Full version: Agave
varghem
Jag hittade en jättestor strimmig rödbladig Agave igår för en billig peng. Är lite i valet och kvalet om den är nåt för mig. Den är så underbar vacker och skulle bara kosta 200 kronor?? är nog nästan metern hög.
Vad tror ni?? Hur ska den stå och hur tålig är den??

Ser jag kan tillverka tequila med den angel_not.gif
Alexander-VG-zon3
KÖÖP!

har du den inne åretrunt så vill den stå soligt och varmt och lite svalare på vintern. tål torka. men vill ändå ha vatten och näring under tillväxten men låt den torka ut. under vinmtern kan den stå torr länge.

och den mår bra av att komma ut under den frostfria perioden sedan innan frosten så tar du in den och placerar den som krukväxt eller torrt och svalt. ute efter avhärdning vill den stå soligt och varmt.
MariaS
CITAT (varghem @ 27-10-2009, 10:09) *
Jag hittade en jättestor strimmig rödbladig Agave igår för en billig peng. Är lite i valet och kvalet om den är nåt för mig. Den är så underbar vacker och skulle bara kosta 200 kronor?? är nog nästan metern hög.
Vad tror ni?? Hur ska den stå och hur tålig är den??

En agave som är nästan metern hög, för 200:-... Jag skulle inte tveka två sekunder. 200:- får man ge för en Agave amerikana på 30cm!
varghem
*suck* nu gör ni mig osäker. måste nog till affärn och fråga om det verkligen är en agave wub.gif
men är det så tycker ni??? hmmmmmmm mannen i huset blir nog glad då för han tyckte om den.
Alexander-VG-zon3
jag har aldrig sett en rödbladig agave dock, men det kanske finns. men om du tycker den är vacker (även om det nu inte är en agave) så kan du väl köpa den ändå?
MariaS
CITAT (varghem @ 27-10-2009, 10:09) *

Om det dessutom är tequila-agaven (Agave tequilana) så kan du höra av dig, då bidrar jag gärna med några kronor mot ett skott! De är enormt vackra med sina röda skiftningar i bladen!

tequila-agave
Alexander-VG-zon3
CITAT (MariaS @ 27-10-2009, 21:23) *
tequila-agave

är inte den blå/grön confused.gif ?
varghem
är inte ens säker på det är agave men utseendemässigt skulle jag nog vilja få den till det. den är nästan rosa med grönvita strimmor längsgående i bladen.

MariaS... lägger upp en bild om jag köper den.
MariaS
CITAT (varghem @ 27-10-2009, 21:39) *
är inte ens säker på det är agave men utseendemässigt skulle jag nog vilja få den till det. den är nästan rosa med grönvita strimmor längsgående i bladen.

MariaS... lägger upp en bild om jag köper den.

tummenupp.gif
varghem
Och så fick jag reda på vad det är *skrattar*

Ananas cosmosus variegata.

Vet inte om jag ska ha eller inte
MariaS
CITAT (varghem @ 28-10-2009, 13:41) *
Och så fick jag reda på vad det är *skrattar*

Ananas cosmosus variegata.

Vet inte om jag ska ha eller inte

Fortfarande ett MYCKET bra pris före en växt som är närmare metern! Dessutom är nog annanassen en av de tåligaste växter vi kan ha i vanliga rum. En liten skvätt vatten i månaden och den rackarn växer ändå!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon