Full version: kaffesump
naturlig

Jag har läst att kaffesump är bra jordförbättningsmedel, men jag har också läst någonstans att inte alla växter tål det. Någon som vet?

Synd att bara kasta bort så mycket kaffesump, dessutom får man inte lägga det i "vått", p.g.a. att renhållningsarbetarna tydligen får krafsa bort det från plattan för hand.....I vår kommun ska också hundbajspåsen numera läggas i "brännbart" - upp-och-nervända världen!!
varghem
Vi kokar kaffet här och jag lägger då sumpen i komposten. Ingen planta har protesterat än vad jag vet biggrin.gif
PX-21
Kaffesump är bra mot snigel och snäckangrepp...

Mvh
pejori
Använder också kaffesump till mina växter, både ute och inne.
Inga protesster här heller.

Orkideerna får en skvätt kaffe mellan varven och dom blommar oavbrutet.
Den som blommat längst, har nästa månad, blommat i fyra år!!!
RitRat
Har du möjlighet att kompostera kaffesumpen, blir den helt perfekt jordförbättringsmedel! Som sådan har jag ingen erfarenhet av i rabatter eller krukor. Det kanske är bara då som den *kan* ha skadliga ämnen. Men det var ju ett par stycken här som hade använt den så.

Prova, du får nog bästa svaret så.
MariaS
Man bör kanske inte lägga ren kaffesump direkt på kalkälskande växter, eftersom kaffe gör jorden surare. Men i komposten gör den underverk!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon