Jag har tänkt börja kompostera och skaffa en varmkompost.
Hittills är det Mullbanken som är mest tilltalande, men jag tycker inte om tryckimpregnering, om jorden ska användas till bl a köksträdgården. Det ska även finnas en linoljeimpregnerad variant av Mullbanken. Är det någon som har testat den?
Nej jag har inte sett den. Inte för att tryckimpregneringen har någon praktisk betydelse för jordkvaliteten, men om bara inte plankorna är alltför tunna så kommer de hålla många år även om de inte är tryckimpregnerade.
Nu måste jag ändå skriva, vad det blev till slut. En kompost av lärkträ, tryckimpregnerat gick bort, vill trots små mängder inte ha gift i komposten.
Bengalow
10-01-2010, 23:18
Vad slags gift fanns det då i det tryckimpregnerade, som du inte ville ha? Det finns självklart "naturliga" gifter i lärkträ, om de motstår röta - har du tagit reda på det?
Valet får stå för mig

Sedan kan du googla och se vad de olika klasser av tryckimpregnering innehåller, i mitt fall var det NTR AB, som innehåller koppar, och det ville jag inte ha. Valet är fritt!
Eva i Höga
26-01-2010, 13:18
Jag tror du har gjort ett bra val. Lycka till med din kompost!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.