silverräv
Jag tröttnade på odlingslådor i trä som inte är speciellt hållbart.
Nu har jag sedan några år byggt bänkar med lecablock 9x19x59 cm som jag murat två sten högt.
MEN det viktigaste tycker jag är att först lägga ut fiberduk så att man slipper rotogräs i bänkarna.
Bänkarna skall inte vara större än att man lätt når till mitten utan att kliva i dom. På så sätt kan man ha en lucker jord under hela odlingssäsongen. Runt bänkarna har jag lagt plattor i 40x40 cm, men just nu skall jag göra ytterligare bänkar och då använder jag 20x40 för att slippa ta i så hårt.

Jag tycker att jag fått bättre resultat med den här konstruktionen. Kanske magasinerar lecablocken värmen.
Jag använder naturligtvis väv som jag lägger över bågar av elrör.

Just nu tittar solen fram så det är dax att gå ut och fortsätta.
KRT
CITAT (silverräv @ 27-10-2009, 10:41) *
Jag tycker att jag fått bättre resultat med den här konstruktionen. Kanske magasinerar lecablocken värmen.

Sten, tegel och liknande material magasinerar och behåller värmen mycket bättre än trä. I vissa miljövänliga hus utnyttjar man detta genom en tjock sten/tegel-vägg i mitten av huset värms upp under dagen (av t.ex solen) och sedan avger denna värme under kväll och natt. Troligen samma funktion i en odlingsbänk.

Smart förslag att mura odlingsbänkar, ska ha det i huvudet inför framtiden tummenupp.gif
En praktisk fråga - vad sätter du blocken på? Alltså vad gör du för markarbete innan du murar dem på plats?
silverräv
Hej

Jag har just avslutat arbetet med ca 5 m2 odlingsbänk. Jag endast jämnar ut marken, lägger ut markväv under där såväl bänkar som gångplattor skall vara. Drar en sträng bruk på väven och läggerpå första lagret med block sedan en sträng på detta oxå på med andra lagret. Det får stå några dygn innan jag fyller med mull och jord.
ingrid fuxwall
Har du några bilder? Låter spännande
silverräv
CITAT (ingrid fuxwall @ 27-10-2009, 21:03) *

Skulle gärna ladda upp, men jag har hitintills inte lyckats ladda upp ngn bild.
När jag försöker så får jag bara felmeddelande att bilden är för stor.
Vad göra?
Peztis
Öppna bilden i ett bildhanteringsprogram, något brukar ingå i datorn.

Där letar du upp och förminskar bilden så den blir pytteliten!

T ex om du endast har Paint, då finns det under en av flikarna där det står "Resize" (om du har på engelska, "ändra storlek" eller ngt på svenska) och då räcker det med 10 % oftast.
Spara en kopia, dvs tryck inte "Spara" utan "Spara som" och döp om den.
silverräv
CITAT (ingrid fuxwall @ 27-10-2009, 21:03) *

Hej

Här hoppas jag det skall komma en bild på dom jag byggde 2005.[attachment=43855:P1010002.JPG]
samt den som är nyanlagd[attachment=43858:P1010003.JPG]
Peztis
Det där var riktigt snyggt!!! bravo.gif
Micke E
CITAT (silverräv @ 27-10-2009, 10:41) *
Jag tröttnade på odlingslådor i trä som inte är speciellt hållbart.
Nu har jag sedan några år byggt bänkar med lecablock 9x19x59 cm som jag murat två sten högt.
MEN det viktigaste tycker jag är att först lägga ut fiberduk så att man slipper rotogräs i bänkarna.
Bänkarna skall inte vara större än att man lätt når till mitten utan att kliva i dom. På så sätt kan man ha en lucker jord under hela odlingssäsongen. Runt bänkarna har jag lagt plattor i 40x40 cm, men just nu skall jag göra ytterligare bänkar och då använder jag 20x40 för att slippa ta i så hårt.

Just nu tittar solen fram så det är dax att gå ut och fortsätta.

Kan se det framför mig. Men det krävs väl viss 'miljö' för att det skall se snyggt ut (något som jag skiter i, kolla bara min trädgård!!) Sedan är jag 'trädkramare' whistling.gif Så jag älskar trä...
Har för mig att Lärkträ är ett mtrl som är väldigt tåligt mot fukt, finns säkert fler!
Bara för att använda ett natur mtrl utan gifter i sig. En fundering är, borde inte Al trä vara lämpligt?
De växer ju i vatten...Samt att det är väl billigt.
Vet! Nu är jag ute på 'djupt vatten'!! eftersom här saknar jag kunskapen!! Men tanken.
Mvh
salikons
Det där var supersnyggt, jag som planerar ett nytt trädgårdsland blev jätteinspirerad. Det kan vara ngt för mig
veram
Jag funderar...
Måste man armera för att lecakanten ska hålla formen, om man gör ett så stort köksland som ca 7x4m med 2 varv lecasten? Det blir alltså bara en mur runt om och det är ju fuktig jord där hela tiden och snö som tynger ned. Enligt bilden verkar det vara tunna lecablock utan plats för armering, men det är en annan växtzon ser jag.
Dessutom måste man kanske göra en sula först: armerad cementkant, där man lägger bruk på och bygger upp lecablocken?
Väv under är given, särskilt om det finns träd i närheten eller som vi i havsbandet har en viss mängd med åkerfräken. Jag bor i zon 5 - just nu ordentligt med snö!
Lilla hjärtat
Hej!

Intressant diskussion. Jag odlar i pallkragar och har nyligen insett att de inte håller alltför många år. Funderar på att lägga lekasten runt pallkragarna innan de ger upp och på så sätt bevara de land som redan finns. Har också funderat på det där med lärk. Ska byggen en planteringsbänk som ska få stå ute året om och den ska bli i lärk just därför att lärkträ är så pass tåligt.

Elrör är också något jag har funderat på. Men var får man tag i sådana? Och hur länge håller de? Har också funderat på hur man får till bågarna - alltså: vad sätter man fast de i och hur?

Vänligen
//Linda
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon