Full version: Vad göra i Riga?
Tobb
Vad finns det att hitta på där i några timmar biggrin.gif
KURT
Har du bara några timmar, så tycker jag att du bara skall passa på att vandra i en mycket vacker stad. Och tyvärr kommer du nog få se en del spår av krisen i samband med de enorma ekonomiska problemen som Lettland genomgår nu. Lettland var det allra mest marknadsliberala landet av de tre baltiska staterna, och tillsammans med Island och Irland har nu ekonomin kollapsat fullständigt där.
Ralf
Vad göra i Riga....

Ockupationsmuseet
Detta museum ligger vid torget i sydvästra delen av innerstan. Museet handlar givetvis om Sovjets utnyttjande av Lettland med även Sverige och Baltutlämningen finns omnämnt.

Saluhallen
Den ligger söder om innerstaden. Flera hallar med mat av massa olika sorter som säljs över disk. kul o se. Tyvärr verkar dom vara lite trötta på turister så när jag var där rådde det fotoförbud inne i hallarna

Äta
ja vi ville äta bra... o hygglo prisvärt. Mkt e svindyrt i Riga så vi hamnade till slut på Stockmanns.... ganska prisvärt med inte särskilt exotiskt.

Annars är det nog enklast att bara knata runt. Staden e ganska lik en svensk stad, ja nybyggnationen har släpat efter lite grann... Jag skulle nog ta turistbuss med guide även om en sån resa kanske går på upp till 200 kr.

spritshopping
Vill du köpa bra sprit är det faktiskt shoppen i hamnen som har det bästa utbudet. Inne i stan hittade vi ignen bra affär. I det största varuhuset hade dom en stor avdelning med alkohol på ( ca 2 ggr med bara alkohol), men bara med dom vanligaste sorterna eller helt okända grejer som känns som lotteri att köpa.

LasseB
SALUHALLEN i alla fall så här års med lite sämre väder annars är själva staden sevärd Själva var vi där två hela dagar vi tog spårvagn åkte buss, alltid åt "fel" håll så vi fick se omgivningarna
caprifol
Du bara måste se de fantastiska jugendbyggnaderna! Så många och så vackra! Jag klipper ur den reseguide jag själv hade:
"Jugendkvarteren Riga har världens största
bestånd av jugendhus och på gatorna Elizabetes
och Alberta iela ligger Rigas och, enligt
många, Baltikums vackraste hus.

Meriona
Oh vad sugen jag blir att åka till Riga! Jag har inte varit baltikum överhuvud taget, men det kommer väl! Så mycket man vill se och så lite tid!
Gita
Är personligen inte så förtjust i Riga, många utslagna människor och lite ogästvänlig stämning.
Att arkitekturen är vacker tror jag säkert, men de få gånger jag varit där har vädret varit sådant att det inte inbjudit till några längre promenader. Ljuspunkterna var väl den enorma saluhall/marknadsplats som är inrymd i gamla ryska flyghangarer samt en "medeltisrestaurang" inne i gamla stan.
Gita
caprifol
... och PARKERNA! Enligt en guidebok ska det finnas kring hundra parker i Riga - men då har man nog räknat varje enskild liten buske och gräsplätt... Många väldigt fina parker finns det dock! Jag var där i maj i ett fantastiskt försommarväder.
Ja, det fanns faktiskt rätt många tiggare, och det mest deprimerande med det var, tycker jag, att det så tydligt var vanliga pensionärer som hade det så eländigt fattigt. Gamla tanter som såg ut som mormor på svenska landsbygden för 50 år sedan. Alltså inte utslagna "på andra sätt" i den bemärkelsen vi ofta menar - nedgångna fysiskt och psykiskt. Det kändes jobbigare än att man i gathörnen i Paris och Rom ofta snubblar över tiggare. Någon ogästvänlig eller på något sätt hotfull stämning kunde vi inte märka av, trots att vi var ute sent på kvällarna.
Tobb
Tackar, nu har jag lite bättre koll på vad man kan göra i Riga smile.gif
Monarda
Vi besökte Riga för tre år sedan och blev mycket förtjusta i den vackra staden. Torghandeln var en upplevelse och jag köpte barrotade rosor av en gammal gumma som nu växer i min trädgård som ett levande reseminne.
Massor av vackra hus och mycket grönska fanns att se och vi kommer definitivt att åka dit igen.
[attachment=43939:P7260255.jpg]
Myosotis
CITAT (Monarda @ 01-11-2009, 17:22) *
en gammal gumma som nu växer i min trädgård som ett levande reseminne.

biggrin.gif
Monarda
Och i år har hon växt extra mycket tack vare allt regn!

rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon