Kan någon ge mig ett råd om hur jag ska sköta mina Änglatrumpetr och Spikklubbor under vintern.
Beskärning, vattning o.s.v.
Tack
ENY
Hur ska du ha dom? I rumstemperatur eller i utrymme som håller lägre än +10 grader?
Tänkte förvara dem i ett uterum under vintern, för att sedan flytta ut dem i trädgården nästa vår - sommar.
ENY
Då kommer alltså inte temperaturen överskrida +10?
I så fall ska du dra ner på vattningen ordentligt. Jorden ska hållas mycket lätt fuktig, så kanske 2-3 vattningar under vintern.
I slutet av februari, behöver du ställa dem på en betydligt varmare plats och vattna nu upp jorden ordentligt. Snart kommer det visa sig nytt grönt. När de börjat komma igång så du ser vad som lever ordentligt (inte ovanligt att änglar torkar in i toppar) kan du börja beskära om det behövs. Man ska undvika att skära under ställen, där det har bildats ett Y, det är därifrån blommorna kommer sen. Samtidigt som du skär ner, byter du också jord och eventuellt krukstorlek. Änglar behöver STORA krukor. Sen sköter du dem som vanligt fram till nästa höst.
Alexander-VG-zon3
29-10-2009, 10:41
mina har aldrig torkat i topparna. men jag har kanske haft tur.
jag har mina i vintervila fram tills jag tar ut dom (vilket blir efter frostrisken). sedan tar jag in dom igen innan första frostnatt kommer. dom är tåliga och tål att övervintras både ljust och mörkt och kallt/rumstemp. men desto mer vatten behövs desto varmare och ljusare det är.
Spiklubbor är det lita annorlunda med, Spikklubba - Datura stramonium - den kan man få till att klara sig ett par år innan den tynar bort (säkrast är att så om den varje år). den är egentligen ettårig men tar man in den i rumstemp och extraljus så kan man klara den nåt år till. gäller det andra arter av datura så finns där både fleråriga örter och buskar. är det dom fleråiga buskarna så övervintras dom som änglatrumpet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.