flouee
Hej!
Jag skulle behöva lite rådgivning vad gäller dränering i trädgården. Det är så att jag håller på att göra i ordning en slänt för odling, och tyvärr har jag redan planterat en hel del, framförallt rosor. Tyvärr säger jag eftersom jag nu börjar inse att dräneringen förmodligen behöver ordnas. Jag testade att hälla i vatten i en utav rosgroparna och morgonen efter var det fortfarande vatten kvar… (Nu har jag planterat en ros där i alla fall, men med ett rör nerstucket för att hålla koll på eventuellt stående vatten. Röröppningen är skyddat av väv och stenar i botten)

Slänten är ca 10 m lång och 5 meter bred, med en total fallhöjd på ca 1,5 m. Till höger om slänten rinner en bäck, som ligger ca 2 meter lägre belägen än slänten. Jorden i slänten är först ett lager lerjord (10-40 cm), sedan mer eller mindre ren lera. Jag misstänker att jag numera har grävt ett antal bassänger för överflödsvatten genom att fylla upp planteringsgroparna med finjord smile.gif

Så, till mina frågor:
1. Min tanke är att gräva ner en dräneringsslang en bit ner i marken framför slänten (se bild) och leda ut överflödsvatten i bäcken. Kommer detta att hjälpa? (Borde inte vattnet redan nu rinna ner till bäcken?)
2. Kommer jag behöva ytterligare dräneringsslangar, t ex en i mitten av slänten eller t.o.m. en från varje planteringsgrop?
3. Hur gör man rent praktiskt en dränering med slang – grus, väv osv?
4. Har ni förslag på andra lösningar, gärna så enkla samt ekonomiska att genomföra som möjligt?

Jag är oerhört tacksam för all hjälp jag kan få!
Bassam
Hej
För att lössa den här problem du behöver blanda din jord med grus som är ( 4- 6 mm ) , du kan hämta grus

3
nästa 6 kg grus till en m kuben jord och blanda dom på krata med jord.

H:Bassam
MariaS
Lera är en mycket kompakt form av jordart, som för att man ska kunna odla iden, kräver ordentlig jordförbättring. Du kan lägga dräneringsslang 10cm från rosgropen och ändå ha gropen full med vatten, om du inte får lerkornen att klumpa sig istället.

Lerkorn är som små små flisor som hakar fast i varandra och bildar långa långa kedjor. Dessa kedjor är så säkra att varken vatten eller luft kommer emellan. Mellan alla kedjorna är sen all näring bunden och så länge inte den kan frigöras, så är lera en av de mest näringsrika jordarter vi har.

För att kunna plantera i denna kompakta lera, gräver man en grop som är minst tre gånger så stor som behövs, även något djupare än vad som krävs. Det man har grävt ut, blandar man med ca3-4 skyfflar 4-8mm singel och en säck barkmylla. Nu har du nästan en perfekt rosjord, eftersom nu kan även näringen komma ut mellan lerkornen.

Gör på detta vis, grop för grop och täck resten med ett ordentligt lager barkmylla. Barkmyllan kommer med tiden att sjunka ner i leran och göra sitt arbete, utan det tunga grävarbetet. Har du möjlighet att få tag i lövflis, är detta också ett jättebra komplement, till barkmyllan.
Alexander-VG-zon3
CITAT (MariaS @ 27-10-2009, 23:17) *
Lerkorn är som små små flisor som hakar fast i varandra och bildar långa långa kedjor. Dessa kedjor är så säkra att varken vatten eller luft kommer emellan. Mellan alla kedjorna är sen all näring bunden och så länge inte den kan frigöras, så är lera en av de mest näringsrika jordarter vi har.


jag trodde lera vad små små korn och partiklar och inga kedjor.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Lera
Bassam
Hej
Lera är små korn som kan fasna med varandra och förbjuda vatten och luft går genom så rötter ska dö om man inte göra förbättring till lera som grus eller gödsel eller kompost , tänker bara hur kan vi göra ceramik från lera , om man lämna bara lera torka de ska bli mycket hårda .
H: Bassam
flouee
Ok, tack för svaren!

Innebär detta att det är helt onödigt att lägga in en dräneringsslag längst ner? Vattnet kommer inte att färdas ditåt genom leran öht?

Jag tänker mig isf att jag kan gräva nya gropar nedanför de som redan är gjorda, så att vattnet rinner ner i dem istället för att ligga kvar där rosorna står. Efterhand lär ju allting i slänten bli ordentligt uppgrävt, men det kommer ta tid. (Är det bra att ha en dräneringsslang längst ner i slänten då, när det mesta är uppgrävt? Jag kommer att gräva där ändå för att anlägga en mur som kantavskiljare, så det vore praktiskt att göra det samtidigt, om det är någon idé överhuduvdtaget....)

