NovisMimmi
Hej!
Skulle bli tacksam om man kunde få er expertishjälp!

Jag undrar vad det är för slags barrbuske på bilderna, är det cypress? confused.gif

Sen undrar jag om barrbusken (cypressen?) på den övre bilden går att rädda? Den blev hårt åtgången när vi röjde i vår förväxta trädgård som vi nyligen tagit över. Kommer denna buske att bli fluffig och fin om nåt år eller ska ta bort den? Ska vi ta bort stubbarna?

Tack på förhand! smiley_small_hug.gif

[attachment=43717:F_rlorad_barrbuske.gif]

[attachment=43718:barrbuske.jpg]
KarinSKARA
Chamaecyparis obtusa är det troligaste ja.
Stor och fluffig kommer den inte att bli på många år.
Just dessa lite kompakta sorter växer mycket långsamt.

Därimot kan du nog frisera bort lite till och bygga på det som är kvar.
Alla bruna "barrklupar" kan du pilla bort först, de blir ej gröna igen.

Om du vill ha en lite liggande så låt den växa som den är nu.
Vill du ha mer upprätt form så sätt en blompinne intill grenen i bak och stötta upp den.
Känn efter hur hårt du kan böja upp den och kör ner stadig pinne (järna armeringsjärnstyp) nära intill mittstammen. Fördel om man är 2 som hjälps åt.
Se till att pinnen är ca 2-4 dm ner i backen och helst inte högre än grenen. Mycket snyggare på det viset.

Se denna lite som en Bonsai som du skall forma till något snyggt.
Sätt dig och titta från olika håll hur den skulle se bäst ut.
NovisMimmi
Tack för svaret Karin!
Men du är säker på att den tilltufsade busken faktiskt kan ta sig? Och bli fluffig överallt? Den har ju så att säga inga grenar åt vänster alls. Kommer där att komma grenar?
KarinSKARA
Du får börja se denna som en helt ny buske!!!
Glöm hur den såg ut förut. Försök hitta nytt växtsätt i denna lilla "nykomling"
vågrätt eller lodrätt växande, det bestämmer bara din smak flirting.gif

Lite slår de ibland på äldre ved, beror på om det finns "grenämnen" men det är inte säkert. Titta hur den ser ut nu. Stötta upp grenen lite löst och se hur det blir, gillar du det nya utseendet så behåll den.
Får du inget "gensvar" vänta i vart fall lite till innan du gräver upp den. Man vänjer sig efter ett tag vid det nya och kanske du plötsligt får en ide hur du vill forma om den.

[attachment=43719:1Chamaec...SDC14149.JPG]

Min bild är från en som råddjuren betade sönder nästan totalt för 8 år sedan.
Vi stöttade upp den enda levande grenen nerifrån botten och sedan har den fortsatt växa fint men långsamt som just dessa sorter gör.
NovisMimmi
Har ju lite kort med tålamod, så det kanske är bäst att köpa en ny cypress och fylla ut med i hålet... är dom dyra tro? unsure.gif
KarinSKARA
Liknande din nedre bild skulle jag tro ligger på 200:- till 500:- kronor beroende på storlek och plantskola.
Det finns billigare Cypresser men de har inte just detta växsättet.

Lite som på denna bilden menar jag att du kanske kunde göra
[attachment=43721:1Chamaec...175cm_1_.jpg]
NovisMimmi
Det var ju inte så farligt dyrt ändå. Trodde det var mycket värre. bravo.gif

Cypresserna på din bild är superhäftiga, men vårt hus är från 40-talet, och jag vet inte om det skulle passa in i stilen? blink.gif
Gudrun i Göteborg
Karin, dina cypresser är underbara tummenupp.gif Den sista du visar - hur hög är den?

NovisMimmi: Om du inte tror att Karins cypresser passar till ett 40-talshus, så tror jag du skall fundera på om det är en cypress du skall ha. Finns andra buskar också.
NovisMimmi
Det står redan en stooor cypress och en liten blå barrväxt brevid den lemlästade cypressen, så jag fortsätter på det temat. Jag menade bara att just den "bonsai-formningen" kanske inte passade i denna trädgården. Det är en jättefin form, men den känns lite japansk. Här växer mest typ syrener, rosor, rhodonedron, idégranar och dylikt. Lite gammaldags sådär. yes.gif
KarinSKARA
Nej Mimmi, det var inte formen och den hårda klippningen jag menade.
Sånt skall man nog bara pyssla med om man har MYCKET gott om tid och inte bara på enstaka, utan de passar bäst i flertal, tycker i vart fall jag.

Utan det var hur pinnarna placerats som jag ville visa.
Några år med en stötta så klarar sig växten bra i fortsättningen.

Gudrun, just den där är drygt 1,5 meter.
Hannele
CITAT (NovisMimmi @ 27-10-2009, 10:30) *
Hej!
Sen undrar jag om barrbusken (cypressen?) på den övre bilden går att rädda? Den blev hårt åtgången när vi röjde i vår förväxta trädgård som vi nyligen tagit över.

Vem hart du släppt loss i din trädgård? -cry-.gif
Jobba på dagtid när det är ljust... Det sägs att man alltid ska vänta et år i en ny trädgård, innan man gör något. Göm motorsågen nu.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon