Hej
Jag har en slänt som i dagsläget är ett stort land med en massa blandade växter, allt i en röra. Nu tänkte jag lägga natursten där istället. Men jag är osäker på hur man bäst ska gå till väga. Räcker det med att ta bort matjorden och sen lägga dit stenarna eller måste man lägga duk under eller ett lager sand? Hur gör man sen med mellanrummen som blir? Lägger man sand eller någon annan "fogmassa"?
Tar gärna emot tips och idèer.
MVH Klas
Det är ju slöseri att låta fin matjord ligga kvar. Ta åtminstone bort det översta lagret, ca 15cm.
Sen lägger du ut markduk. Lägg 5cm sättsand på markduken och börja bygg nerifrån och upp. Sen sopar man ner ytterligare med sättsand mellan stenarna, för att stenarna ska vara fixerade.
Istället för sista lagret sättsand, kan man också sopa ner färdigblandad finbetong och låta vattenspridaren stå och gå sen. Då får man en fin betongyta i skarvarna som dessutom håller ogräset borta.
Vi har en slänt som är "klädd" med ölandssten och i skarvarna växer olika fetbladsväxter och timjan. Det är jättevackert och enormt praktiskt (man behöver inte göra något - varken vattna, göda, luka eller liknande!), om man vill ha någon växtlighet som bryter upp stenläggningen......... Dessutom har man alltid lite krydda till maten