Åsa Sthlm-Roslagen
26-10-2009, 16:33
Hej!
Jag är bara nyfiken om någon har beställt frön från en firma som heter Vägg i Vägg och om så är fallet, var det en bra/dålig erfarenhet?
Jag är så otroligt sugen på att så passiflora av alla (läs: ett antal) slag och fann att detta företag har en heldel att bjuda på, så frågan är om fröna är något att ha??
Tacksam för svar!
MVH
Åsa
Sök i tidigare inlägg om denna signatur så får du svar på din fråga.
tulle som själv har dålig erfarenhet
har inte testat vägg i vägg men om du är intresserad av att köpa passifloror kan jag rekommendera en dansk butik som jag köpte ifrån - bjarnes fröer tror jag den heter. Sök bjarne och frö på google så dyker den upp. Toppenbutik! =)
Kajsa i Arvika
27-10-2009, 14:43
Har inte testat just Passiflora men annars köpt både fröer och plantor från Vägg i vägg.. har aldrig varit något problem med mailkontakt eller betalning och plantorna har alltid varit väl förpackade och fint skick när jag fått dem..
Åsa Sthlm-Roslagen
30-10-2009, 08:11
Tack för svar, har tagit en chansning och beställt (på tog för många sorter).
MVH
Åsa
ja vägg i vägg har jag i alla fall tyckt fungerat utmärkt. Trevligt kundbemötande och fina varor.
Åsa Sthlm-Roslagen
07-11-2009, 16:46
Vill bara tala om att jag nu har fått min beställning och den var väl inte 100%, fick inte allt jag beställt och fick en fröpåse jag inte har beställt.... Bemötandet är inget att klaga på men ,,,
Ropa inte hej förrän du vet att innehållet i påsarna blir vad du beställt, d v s att det är rätt sorts frö.
CITAT (tulle @ 26-10-2009, 16:43)

Sök i tidigare inlägg om denna signatur så får du svar på din fråga.
tulle som själv har dålig erfarenhet
Jag med...
Inget svar på mail, otroligt lång leveranstid, utan ens en ursäkt och påsar med ett namn och helt andra sorter och färger i.
Inget jag rekomenderar...

Rekomenderar istället:
http://www.raravaxter.com/
Åsa Sthlm-Roslagen
18-11-2009, 16:19
hmmm, väntar nu otåligt på att något ska hända i min frölåda.... spännande och se vad/om det blir.
MVH
Åsa
CITAT (Åsa Sthlm-Roslagen @ 18-11-2009, 16:19)

hmmm, väntar nu otåligt på att något ska hända i min frölåda.... spännande och se vad/om det blir.
MVH
Åsa
Håller alla tummar för, att du ska få det du hoppades på...
Passiflora-frön tar ju extremt lång tid på sig om man bara sår dem som de är och då är risken stor att många av dem dör. Jag fick frön av en kille för ett tag sedan, för honom hade inga grott och det stod att det kunde ta riktigt lång tid, flera månader och kunde kräva flera månaders stratifiering om de inte grodde inom den tiden o.s.v.
Jag slipade ner mina, lade dem i vatten med rotningshormon i över natten och de grodde alla inom en vecka

Han slipade ner några nya och sådde och de grodde också inom en vecka. Bara som tips på hur du skall få ut så hög grobarhet som möjligt
mina passiflorafrön tog sig bra, och har växt ordentligt nästan allihopa! =) Så det kan gå bra också!
CITAT (Fny @ 19-11-2009, 08:22)

mina passiflorafrön tog sig bra, och har växt ordentligt nästan allihopa! =) Så det kan gå bra också!
Vad var det för art och hur lång tid tog det?
Det går ju men att slipa ner dem underlättar för fröembryot

Jag gör så med alla frön som har tjocka fröhöljen nu för tiden, det går så mycket snabbare.
Åsa Sthlm-Roslagen
22-11-2009, 17:04
Hej Nauti och alla andra! Hur gör du när du slipar ner fröna? Vore intressant att prova. Jag hade mina frön låg i vatten under ca två dygn innan de åkte ner i pop up boxen. Jag har fått upp tre frön idag. Jag har min box står vid elementet och har ca 26 grader i den, har fått för mig att det kan vara en bra temperatur, eller?
Har ni goda råd om hur jag får mina passifloraplantor att frodas tar jag mycket gärna emot råd!
MVH// Åsa
Jag har också funderat på detta med att fila frön. Jag brukar göra det med de som har kraftigt skal men vet aldrig hur djupt jag ska fila ner.
Vissa stora tjockskaliga kärnor kan man t.o.m. ta så hårda tag med som Dremel borrmaskin/slipmaskin. Skåra skalet så djupt att fröets färg syns. Ena halvan av skalet kan avlägsnas helt, om det låter sig göras utan att fröet inuti skadas mycket.
Kort syrabad med stark svavelsyra och det vanligare, kokande vatten, används också. Dopp i kokande vatten, sedan ljummet vattenbad direkt. Det gör susen för "tjockskallarna" som t.ex. tamarind-frön.
.........
Hoppsan, detta inlägg kom lite i fel tråd, detta är ju "Vägg i vägg".
Fast det fanns en fråga om slipning av frön, så detta får väl vara kvar då....
Ja vi halkade lite snett.
Men nu vet jag hur jag ska göra med en del fröer med tjocka skal.

CITAT (RitRat @ 24-11-2009, 10:46)

Vissa stora tjockskaliga kärnor kan man t.o.m. ta så hårda tag med som Dremel borrmaskin/slipmaskin. Skåra skalet så djupt att fröets färg syns. Ena halvan av skalet kan avlägsnas helt, om det låter sig göras utan att fröet inuti skadas mycket.
Kort syrabad med stark svavelsyra och det vanligare, kokande vatten, används också. Dopp i kokande vatten, sedan ljummet vattenbad direkt. Det gör susen för "tjockskallarna" som t.ex. tamarind-frön.
.........
Hoppsan, detta inlägg kom lite i fel tråd, detta är ju "Vägg i vägg".
Fast det fanns en fråga om slipning av frön, så detta får väl vara kvar då....
.
Åsa Sthlm-Roslagen
25-11-2009, 09:26
Hej RitRat, även om vi halkat fel så har jag fått mycket bra råd av dig och det tackar jag för!
MVH// Åsa
Det finns en ny tråd om Behandling av tjockskaliga frön nu här i samma avdelning, Förkultivering och förökning.Vi kan snacka vidare där.
Crazy4Flowers
26-11-2009, 11:14
Jag har hadlat av Vägg i Vägg mycket, bor i närheten. Har inte köpt så mycket frö men några, det gick bra med sådden i våras och nu ska jag också sätta passiflora, spännande.
Har sett inlägg där man klagat på att det blir fel sort som kommer av hennes fröer men jag har inte varit med om det ännu.
Har handlat av stora frökjedjor och fått fel frö så det finns aldrig garantier.....
Fungerar inte sådden brukar det vara 80% den som sätter fröt som gör fel, det är vad jag tror.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.