Har några olivträd som jag vill övervintra. Kan jag använda mitt växthus till detta? Växthuset har endast vanligt glas. Kan jag förbättra miljön inne i växthuset genom att skydda Olivträden med Bubbelplast ? Skall jag gräva ner krukan i jorden ? Eller ställa dem på frigolit?
Hälsningar Gerd
Åsa, mälardalen zon 2
28-10-2009, 14:40
Bubbelplast och frigolit räcker inte du måste ha någon värmekälla som håller temperaturen åtminstone runt nollgradigt. En mycket mild vinter i skåne kan det räcka med frigolit + bubbelplast + växthus men oftast är det för kallt i sverige.
Alexander-VG-zon3
28-10-2009, 15:36
var i Sverige bor du ?
visst går det ha oliver ute om vintern i skåne med skydd eller inte skydd beroende var man bor och hur vintern blir, i milda områden i skåne i ett bra läge så klarar den oftast vintern utanskydd (då i marken). på allt om
trädgårds forum så skrev en medlem där som hade haft en(eller om det var två?) oliv ute i kruka i flera vintrar utan skydd (dock hade den(dom?) dött denna förra vinter) jag tror det var i skåne.
problemet i växthuset är ju att det kan bli varmt på dagen och frysa på nätterna vilket oliver inte gillar och sedan vårsolen. så därför är det bäst att hålla en vinter temp runt 0c +10c. och den tål flera frostnätter även i kruka så man behöver inte ha bråttom att skydda. värsta tiden är när det är som kallast och under vårvintern/våren när man då behöver skydda mot kyla och mot växlande temp och mot vårsolen.
ogräset
22-11-2009, 12:31
Hejsan!
Jag har ett olivträd som är ca 180cm högt har haft det i mitt växthus i fyra vintrar nu, det är ganska stora oliver på det.
Jag klär en del av växthuset med bubbelplast och ställer trädet på frigolit, sätter in en frostvakt det funkar hos mig. Jag bor utanför Borås.
MVH Birgitta
DSC_1161.jpg
Åh vilket fint träd!
Det jag fick i våras är långt ifrån så stort, endast ca 3 dm högt! Men jag är glad för det jag har och det betyder mycket för mig då jag fått det i present!
Nu blev jag väldigt sugen på oliver : )
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.