Sedan det här med att använda leran i planteringsgroparna - det har jag inte gjort eftersom det bara blir stora lerklumpar av det. Däremot har jag använt lerjorden. Om jag använder den rena leran - kommer den fördela sig finare med tiden om det finns grus och barkmull runt om?
Piccante
CITAT (flouee @ 28-10-2009, 12:06) *
Ok, tack för svaren!

Innebär detta att det är helt onödigt att lägga in en dräneringsslag längst ner? Vattnet kommer inte att färdas ditåt genom leran öht?

Jag tänker mig isf att jag kan gräva nya gropar nedanför de som redan är gjorda, så att vattnet rinner ner i dem istället för att ligga kvar där rosorna står. Efterhand lär ju allting i slänten bli ordentligt uppgrävt, men det kommer ta tid. (Är det bra att ha en dräneringsslang längst ner i slänten då, när det mesta är uppgrävt? Jag kommer att gräva där ändå för att anlägga en mur som kantavskiljare, så det vore praktiskt att göra det samtidigt, om det är någon idé överhuduvdtaget....)

Sedan det här med att använda leran i planteringsgroparna - det har jag inte gjort eftersom det bara blir stora lerklumpar av det. Däremot har jag använt lerjorden. Om jag använder den rena leran - kommer den fördela sig finare med tiden om det finns grus och barkmull runt om?

Förstår inte riktigt hur du menar i första stycket? Längs ner, var? Menar du dräneringsslang i dina planteringsgropar eller nedanför dom? Vatten färdas sällan genom lera. Lera är såpass tät så den släpper inte igenom mycket vatten men om leran redan är mättad med vatten så kan vatten stå på lerlagret för det blir helt tätt då. Gör du inte dina planteringsgropar djupa nog så är risken att vatten rinner ned i dom men leran sväljer det inte utan groparna blir till dammar istället.
flouee
CITAT (Markus_H @ 28-10-2009, 13:27) *
Förstår inte riktigt hur du menar i första stycket? Längs ner, var? Menar du dräneringsslang i dina planteringsgropar eller nedanför dom?


Jag menar nedanför slänten, eftersom jag ändå kommer att gräva där för att sätta dit en stenmur. Men då är det ingen idé att göra det alltså?

Jag skulle också kunna gräva ner slangar som går i/precis bredvid varje planteringsgrop, även om det innebär mer arbete. Fast det kanske är nödvändigt? Eller räcker det med att gräva ut mer lera (o blanda med barkmull och grus) nedanför planteringsgroparna så att vattnet inte blir stående precis under plantorna?
Lavin
Låter som att det är riktigt, riktigt kompakt. Tror att du ska försöka få dit en grävare och ta hela slänten direkt för att inte mörda ryggen. 50kvm a 1 meter ner är 50kubikmeter. Rätt så många spadtag.

Jag skulle nog ta upp det du planterat ett tag och få det omgrävt. Även om du gör så fina gropar så måste ju vattnet kunna rinna vidare, vilket innebär att du utöver gropen ska gräva ett dike/ränna nedåt i backen från varje grop. Vill man så går det ju.

Eller hitta någon växt som trivs i riktigt fuktigt klimat.

Lycka till!
HelenJ
CITAT (MariaS @ 27-10-2009, 23:17)
Lerkorn är som små små flisor som hakar fast i varandra och bildar långa långa kedjor. Dessa kedjor är så säkra att varken vatten eller luft kommer emellan. Mellan alla kedjorna är sen all näring bunden och så länge inte den kan frigöras, så är lera en av de mest näringsrika jordarter vi har.

CITAT (flaxss @ 27-10-2009, 23:37) *
jag trodde lera vad små små korn och partiklar och inga kedjor.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Lera


Ni har rätt båda två. Lera består av mycket fina korn som gärna klumpar ihop sig till aggregat (kedjor om man så vill). Som finkornig är leran mycket kompakt och omöjlig att odla i, men som aggregatjord har den utmärkta odlingsegenskaper. Det är därför som man absolut inte ska köra med jordfräs i ren lerjord, då slår man sönder aggregaten och det blir bara de ytterst små lerpartiklarna kvar.

Blandar man en bra aggregatlerjord med lite grövre grus och någon form av mullämne, till exempel löv eller kompost, får man en av de absolut bästa odlingsjordarna vad gäller både vatten, syre och näring.
Alexander-VG-zon3
CITAT (HelenJ @ 28-10-2009, 17:39) *
Ni har rätt båda två. Lera består av mycket fina korn som gärna klumpar ihop sig till aggregat (kedjor om man så vill). Som finkornig är leran mycket kompakt och omöjlig att odla i, men som aggregatjord har den utmärkta odlingsegenskaper. Det är därför som man absolut inte ska köra med jordfräs i ren lerjord, då slår man sönder aggregaten och det blir bara de ytterst små lerpartiklarna kvar.

Blandar man en bra aggregatlerjord med lite grövre grus och någon form av mullämne, till exempel löv eller kompost, får man en av de absolut bästa odlingsjordarna vad gäller både vatten, syre och näring.


jag vet hur lerjord funkar, även jag har haft jordlära i skolan. tummenupp.gif
Gudrun i Göteborg
Jag rekommenderar att du följer MariaS (och andras) råd. Gräv stora gropar och blanda ner singel, barkmylla... Jag blandade i torvmull också.

Tag för allt i världen inte bort leran! Den gör att rabatten kommer att finnas kvar länge och inte regna bort. Dessutom trivs narcisser o påskliljor väldigt bra i den, så ös på med sådana där du ännu inte grävt gropar.
flouee
Ok, det verkar inte finnas någon lätt lösning, men kanske tre alternativ som jag ser det:

1. Ta upp alla rosor och gräva (3x) större gropar. Detta känns inte aktuellt eftersom det tycks bli för mkt jobb. Alt 2 och 3 kräver förvisso också arbete, men det känns lite surt att behöva ta upp alla planterade rosor. Då känns det lättare att ta alternativ 2 eller 3...

2. Gräva ner en dräneringsslang som ligger i anslutning till varje rosgrop jag redan grävt. Då får jag vara noga med att jag verkligen kommer i kontakt med gropen så det inte blir ett lager lera i mellan grop och slang.

3. Gräva till nya gropar i anslutning till de som redan finns, för att utöka dem och låta vattnet försvinna ner i de nya. I mitt fall finns det faktiskt utrymme att göra en extra grop precis nedanför alla existerande rosgropar, som skulle kunna fungera som dräneringsbassäng.

Jag bifogar en skiss på hur det såg ut innan jag började fixa och plantera, med gula markeringar för redan gjorda rosgropar och röda/blåa streck för eventuella dräneringsslangar. Vad gäller annat planterat än rosor så är de groparna betydligt mindre så jag tror inte det blir samma dräneringsproblem, speciellt inte om jag fortsätter att jordförbättra.

Nå? Någon som räddar min dag? smile.gif
MariaS
Jag gör dig nog besviken nu, men att gräva ner dräneringsslang mellan groparna, kan nog förvärra ännu mer. VAtten tar i regel alltid den lättaste vägen, vilket i detta fallen kan innebära att dräneringen istället fyller på med vatten i groparna istället för att leda bort vattnet.

För att en sån dränering ska fungera, behöver du gräva ur ordentligt och bottna med markduk, sen lägger du dräneringsslangen på duken och toppar med minst 30cm singel ovan och runt dräneringsslangen. Sen viker du ihop den överblivna markduken runt singel och dräneringsslang, så det blir som en rund korv och återfyller med befintligt material. Ett betydligt större arbete, än vad det är att blanda singel och barkmylla/lövflis i den lera du gräver.

Absolut enklaste sättet, är att du nu i höst gräver ett spadtag djupt och vänder leran rakt upp och ner som den är i klumparna. Strö över tunt med singel och tjockt med mylla/flis och låt tjälen göra jobbet. Då blir det superenkelt att gräva sig ner till våren istället.
flouee
30 cm singel - det var mycket! Men okej, låt säga att jag gräver ett spadtag djupt - kommer det verkligen hjälpa om jag ska gräva ner till 50 cm i vår (som är djupet i mina rosgropar)? Annars lät den idén mycket lovande!
MariaS
CITAT (flouee @ 28-10-2009, 20:40) *
30 cm singel - det var mycket! Men okej, låt säga att jag gräver ett spadtag djupt - kommer det verkligen hjälpa om jag ska gräva ner till 50 cm i vår (som är djupet i mina rosgropar)? Annars lät den idén mycket lovande!

Vitsen med detta är att duöppnar upp för tjälen som då går ner i de lägre lagren och spränger loss dem, samtidigt kommer då singel och mull att ramla ner mellan klumparna under tiden, och leran blir betydligt mer lättarbetad. Du kanske behöver komplettera med något mer mull, när du gräver djupare sen, men det ska inte behöva var så mycke.

Hela den nu höstgrävda ytan, kommer sen att dränera hela slänten, utan att du gräver ner någon dräneringsslang. Kommande år, fortsätter du bara att täcka med lämpliga material och även ogräsrensningen kommer vara betydligt lättare.
flouee
CITAT (MariaS @ 28-10-2009, 20:51) *
Vitsen med detta är att duöppnar upp för tjälen som då går ner i de lägre lagren och spränger loss dem, samtidigt kommer då singel och mull att ramla ner mellan klumparna under tiden, och leran blir betydligt mer lättarbetad. Du kanske behöver komplettera med något mer mull, när du gräver djupare sen, men det ska inte behöva var så mycke.

Hela den nu höstgrävda ytan, kommer sen att dränera hela slänten, utan att du gräver ner någon dräneringsslang. Kommande år, fortsätter du bara att täcka med lämpliga material och även ogräsrensningen kommer vara betydligt lättare.


Jaha, vad fiffigt! Fast en sak förstår jag nog inte: om jag lägger en slang i samma nivå som groparnas botten, och slangen sedan hela tiden lutar nedåt (mot bäcken), varför skulle vattnet stanna kvar i groparna istället för att rinna ut genom slangen hela vägen? Det verkar förvisso lättare att höstgräva, jag är mest nyfiken smile.gif

Sedan har jag två st allmänna frågor (för allmänbildningen smile.gif): vad jag förstått så har man när man dränerar i lantbruken ingen markduk - varför har man det isf i "trädgårdsdräneringar"? Jag antar att det är för att slangarna inte ska klibba igen, men samma problem borde väl gälla i lantbruket?

Och den andra frågan, för att se om jag förstått: dränering i lera för lantbruk - rinner överskottsvatten i översta matjordslagret till dräneringsslangarna, snarare än gå genom leran? Medans det i mitt fall skulle rinna ner i de djupa groparna och där bli fast?
Piccante
CITAT (flouee @ 28-10-2009, 21:00) *
Och den andra frågan, för att se om jag förstått: dränering i lera för lantbruk - rinner överskottsvatten i översta matjordslagret till dräneringsslangarna, snarare än gå genom leran? Medans det i mitt fall skulle rinna ner i de djupa groparna och där bli fast?

Om leran är fuktig (vilken den ofta är i områden med rik nederbörd) så är leran oftast mättad med vatten och då är det som att hälla vatten på en gås, eller som att hälla vatten på en disktrasa som redan är mättad. Leran tar inte upp mer vatten och eftersom den är så tät att det inte finns några större porer i så dränerar ingen. Då rinner vattnet som du skriver ned genom matjorden som har större genomsläpplighet och rinner sedan ovanpå lerlagret. risken är att dina gropar blir brunnar om du inte gräver djupt och får bättre struktur på jorden så den kan svälja vattnet.
flouee
CITAT (Markus_H @ 28-10-2009, 21:31) *
Om leran är fuktig (vilken den ofta är i områden med rik nederbörd) så är leran oftast mättad med vatten och då är det som att hälla vatten på en gås, eller som att hälla vatten på en disktrasa som redan är mättad. Leran tar inte upp mer vatten och eftersom den är så tät att det inte finns några större porer i så dränerar ingen. Då rinner vattnet som du skriver ned genom matjorden som har större genomsläpplighet och rinner sedan ovanpå lerlagret. risken är att dina gropar blir brunnar om du inte gräver djupt och får bättre struktur på jorden så den kan svälja vattnet.


Okej, men då ska jag försöka höstgräva för att förbättra... smile.gif Men som jag skrev tidigare - varför skulle inte slang hjälpa om den ligger i botten av gropen och lutar kontinuerligt? Och varför använder man markduk när inte lantbrukare använder det?
MariaS
CITAT (flouee @ 29-10-2009, 21:07) *
Okej, men då ska jag försöka höstgräva för att förbättra... smile.gif Men som jag skrev tidigare - varför skulle inte slang hjälpa om den ligger i botten av gropen och lutar kontinuerligt? Och varför använder man markduk när inte lantbrukare använder det?

Lantbrukarna dränerar ett helt annat skikt. Deras dräneringar ligger mellan 60-80cm djupt och dränerar bort vatten underifrån. Ytvattnet dräneras ju bort ändå, eftersom ytan är bearbetad och "jordförbättrad".
flouee
Så... Mina sista frågor (smile.gif):
Hur mycket
- singel (storlek 4-8?)
- barkmull
är lämpligt per kvm?

Jag har tillgång till ko- och hästgödsel (ganska obrunnen) - kanske använda det också/istället?

Är det bäst att lägga ut materialet först och sedan gräva, eller gräva och därefter sprida ut allting? smile.gif
MariaS
När man höstgräver, så gräver man först och täcker sedan, så inte en massa näring går till spillo. Gödsel lägger du på till våren, samtidigt som du gräver groparna, då blir det en finfin blandning!

Singel ska det inte vara för mycke av, utan ett tunt lager, mera strött uppepå, så räkna ca 4-5 skyfflar per kvadrat.

Mylla kan du lägga på hur mycke du vill, ju mer desto bättre. Om du kollar med tippen, kan man få tag i billig barkmylla där. Runt en tusenlapp för ett lastbilslass! Sen har du att ta av... Även flis brukar vara billigare att få tag i där.
flouee
Men jag ska alltså strö över singel och barkmylla nu i höst? Och till våren blandar jag med gödslet? smile.gif

Tippen i Lidköping, är det den du menar?
MariaS
CITAT (flouee @ 29-10-2009, 22:31) *
Men jag ska alltså strö över singel och barkmylla nu i höst? Och till våren blandar jag med gödslet? smile.gif

Tippen i Lidköping, är det den du menar?

Bor du i närheten av Lidköping, köper du myllan på maskincentralen och flis på tippen.
flouee
Ah, kanon! Sommarhuset ligger på Kinnekulle så det är inte så långt smile.gif Men flisen är som komplement till barkmyllan? Vad är bäst att använda? Eller bör jag ta båda två? (Vad är det för flis förresten)
MariaS
CITAT (flouee @ 29-10-2009, 22:36) *
Ah, kanon! Sommarhuset ligger på Kinnekulle så det är inte så långt smile.gif Men flisen är som komplement till barkmyllan? Vad är bäst att använda? Eller bör jag ta båda två? (Vad är det för flis förresten)

Det är lövträflis. Ring bägge, ibland är flisen billigare och ibland tvärtom. Du får samma resultat!
flouee
Ok, det ska jag göra! Tack för all hjälp! kram2.gif Här ska nu grävas...
flouee
CITAT (MariaS @ 28-10-2009, 20:27) *
Jag gör dig nog besviken nu, men att gräva ner dräneringsslang mellan groparna, kan nog förvärra ännu mer. VAtten tar i regel alltid den lättaste vägen, vilket i detta fallen kan innebära att dräneringen istället fyller på med vatten i groparna istället för att leda bort vattnet.

För att en sån dränering ska fungera, behöver du gräva ur ordentligt och bottna med markduk, sen lägger du dräneringsslangen på duken och toppar med minst 30cm singel ovan och runt dräneringsslangen. Sen viker du ihop den överblivna markduken runt singel och dräneringsslang, så det blir som en rund korv och återfyller med befintligt material. Ett betydligt större arbete, än vad det är att blanda singel och barkmylla/lövflis i den lera du gräver.

Absolut enklaste sättet, är att du nu i höst gräver ett spadtag djupt och vänder leran rakt upp och ner som den är i klumparna. Strö över tunt med singel och tjockt med mylla/flis och låt tjälen göra jobbet. Då blir det superenkelt att gräva sig ner till våren istället.


Okej, nu var jag där i helgen och grävde, men jag har svårt att se hur höstgrävningen skulle fungera - jag kommer ju inte orka gräva 50cm djupt överallt även om tjälen "hjälper till", och då kvarstår ju problemet med bassänger. Jag har ett rör nerstoppat i en utav groparna (som kontroll), och där stod det ca 10 cm vatten sad.gif Jag grävde en liten dräneringskanal (50 cm djup) som ledde bort vattnet så nu klarar sig iaf den rosen, men frågan är hur jag gör med resten. sad.gif

Tror ni verkligen det är hopplöst att gräva ner dräneringslang? Om den ligger på samma nivå som groparna (50cm) - borde inte det fungera? För annars är det enda alternativet att gräva upp stora gropar runt om alla redan grävda, eller?
sarhe1
Oj vad ni kan mycket! Här lär man sig ju massor! Intressant.
Bassam
Hej

Vi kan blanda ler jord med Karbonat kalcium ( caco3 ) , den samla små korn till stora korn på den här sätt blir jord bättre för dränering och luft .

H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon