Mire
Som i så många trädgårdar har sortnamnet försvunnit när den förre ägaren dött och dödsboet säljer huset. Jag hoppas att någon kan hjälpa mig att identifiera det här äpplet.

Träder ser, rent ut sagt, för j-la trist ut. Det har stått gömt bakom höga träd och därmed sträck sig efter ljuset. Sen har jag inte vågat beskära eftersom någon sa "Filippa ska man inte klippa", men idag tror jag inte det är ett Filippa. Trots misshandeln ger det alltid bra med frukt även de år då mina andra träd inte gett någonting bla. pga frostfjärilar (eller nåt liknande).

Äpplena är från början gröna och ju mer mogna de blir desto gulare blir de.
Har de hängt väldigt soligt kan de få en viss rodnad.
Bruna prickar på alla äpplena.
Lite skorv, men ingen kräfta - vilket alla mina andra äppleträd har (4 st).
Skaften är förtjockade på väldigt många äpplen - sortspecifikt eller sjukdom?
Smaken är syrlig - tänkte på Granny Smith först.
Håller formen i äpplekakor dvs. mosar ej ihop sig.
Är helt suverän att göra must på. Precis som/bättre än köpt färskpressad äpplejuice.
Håller på att mogna nu. Bor på gränsen mellan zon I och II.

Hoppas ni får ut något av bilderna...

IMG_4586_01.JPG

IMG_4587_01.JPG

IMG_4593_01.JPG

IMG_4597_01.JPG

IMG_4564_01.JPG

DSC_5987_01.JPG

IMG_4562_01.JPG

Herbert Arvidsson
Hej vi kan inte känna igen dina äpplen som Filippa, men vilken sort det kan vara har vi inget svar på. Filippa har långa rankiga grenar och är god att äta nu, men kan förvaras ända fram i januari-februari och fortfarande vara bra. Våra Filippa som vi kan jämföra med din bild ,har prickar men inte alls så glänsande och mer kantiga i formen. Någon annan kan säkert ge dig bättre svar.
Ciczi
En tanke som slog mig är flädie men jag har inga bilder att jämföra med och de flädieäpplen jag har i zon 1 har mognat och fallit redan.

Denna boken här kanske kan vara till hjälp.

Äpplen i Sverige : 240 äppelsorter i text och bild
(Inbunden) av HÅKAN SVENSSON

ISBN10: 9151843617
ISBN13: 9789151843612

mvh Ciczi
Mire
En väninna till svärmor fick se dem och sa att det var Galloway.
Ingen sort jag känner till själv. Nån som vet nåt?

Ska kolla upp Flädie ändå.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon