Full version: Äkta kastanj
rosita
Jag fick kastanjer av en väninna och upptäckte att det inuti varje finns 3 riktigt små frön/kastanjer! -fear-.gif Ska det vara så?
KURT
Det finns olika kastanjer, och det är inte ovanligt med flera nötter i varje kapsel.
Huggorm
Det är normalt, men man har även avlat fram speciella ätsorter med bara en kastanj i varje kapsel, som då blir större
Davidia
Det händer ganska ofta att äkta kastanj får flera kastanjer i sina kapslar.

Jag tycker det är tydligast när kastanjerna blir "omatade". Omatade är de kastanjer som inte fyllts med tillräcklig näring under sommaren, dvs fröna har inte tillräckligt med näring för att kunna gro. Sådana kastanjer är inte mycket att äta heller. De ser lite rynkiga, nästan skrynkliga ut. Stor skillnad mot frön som är fyllda - matade, som är större och "spända".

Bäst kastanjer produceras här i Sverige under år då sommarvärmen ligger kvar ett tag, när dagstemperaturerna ofta varit höga. Dessutom är äldre träd bättre än unga, och naturligtvis har man lite bättre förutsättningar i södra Sverige.

När jag bodde i Malmö hade jag ett träd i Kungsparken/Slottsparken jag alltid kollade in i början av oktober. Det var väl minst 90 år, och producerade väldigt goda kastanjer under bra år.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon