Full version: Jasmin
Anders zon III
Köpte en planta billigt på rean, men har hittills inte hittat så mycket skrivet om den. Hur som helst undrar jag om ni har några tips.
Knopparna börjar svälla nu och undrar om man ska sköta den på nåt speciellt sätt. Särskilt med tanke på att den verkligen är på sin härdighetsgräns hos mig...
Betty
Är det en sån här Jasmin du menar? http://atlanta.norr.worldnet.se/blomsterho...ut_0_uid1=33117
Jag har haft en, till så sent som igår. Missade med vattningen ett par gånger...

Jasmin (Oleaceae)
Jasminens blommor är väldoftande och skira och blommar ofta under den mörka årstiden.
Gullrankan kan stå långt in i rummet, för växten tål ganska mörka utrymmen bra. Den kan med fördel häna i en ampel. Växten trivs i skuggigt läge. Ljust i ett söderfönster är bäst.
Plantan vill ha en jämn vattning, och det är endast om den får torka ut helt som blommorna faller av. En jämn vattning och ducha gärna plantan vid soligt väder.
Sjukdomar är väldigt sällsynta. Jasminen angrips sällan av parasiter.
Bengt i Särö
Hej Anders.
Är det en JASSMIN så kan knopparna börja svälla,för den börjar att blomma
Feburari -MARS med små gula blommor,grenarna är smala och gröna för det
är nässtan en klängväxt.
Jag har den ett söderläge,efter berget i djup jord i zon 1.
Den är nog inte härdig i andra zoner.
Den går utmärkt i en kruka i ett uterum med eller utan värme.
Hälsningar
Bengt i Särö.
Anders zon III
CITAT (Betty @ 22-11-2003, 23:48)
Är det en sån här Jasmin du menar?

En sån hade jag inne förut, väldigt stor - och, ja, den torkar ut fort! Blev trött på alla torra blad som jämt uppstod och lät den växa utomhus, upp längs husväggen en sommar.

Men nu är det utomhusarten som Bengt skriver om som jag planterade tidigare i höst. Vet att den inte borde gå hos mig, men hibiscus och fuchsior har gått bra, så det är bara att pröva med fler arter...
Åsa, mälardalen zon 2
Betty det finns en utomhusjasmin som blommar på bar kvist med gula blommor på vårvintern, Jasminum nudiflorum.

Här kan du hitta bilder:
http://images.google.se/images?hl=sv&ie=UT...=N&tab=wi&meta=
Alpiner i Halmstad
Jasminum nudiflorum. Vinterjasminen blommar så snart vårsolen kommer under tidig vår.
Dessa tidiga knoppar och blommor fryser ofta bort.
Skuggar man plantan under tidig vår kommer blommorna senare och man får en jämn och vacker blomning.
Sen kommer frågan om man vill ha rekordtidig eller ymnig blomning.
M.v.h. Bernt
Anders zon III
CITAT (Alpiner i Halmstad @ 23-11-2003, 10:17)
Vinterjasminen blommar så snart vårsolen kommer under tidig vår.

Läste på ett ställe att den blommar i slutet av november i Skåne, men det kanske varierar från år till år. Nu börjar i alla fall knopparna svälla. Undrar vad den har tänkt sig. Hellre tidig vårblomning om jag får välja. Mina vårar här är supersvala av havet, så det är få saker som luras att komma igång för tidigt på våren, det borde vara bra för såna arter.

Borde från början skrivit Jasminum nudiflorum förstås, jasmin är ett allmänt namn som används om flera växter, speciellt i talspråk.
Sylvia
CITAT (Anders zon III @ 23-11-2003, 11:35)
Läste på ett ställe att den blommar i slutet av november i Skåne, men det kanske varierar från år till år.

Jag har Jasminum nudiflorum och knopparna börjar svälla hos mig också. Den brukar blomma hos mig antingen som nu, under milda höstar redan i december-januari, eller så på vårvintern februari-mars när solen väcker den.
Betty
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,23-11-2003, 10:06)
Betty det finns en utomhusjasmin som blommar på bar kvist med gula blommor på vårvintern, Jasminum nudiflorum.

Här kan du hitta bilder:
http://images.google.se/images?hl=sv&ie=UT...=N&tab=wi&meta=

Tack Åsa! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon