Peztis
När min man och jag förlovade oss i våras (vi gifte oss senda i somras) fick vi av mina föräldrar en jättestor vas med en otroligt vacker orikidée!

Det är en Vanda-orkidée och den lever tydligen uppe i träden så den ska inte stå i kompost utan ska sänkas i vatten 1-2 ggr per vecka enligt lappen som hängde med medan de i blomsteraffären hade sagt att den alltid ska stå i lite vatten.

Jag provade med det sistnämda men tyckte att rötterna började se mysko ut så jag har nu övergått till dränkning i vasen och den mår definitivt bättre av det.

Men hur får jag den att blomma igen? Har faktiskt inte haft någon gödning då vi har haft dåligt vatten hemma = bra för för blommorna (avloppsvatten i vår vattenbrunn - inte så mysigt men blommorna har tyckt om det... sick.gif ).

Rötterna ser fina ut och bladen likaså, den verkar alltså trivas ok trort att jag inte alltid kommer ihåg att dränka den som jag ska. Kan det vara problemet?
octachoron
En orkidé ska aldrig stå med rötterna i vatten, då ruttnar röterna. Vad de kanske menade var att man kan den i en stor glaskruka med stenar och vatten på botten av krukan. Då minskar behovet av att behöva sänka ned den i vatten varje dag p g a den höjda luftfuktigheten kring orkidén.

En hel del tips om Vanda finns på
Släktet Vanda
pejori
Mår den bra och ser fin ut, så är det bara att vänta.
Den blommar när den är redo. tummenupp.gif
Min erfarenhet är, att den blommar efter utomhusvistelsen på sommaren.
Så sänk tempen nattetid ett tag, så får du se om den vaknar.
KRT
Jag har själv sneglat på Vanda och vandahybridet men aldrig vågat jköpa någon smile.gif. De är lite svårare än många andra eftersom de vill ha mycket ljus, inte för varmt, och mår bäst av att inte ha kompost. Eftersom de inte har kompost måste man antingen dränka sem (som du beskriver, 1-2 ggr/v) alternativt duscha dem med blomspruta varje eller varannan dag. Eller om man råkar ha ett badrum med mycket ljus och fuktig luft (då trivs de uten så mycket vattningar) biggrin.gif

Värt att tänka på är att vandor är monopodiala - dvs de växter på höjden som en phalenopsis (fast de är mer kompakta), vilket gör att de såsmåningom kommer bli rejält höga och då kan man kapa dem (se till att det kommer tillräckligt med rötter med såklart) och plantera om dem.

Enligt en av mina orkidéböcker står det följande om Vanda; Till skillnad från sina kusiner Phalenopsis fungerar inte vanda bra som krukväxter hemma, eftrsom Vanda kräver mer luftfuktighet och ljus. De verkar inte vara en sort som ska ut på sommaren, utan trivs i jämn varm temperatur. De vill gärna sprayas dagligen med vatten och även gödning.

Ett tips - för bästa råden ang Vanda, surfa in på Svenska Orkidésällskapets hemdida. PÅ deras forum kan du säkert få massor med bra tips och råd om hur du ska få den att blomma om igen!!!!
ängsvädd
CITAT (octachoron @ 28-10-2009, 19:58) *
En orkidé ska aldrig stå med rötterna i vatten, då ruttnar röterna. Vad de kanske menade var att man kan den i en stor glaskruka med stenar och vatten på botten av krukan. Då minskar behovet av att behöva sänka ned den i vatten varje dag p g a den höjda luftfuktigheten kring orkidén.

En hel del tips om Vanda finns på
Släktet Vanda

Det stämmer inte. Phragmipedium besseae ska stå i fotvatten! Jag är nybliven medlem på http://www.orkideprat.se - där finns verkliga proffs som kan svara på hur just din orkidéart ska skötas för att trivas och blomstra biggrin.gif
pejori
CITAT (ängsvädd @ 29-10-2009, 13:22) *
Det stämmer inte. Phragmipedium besseae ska stå i fotvatten! Jag är nybliven medlem på http://www.orkideprat.se - där finns verkliga proffs som kan svara på hur just din orkidéart ska skötas för att trivas och blomstra biggrin.gif

Precis, mina brodar står med tassarnas toppar i ständig vått grus, och trivs utmärkt med det. tummenupp.gif
Jag vattnar aldrig i krukan, jag vattnar gruset.. blush.gif
Peztis
Fast jag började att göra så som de sagt i butiken - låta den alltid ha lite vatten i botten av den stora vasen (ca 40 cm i diameter). Men rötterna såg inte ut att må bra! De mår mycket bättre nu när jag dränker plantan då och då.

KRT: Lustigt det där med jämn temperatur för enligt den första länken jag fick här ovan så SKA den ha temp.växling för att trivas.
pejori
CITAT (Peztis @ 29-10-2009, 18:32) *
Fast jag började att göra så som de sagt i butiken - låta den alltid ha lite vatten i botten av den stora vasen (ca 40 cm i diameter). Men rötterna såg inte ut att må bra! De mår mycket bättre nu när jag dränker plantan då och då.

KRT: Lustigt det där med jämn temperatur för enligt den första länken jag fick här ovan så SKA den ha temp.växling för att trivas.

Jag tempväxlar mina året runt, det har visat sig vara helbra.
Har svalare, antingen på natten eller på dagen.
Dom slutar inte att blomma ju. unsure.gif
Fungerar det bättre med doppning, så ska du fortsätta med det.

tassarna i vatten är inte bra, men mina har fuktig sand och bara topparna som kommer åt det.
Märkte att mina brudorkideer mådde bättre så, mot när jag vattnade/doppade krukan.
Nu får dom söka sig till fukten själva, som i naturen.
Bassam
F ORCHEDE
skötsel:
jag ska skriva någonting som viktigt till Orchide och kaktus- om dem får bra skötsel , den ska må bra och ge bra grönskar och blommor.
Miljö: Hon tycker om kalt väder men inte frost och tycker inte extra ljus .
Vattna : när blir jord torr efter att lägga finger i jord .
Ljus : inte direkt i dag men den tycker mörk på natten.
Fuktighet : 40-50 % så vi säga lägga dom i kruka som har sand plus vatten .
Luft : tycker inte mycket luft så vi lägger den borta från dörrar och öppna fönster .
Näring : man kan ge näring från OKTOBER till november.
Beskära : från mars till börja av April.
Bladen ramla på grund av:
1 om den fick mycket vatten.
2 lite fuktighet .
3 lite ljus.

Sussie F-Flower
CITAT (pejori @ 29-10-2009, 15:57) *
Precis, mina brodar står med tassarnas toppar i ständig vått grus, och trivs utmärkt med det.

blush.gif laugh.gif
Undrar bara om du har skrivit fel och det ska stå "brudar" eller är "brodar" ett annat vedertaget ord i orkidésnacket som jag inte känner till..? blush.gif

Tänkte bara att jag frågar istället för att gissa mig till.. man vill ju lära sig... giggle.gif kompiskram.gif
KRT
CITAT (Peztis @ 29-10-2009, 18:32) *

Kan det evt vara en kombination? Dvs de vill under kanske ena halvåret ha jämn svalare temp och eandra halvåret högre jämn temp???

Å andra sidan är jag inte förvånad - jag har ännu inte hittat två böcker (av olika författare) som överensstämmer i fråga om skötselanvisningar för orkidéer.... Bara att prova sig fram alltså.

Ex. I flera av mina böcker står det att Phalenopsis inte trivs ute och vill ha jämn varm temp. Flera av mina stod ute i somras en period och de växer så det knakar nu (massor med nya rötter och en och annan stängel - en av dem har 3 stänglar just nu) confused.gif
Peztis
Jag tror nog att jag fortsätter att sköta den ungefär som jag gjort tidigare, har dock idag köpt orkidéenäring så den ska få sig en slurk. Vi har inte dåligt vatten längre så det är väl behövligt nu.
Orkidétjuven
Det här med att det står olika i böcker är ganska vanlig företeelse. Folk skriver ibland efter sina egna erfarenheter och då blir det väldigt olika resultat. Min uppfattning är att söka så många källor som möjligt och sen i slutändan prova sig fram själv.
pejori
CITAT (Sussie F-Flower @ 29-10-2009, 22:11) *
blush.gif laugh.gif
Undrar bara om du har skrivit fel och det ska stå "brudar" eller är "brodar" ett annat vedertaget ord i orkidésnacket som jag inte känner till..? blush.gif

Tänkte bara att jag frågar istället för att gissa mig till.. man vill ju lära sig... giggle.gif kompiskram.gif

rotfl.gif rotfl.gif Klart det ska vara brudar... rotfl.gif
Helt rätt att fråga, så man inte blir halshuggen för att man drar sunda slutsatser själv. giggle.gif giggle.gif

CITAT (KRT @ 30-10-2009, 10:45) *
Kan det evt vara en kombination? Dvs de vill under kanske ena halvåret ha jämn svalare temp och eandra halvåret högre jämn temp???

Å andra sidan är jag inte förvånad - jag har ännu inte hittat två böcker (av olika författare) som överensstämmer i fråga om skötselanvisningar för orkidéer.... Bara att prova sig fram alltså.

Ex. I flera av mina böcker står det att Phalenopsis inte trivs ute och vill ha jämn varm temp. Flera av mina stod ute i somras en period och de växer så det knakar nu (massor med nya rötter och en och annan stängel - en av dem har 3 stänglar just nu) confused.gif

Det är väl faslig tur, att växter inte kan läsa... giggle.gif
Det finns växter jag gjort helt tvärt om med, och det har gått bra.
Orkideer är ju utomhusväxter så visst klarar dom sommaren ute, men för låga temp, eller knallsol är nog inte att rekomendera.
Jag har aldrig mina pahleonopsisar ute, men öppet fönster året om.
pejori
CITAT (KRT @ 29-10-2009, 10:39) *
Jag har själv sneglat på Vanda och vandahybridet men aldrig vågat jköpa någon smile.gif . De är lite svårare än många andra eftersom de vill ha mycket ljus, inte för varmt, och mår bäst av att inte ha kompost. Eftersom de inte har kompost måste man antingen dränka sem (som du beskriver, 1-2 ggr/v) alternativt duscha dem med blomspruta varje eller varannan dag. Eller om man råkar ha ett badrum med mycket ljus och fuktig luft (då trivs de uten så mycket vattningar) biggrin.gif

Värt att tänka på är att vandor är monopodiala - dvs de växter på höjden som en phalenopsis (fast de är mer kompakta), vilket gör att de såsmåningom kommer bli rejält höga och då kan man kapa dem (se till att det kommer tillräckligt med rötter med såklart) och plantera om dem.

Enligt en av mina orkidéböcker står det följande om Vanda; Till skillnad från sina kusiner Phalenopsis fungerar inte vanda bra som krukväxter hemma, eftrsom Vanda kräver mer luftfuktighet och ljus. De verkar inte vara en sort som ska ut på sommaren, utan trivs i jämn varm temperatur. De vill gärna sprayas dagligen med vatten och även gödning.

Ett tips - för bästa råden ang Vanda, surfa in på Svenska Orkidésällskapets hemdida. PÅ deras forum kan du säkert få massor med bra tips och råd om hur du ska få den att blomma om igen!!!!

Jag tyckte dom var lite besvärliga att sköta när jag hade dom, både vanda och ascocendan.
Är för lat för, att hålla på, så jag gjorde mej av med dom.
Nu funderar jag igen på dom, då jag har ett utmärkt odlingsskåp.
Man behöver inte "bråka" så mycket med dom då. giggle.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon