humlanwilhelm
Hej!

Jag söker en giftiga, mörkertåliga dekorationsväxter.
Vi har i vårt kollektivhus några lokaler som behöver piggas upp. Det är inte mycket ljus utifrån och många småbarn som äter sånt som ser gott ut.

Har ni några tips till en okunnig växtvän?
anne-li i olofstorp
Var det en freudiansk felsägning????? Giftig eller ogiftig??????
tepa
Hej

OOOgiftig, måste det ju vara. Finns ju småbarn som äter det som ser gott ut. Vad jag vet så är väl Garderobsblomman ooogiftig.

Hälsn Tepa
humlanwilhelm
smile.gif

Jag är inte någon psycho killer.
pejori
CITAT (humlanwilhelm @ 27-10-2009, 21:05) *
smile.gif

Jag är inte någon psycho killer.

rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif

Silverkallan är inte giftig vad jag vet, och trivs en bra bit in i rummet.
Även fredskallan fungerar.
pejori
Murgrönor är helt klart ogiftiga.
officinalis
CITAT (pejori @ 27-10-2009, 21:14) *
Murgrönor är helt klart ogiftiga.

Murgrönor har en viss giftighet och kan irritera luftrör och hud.
Jag skulle satsa på Ampellilja. Vill helst stå ljust, men jag har bra erfarenheter av ampelliljor som står en bit in i rummet också.
pejori
CITAT (officinalis @ 28-10-2009, 10:23) *
Murgrönor har en viss giftighet och kan irritera luftrör och hud.
Jag skulle satsa på Ampellilja. Vill helst stå ljust, men jag har bra erfarenheter av ampelliljor som står en bit in i rummet också.

Är det inte skillnad på utomhus murgröna och krukväxten murgröna?
hittar inget på "blomdatabasen" om att den är giftig. unsure.gif
RitRat
Hej H-wilhelm!
Om ni kan tänka er att installera en lampa (ljusrör eller stark energisparlampa) ovanför stället där växten ska vara, ökar möjligheterna avsevärt. Alla växter mår bättre med en ljuskälla dessutom.
Alexander-VG-zon3
Omrbunkar (vill dock ha fuktigt), Yucca(kanske har för vassa blad?), Dracena, Bergsplam, Kentiaplam

man kan ju kolla här
http://www.giftinformation.apoteket.se/Alp...CategoryID=6225
Chivvie
Jag har 4 yucca-sticklingar som du kan få mot portokostnader. (Om de inte har frusit, för den står fortfarande ute...)
Om du är intresserad skall jag genast gå ut och rädda den.

Även Karlbergare klarar lite ljus, och även där kan du få sticklingar.
officinalis
CITAT (pejori @ 28-10-2009, 10:35) *
Är det inte skillnad på utomhus murgröna och krukväxten murgröna?
hittar inget på "blomdatabasen" om att den är giftig. unsure.gif

Båda är vad jag vet Hedera helix, sen finns det olika sorter och möjligen underarter.
http://en.wikipedia.org/wiki/Hedera_helix anger att den är giftig. Ifall du vill göra vidare research får du kika källhänvisningarna, bara en som är publik på nätet dock.
Dilara
CITAT (pejori @ 27-10-2009, 21:08) *
rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif

Silverkallan är inte giftig vad jag vet, och trivs en bra bit in i rummet.
Även fredskallan fungerar.

Båda du nämner är inte särskilt giftiga, men de innhehåller irriterande ämnen.
Alexander-VG-zon3
CITAT (officinalis @ 29-10-2009, 09:23) *
Båda är vad jag vet Hedera helix, sen finns det olika sorter och möjligen underarter.
http://en.wikipedia.org/wiki/Hedera_helix anger att den är giftig. Ifall du vill göra vidare research får du kika källhänvisningarna, bara en som är publik på nätet dock.

krukväxt murgrönorna är hybrider med andra arter och Hedera helix. jag vet inte om andra arter är mindre ''farliga'' eller mer. men så här står det på den länken jag gav innan

''
Murgröna

Hedera helix
Växten, speciellt bladen, innehåller ämnen som bl a har irriterande egenskaper. Förgiftningar är ovanliga.

Symtom: Magbesvär. Vid förtäring av stor mängd eventuellt även andra symtom.

Åtgärd: Om mer än 5 bär eller andra växtdelar förtärts, kontrollera risken hos Giftinformationscentralen. ''
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon