaper som påskyndar bland annat läkning av olika skador på hundar, och/eller häver smärta för hunden och att detta sker genom att västen är preparerad med ospecifiserade keramiska substanser.
Därigenom har NatDopK beslutat att västen faller under Dopingreglementets 7.1 Otillåtna metoder, vilket betyder att det är 7 dygns karenstid efter det att västen använts. Karenstiden innebär då att hundägaren inte får använda "Back-On-Track-västen" 7 dygn innan hunden deltar på prov, utställning eller tävling. Denna karenstid gäller om hunden INTE anses vara frisk.
NatDopK vill uppmärksamma att västen Back-On-Track marknadsförs med att ge följande effekter;
Smärtlindring Lindrar inflammation Minskar muskelspänning Ökad blodcirkulation Läkning påskyndas Lindrar och påskyndar läkning av skador i muskler och leder Uppvärmning av muskler inför arbete eller fysisk träning Förebygger skador i muskler och leder
NatDopKs beslut grundar sig, dels på Dopingreglementets 7.1 Otillåtna metoder, dels på det faktum att Djurskyddslagen föreskriver att djur som är sjuka eller har/visar smärta inte får belastas. Med andra ord inte delta vid prov, tävling eller utställning. När det gäller träning kan inte lagen tolkas på annat sätt än att endast rehabiliteringsträning är tillåten.
När det gäller Nationellt Dopingreglemente för hund ska det också uppmärksammas att detta skiljer sig på ett flertal punkter från dopningsreglementen på humansidan. Orsaken till detta är främst att det rent juridiskt anses att varje människa själv svarar för sin behandling och medicinering. Detta kan av ganska självklar anledning inte ett djur svara för.
För de hundägare som önskar använda en värmande väst så är till exempel västar av Neupren- eller Fleecematerial tillåtna för att hålla sin hund varm.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|