Full version: Oxalis lök /knöl
Alba
I dag har jag stått på huk plockat upp alla oxalis lökar (eller om det heter knölar) från mina krukor. Det var ett evinnerligt pillrande för att hitta alla de små små lökarna......jag måste ju hitta alla.......kan ju inte kasta bort något.

Nu till min fråga:

Inför nästa år tänker jag så här.
Måste man plocka upp dem ur jorden /krukorna.
Kan man lika gärna låta de vara kvar och förvara krukorna på ett torrt svalt ställe.
Nästa år bara fylla ny jord ovanpå...vad tror ni ?

aj aj aj ...min rygg går snart av. duh.gif
Wilmer
Jag ser till att jorden är hyffsat torr, sedan förvarar jag dem i krukorna... Har funkat för mig yes.gif
Alba
Hur gör du till våren ?
Fyller du bara på ny jord på toppen då eller planterar du om lökarna helt ?
Alexander-VG-zon3
även jag övervintrar mina i krukan med jord, till våren så planterar jag om som vilken krukväxt som helst.
Alba
Men till våren då.....räcker det med att bara lägga ny jord uppe på.
Jag hade tänkt slippa detta pillrande med att hita alla små lökar i den gamla jorden......lat som jag är. giggle.gif Jag hade säkert 100 små lökar i den ena krukan.
Wilmer
CITAT (Alba @ 28-10-2009, 14:49) *
Hur gör du till våren ?
Fyller du bara på ny jord på toppen då eller planterar du om lökarna helt ?

Jag är lat av naturen, så jag toppar möjligen med lite jord om de krupit upp, annars så vattnar jag försiktigt igång dem bara. Näring när de fått ordentlig fart.

giggle.gif Ser att du också är lat, då rekommenderar jag min metod angel_not.gif
Alba
CITAT (Wilmer @ 28-10-2009, 15:50) *
Jag är lat av naturen, så jag toppar möjligen med lite jord om de krupit upp, annars så vattnar jag försiktigt igång dem bara. Näring när de fått ordentlig fart.

giggle.gif Ser att du också är lat, då rekommenderar jag min metod angel_not.gif

Det passar mig. Så får det bli.

thanks.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Alba @ 28-10-2009, 15:50) *
Men till våren då.....räcker det med att bara lägga ny jord uppe på.
Jag hade tänkt slippa detta pillrande med att hita alla små lökar i den gamla jorden......lat som jag är. giggle.gif

ja du kan lägga ny jord ovanpå, när jag tar fram mina så är dom så välrotade i jorden att jag pillar inte med lökar utan jag bara tar ut jorden skär veck en bit av rötterna och lägger i nyjord och plantera ''jordkakan'' med knölarna och sedan lite nya jord ovanpå och klart.

dock så är oxalis tåliga och nåt år har jag inte planterat om alls utan bara satt fram dom och gett vatten och flytande näring och de har växt och blommat jätte bra ändå.
Alba
Låter bra

Tack för hjälpen.. thanks.gif
Bassam
Hej
På våren tycker jag byta översta 10 cm från jorden , för att ny jorden ger näring och släppa insekter och ohyra som förvara i jorden under vinter tid.
H:Bassam
Alba
CITAT (Bassam @ 29-10-2009, 20:53) *
Hej
På våren tycker jag byta översta 10 cm från jorden , för att ny jorden ger näring och släppa insekter och ohyra som förvara i jorden under vinter tid.
H:Bassam

thanks.gif
pejori
CITAT (Wilmer @ 28-10-2009, 15:50) *

Så gör jag med, bara börjar vattna, så kommer dom igång. tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon