Full version: Göda inomhusväxter
BigDaddy
Såg en tråd om kaffesump där ngn skrev att han lägger kaffesump direkt på krukor. Nu skrev visserligen ngn annan att det kanske är bättre att kompostera det först.
1. Hur som, jag funderar på om det finns annat som blir över el slängs hemma som kan vara bra att strö på jorden i mina inomhusväxter?

2. Är det bara vissa årstider det är bra att göda, typ vår/sommar? Ska jag släppa det nu när det är vinter?

Antar det kan vara lite olika för olika arter.
De jag har nu är mestadels citrusväxter Ett par kryddväxter & ngt träd jag ej vet vad det är.
Kommer skaffa fler framöver som kan kommenteras också så jag vet. Tänkt sätta en rad olika exotiska fruktväxter.
Även paprika & en massa chili, tomat & liknande.

Vad kan jag ta tillvara på hemma & lägga på jorden för lite extra näring/gödning?
Finns det ngt?

Jag har frågat ngt liknande ngn gång i en tråd men har vart så mycket nytt för mig det senaste så jag glömmer lite ibland även om jag ändå matat in & pluggar in otroligt mycket nytt om odling. smile.gif
Men allt går inte att memorera för mig.
MariaS
Man kan ju alltid använda guldvatten. (en del urin 10 delar vatten) Sen är det som du mycket riktigt påpekar, olika för olika växter. Men det är främst under tillväxtperioden man ska ge gödning och det är då under vår och sommar.

Ger man växterna en konstgjord vår med belysning, bör man ge näring åtminstone någon gång varje månad, speciellt om växten dessutom blommar.

Orkidéer, amaryllis och julstjärnor or bra exempel på växter som behöver näring även under den mörka årstiden, medans citrusar och kaktusar som är i vila klarar sig utmärkt utan.
BigDaddy
Ok, jag har ju en växt jag ska ge extra ljus under vintern, plus stickling som snart kommer från en till. Så 2st är det som ska ha extra ljus.
En citrus & en Guavastickling.

Vad kan jag då från hemmet ge dem av om man hoppar det där med pinket. flirting.gif
Klart kan ju pröva det men vet inte. Finns det ngt annat som kan tänkas gå att strö på vore det ju....mysigare. Hehe
Annars får jag väl be min sambo pinka i en mugg. wink.gif
Alexander-VG-zon3
ge dom bara vatten nu, till våren så kan du ge dom näring och då om du vill ge guldvatten, gröngödsling (nässlor ,ärtväxter, vallört). eller om du köper flytande blåkorn eller substral eller lägger kogödsel på påse eller nåt annat så kvittar det. dom flesta krukväxter ger man näring från april-maj till okt ut. några vinterblommande växter kan man ge en svag näringsdos (exempel ger jag amaryllis lite näring när den blommar).

CITAT (BigDaddy @ 28-10-2009, 12:31) *
Vad kan jag då från hemmet ge dem av om man hoppar det där med pinket. flirting.gif

sådant är ju lättare att kompostera (exempel matrester och annat). annars te och läsk och andra drykor som blir över brukar jag hälla ut bland krukväxterna men jag vet inte om det gör någon större nytta men dom dör inte iallafall.
Crazy4Flowers
Här på jobbet var det en som hällde ut läsk i en krukväxt och det började lukta jätte illa efter ett tag, den vart nog dessutom overvattnad, lukten går inte att beskriva luktade jätteilla, tror växten strök med sedan även efter omplantering.
Alexander-VG-zon3
nu dricker jag inte läsk längre, men innan när jag gjorde så fick mina ofta läsk i jorden. sprit ska man nog inte hälla i.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon