Jag tror att åtmisntone några odla.nu/forum-läsare behärskar finska.
Här ett tips på ett mycket omfattande finskt svampforum.
Bra läsning, bra bildbank. Snabba svar på frågor. Snällt och fritt från ilska, skäll och personangrepp.
www.kotihiiri.com/polku
Upp med handen, vilka kan finska?
-Jag!!
-tepa????
Inte jag, men däremot är jag väldigt intresserad av att börja med svampodling :/ Både till mat och dekoration. Har sett väldigt fina bioluminiscerande svampar som jag skulle bli väldigt nöjd med om de gick att odla i mitt terrarium och sedan har jag funderat på champinjoner ett tag.
Det kanske också fungerar att ställa frågor på svenska där?
Ja, KURT, men det blir svårt att hitta rätt avdelning om man inte förstår de finska rubrikerna.
.............
Redigerar:
Det finns 72 avdelningar, även annat än svamp.
Meriona
28-10-2009, 13:17
Fritt från personangrepp låter underbart! Svampguiden har blivit helt omöjlig att besöka av den anledningen.
Men jag får nog börja den där finskakursen som jag funderar på först, för jag har försökt gå in på finska gerbil-sidor och inte förstått ett dugg. Men sen så!
Han som startat forumet och driver det, är själv mycket aktiv där. Sen finns det många andra moderatorer också. Ägarens godhet, humor och toleranta anda finns överallt.
CITAT (RitRat @ 28-10-2009, 12:05)

Ja, KURT, men det blir svårt att hitta rätt avdelning om man inte förstår de finska rubrikerna.
.............
Redigerar:
Det finns 72 avdelningar, även annat än svamp.
http://translate.google.com/translate?u=ht...en&ie=UTF-8
CITAT (KURT @ 28-10-2009, 13:59)

Ja, hehe. Jovisst, översättningsmaskiner finns!
Jag tror dock inte att de kan översätta blek taggsvamp eller ännu mindre några specifika svampsamlartermer riktigt.
Men lycka till! Det kan ju gå....
vildvittra
29-10-2009, 15:52
jag kan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.