Chamomille
28-10-2009, 12:27
Jag skulle vilja ha en lövblås. Har ni tips på någon bra? Jag är inte ute efter en Rolls Royce för 20 000 kr som blåser iväg buskar, träd, lösa prylar och grannens katt, utan en som blåser iväg alla dj..la löv från Hassel, Al, Björk och Ek
En bra lövblås är en som går sönder fort så att det blir tyst!
Finns det någon som är bra om man inte köper en sådan där som kommungubbarna brukar ha och blåsa rent i parken?
Vi har i alla fall en och den är VÄRDELÖS! Går fortare att kratta... Och ungefär lika mycket jobb för man står bara och svär på eländet.
Annars kan man ju ta gräsklipparen med uppsamlaren, det mest får man väl upp och resten tar maskarna.
Konstigt att det inte finns en vettig maskin som krattar upp löv - om man inte har en trädgårdstraktor, vill säga. Borde ju funka i stil med gräsklippare, tycker jag.
Vi har en Black & Decker som både suger och blåser. Vi är helnöjda med den

. Vad den kostade minns jag tyvärr inte.....sorry, men inte var det vare sig 20 eller 10- tusen i alla fall......................möjligtvis två
Chamomille
28-10-2009, 17:04
Ids inte kratta på tak, brädhögar med pressar på, samt infart. Inte heller köra med gräsklipparen där. Det vore ju bra att veta vilket märke och sort du har Peztis så jag vet vad jag inte ska köpa.
Såg en Black & Decker för 1400 kr. Den kanske är okej? Fanns två modeller, en 2400 W och en 3000 W om jag inte minns fel...
Edit: Jag mindes fel. Den lilla var på 2600 W.
Oj, vet inte men det var något udda märke...
Om inte pengarna styr i valet av B&D så hade jag satsat på den kraftigare modellen.
ingrid fuxwall
28-10-2009, 21:31
Vi har en B&D, först hatade jag den - tyckte att den var svår att hantera men nu älskar jag den. Vår är en sådan med sladd och därför lite svår på en stor tomt så i utmarkerna krattar jag
Hej
på somras köpte jag maskiner som suga och blåsa löv från bauhus med två år garanti på 500 kr ,det funker jätte bra men jag kommer inte i håg vilket märke.
H: Bassam
Den bästa blåsaren är nog utan tvekan stihls .
http://www.stihl.se/ denna är är avsedd för proffs. allt annat är nog tyvärr bara paller. 20 år i löv branchen.
Chamomille
05-11-2009, 07:48
Paller... Nu ska jag inte blåsa av 10 hektar gräsmatta, utan parkeringen, tak och andra släta/platta platser. Så jag behöver ingen proffsmaskin. Litar på att B&D fungerar utmärkt för det ändamålet.
Ha ha jag läste lite för slarvigt jag trodde du sökte en super blåsare som tog allt. My mistake
diva&hero
21-11-2009, 22:33
Vi har en bensindriven Partner modell ? under 2000 :-. Funkar helt ok tycker vi. Köpt på Coop Forum.
Funkar även som tork efter biltvätt eller blåsa bort löv på bilen..
malcolm
16-06-2010, 18:25
Lövblåsare/sugar är helt värdelösa och jag ångrar att köpte min, en Cotech från Clas Ohlson. Den suger/blåser som den skall men inte sparar den någon tid så jag föredrar den gamla hederliga räfsan.
Chamomille
16-06-2010, 18:57
CITAT (diva&hero @ 21-11-2009, 23:33)

Vi har en bensindriven Partner modell ? under 2000 :-. Funkar helt ok tycker vi. Köpt på Coop Forum.
Funkar även som tork efter biltvätt eller blåsa bort löv på bilen..

Va smart

CITAT (malcolm @ 16-06-2010, 19:25)

Lövblåsare/sugar är helt värdelösa och jag ångrar att köpte min, en Cotech från Clas Ohlson. Den suger/blåser som den skall men inte sparar den någon tid så jag föredrar den gamla hederliga räfsan.
Jamen fortfarande går man inte och räfsar på en parkering eller ett tak. Då ska skiten blåsa bort.
ingrid fuxwall
16-06-2010, 20:06
CITAT (malcolm @ 16-06-2010, 19:25)

Fördelen är ju att använder man sugmunstycket så finfördelar ju maskinen och det är bara att hälla ut som jordförbättring.
Vill man blåsa bort så fungerar det bra också. Är ju inte en vän av prylar men finns det redan kan man ju prata om fördelarna
malcolm
16-06-2010, 22:57
Säcken/påsen blir full på nolltid när man suger även om löven blir finfördelade, dessutom blir maskinen strömförande om det är lite fuktigt vilket det oftast är framåt höstkanten. Att torka bilen med blåsfunktionen har jag inte testat... ännu men det kanske är en idé för att få någon nytta av skräpet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.