Full version: Krukproblem!
Nina S
Hej,

Jag har problem på krukfronten, varje gång jag vill planera något så har jag aldrig ytterkrukor till dom nya plantorna, och affärerna har ju såklart stängt redan (sen är ju krukor ganska dyrt oxå).

Jag undrar om någon har nåt käckt sätt att fixa till snygga krukor själv, från grejjer man har hemma menar jag??

Och sen har jag ett annat problem, jag har lite udda ytterkrukor, avlånga osv, där inga vanliga innekrukor passar, kan man använda nåt annat istället för innekrukor?

Hälsningar
Nina
Ingrid på Västkusten
Ja man kan ju gjuta egna, var det det Du tänkte på?
Man kan ju gå en kurs i origami och vika egna temporära i papper med :-) undviker man att få vatten på dem håller de ju bra.

Hälsar ingrid
Nina S
Njaeee, det är klart att det skulle man ju kunna göra, men jag tänkte mest på saker som man har hemma (sånt som ligger och skräpar) som man kan använda till antingen inne- eller ytterkrukor.

Jag har ett svagt minne från min skoltid att vi använde mjölkkartonger att plantera i... ohmy.gif kan man verkligen göra det?

Eller kanske man kan ha en plastpåse med hål i botten istället för innekruka??

//Nina
Åsa, mälardalen zon 2
Växterna är inte så kinkiga med vad man planterar dem i. Ex. kan man använda creme fraiche burkar, smörbyttor, mjölkkartonger, konservburkar mm. bara man ser till att göra dräneringshål.
Nina S
OK, det låter ju lovande biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

Jag gör ett försök, tack!

Nina
Emser
Annars finns det ju olika färger och lacker som man kan måla sina lerkrukor med. Då kan man ju göra sin egna kolection... tongue.gif
Nina A
finns obegränsat med möjligheter smile.gif

jag har odlat blommor i gamla sönderklippta läskflaskor(sådana som inte går att panta)
konservburkar ser fina ut när man tvättat bort etiketten och dessutom är de lätta att göra dräneringshål i botten,bara att ta tag i konservöppnare och börja smile.gif

om man vill kan man tillfälligt ha en liten stickling i en fryspåse med jord
och med små "ventilationshål"
luften inuti påsen blir varm,fuktig och go

fantasin sätter de enda begränsningarna
blommor brukar inte surna till bara det finns bra dräneringshål eller lecakulor längst ner så inte rötterna blir blöta

/Nina
Nina S
Hej Nina

Fint namn förresten biggrin.gif biggrin.gif

Såg på dina bilder att du hade planterat i en gammal glassbunke..., det skulle passa mig, har massor i skåpet wub.gif Har du dräneringshål i botten då och ställer det på nån tallrik, eller?

Om man kör i fullt av leca-kulor i botten behöver man dräneringhål då?

//Nina
kerstin z5-6
Dräneringshål behövs leca eller ej laugh.gif
m-l södra halland
Man hittar en hel del roliga och billiga grejor på loppis- Mina växter står bl a i gamla uppläggningsfat (pyro) och silverbrickor
(min chinchilla äter ur en gammal sås-skål)
det brukar finnas en hel del krukor också- jag brukar vara med och hjälpa till och efteråt plockar jag hem många fina ytterkrukor som ingen velat köpa. gratis!
mvh m-l
Anna C
Ytterkrukor har jag många.

Däremot saknar jag lämpliga innerkrukor, särskilt av lite större storlekar. Var kan man köpa sådana som inte är vita och kostar schaber?! Jag har nämligen bara hittat dyra vita innerkrukor i affärerna och oftast bara små storlekar, om de ens har några.

Anna
Sylvia
Man kan köpa ett helt "rör" engångs-dricksglas i plastat papp eller plast. Håller ett bra tag.
Plastölglas kan man ofta fiska upp från en "festarrangörens" soppåse intill, hur många som helst. Dom är bra att plantera i även lite större sticklingar, bara man gör hål i botten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon