clorinda
Hej

Börjar snart äntligen bli klar med grunden till mitt euro-serre 14,1 kvm.
Men jag har några funderingar som jag hoppas någon kan hjälpa mig med... blink.gif
har letat runt lite på formuet men blir inte klockare... g.gif

Vi har grävt ett dike runt hela alltihopa och lagt i matta, grus, leccasten, samt fyllt
runt stenarna med mera grus...
Sedan kom jag på att man kanske skulle isolera när man ändå håller på!
Tänkte fylla hela grunden med grus sedan matta sedan frigolit sedan sand och sen plattor...
Skall man använda frigolit? hur blir det med dräneringen? Funkar det i alla fall?
Skall man ha något speciall material som isolerar istället? Det finns något som släpper igenom väta
har jag hört.
Kan man lägga grus+frigolit... sedan sand+plattor och någon typ av avrinnings-ränna samt avlopp.
Hur har ni löst det med era isolerade grunder...
Nu har ju jag tyvärr redan fyllt allt grus i sidorna och kan/orkar tyvärr därför inte isolera sidorna...
Borde inte leccastenen isolera lite?
Är det bara bortkastat jobb att isolera på ovansidan?
Någon som vet hur mycket man vinner på att isolera/ att inte göra det?
Många frågor biggrin.gif på en gång...

Har tänkt att dricka glögg i mitt växthus snart...
Hoppas vintern dröjer lite... wink.gif

tacksam för svar....
Clorinda

MariaS
Det går utmärkt att isolera som du har tänkt, men välj gärna den typ av frigolit som är lite hårdare, så den inte spricker. Den brukar vara blå eller rosa till färgen.

Annars finns det något som kallas elefantmatta som är en markisolering, men då ska man ha fem gånger så mycke som med frigoliten för att få samma isoleringseffekt.
asaleo
Jag har ett inlägg från 9/6- 2009 med bilder på min golvisolering.
När man bygger en grund är det ju lätt att lägga in isolerande frigolitskivor i golvet.
Jag valde tjocklek 75 tror jag, hårda skivor, blåa.
Jag lade dem kant i kant på den del av golvet där jag har plantorna
eftersom jag där också har värmekabeln i sanden under plattorna.
Det är ju extra viktigt med isolering i golvet när man värmer upp växthuset.

Hur mycket man spar i energi på detta vet jag ej. Det mesta går väl ut i taket och väggarna.

Jag har bara isolering på en del av golvet och har inte märkt något problem med dräneringen.
För avrinning eller dränering krävs ju inte stora hål.
Om man skulle lyckas lägga plattorna så tight att det blir "vattentätt" skulle man ju kunna göra fasa platthörnen där de möts.

Skulle jag bygga nytt skulle jag lägga in hårda frigolitplattor i hela golvet om jag planerade att värma upp det.
Det känns ju bra att ha gjort ett bra jobb även om man kanske inte tjänar in merarbetet.

Tillfredställelsen efter ett bygge är guld värd.
Asaleo
Crassula
Stocka ut upplaget för cellplasten med banor, var noga med packningen.
Då får du ett plant golv och kan köpa en billig cellplast som inte är så stark.
Över cellplasten lägger du ett lager med krossgrus utan 0-fraktion ex. 4-8,
Tjocklek min 5 cm även detta lägger du ut med hjälp av dragbanor.
Nu har du ett bra underlag för olika plattgolv.
Vatten rinner lätt undan, men var uppmärksam på krossgruset det skall hindra myror att invadera ditt stengolv.

Lycka till.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon