Full version: Problem med solrosor
Selma
I våras sådde jag solrosen Pacino; en låg krukvariant. All frö grodde och kom upp så fint. När jag planterade ut dem efter avhärdning var de ca 20 cm höga och kraftiga, och de första knopparna höll på att slå ut. Jag planterade dem i stora krukor. Några fick lobelia som grannar, andra tagetes, och några fick stå själva i något mindre krukor.
Problemet var, att efter en tid slutade solrosorna att växa och krympte ihop. Även de blommor som var på gång krympte ihop! Det blev till slut ingenting med solrosorna, utan jag fick ta bort dem. De andra blommorna trivdes däremot.
Vad gjorde jag för fel?
Jag älskar solrosor och tänker göra ett nytt försök i vår, nu med sorten"Ring of fire".
Tacksam för alla tips om solrosodling!
ÅsaF
Kan de ha fått för lite vatten? Solrosor är rätt så törstiga av sig och så gillar de att stå i full sol och mycket näring. Jag har visserligen ingen erfarenhet av små solrosor utan har mest haft självsådda varianter från fågelfrön men de har lyckats bli 3 meter ca utan nån större skötsel. Det enda jag gjort i princip är att se till att de får rejält med vatten emellanåt i och med att de står så soligt.
Ina
Har för mej att dom gärna vill ha bra med näring också... rolleyes.gif
Selma
Solrosorna fick både vatten och näring, och själv misstänker jag att de drabbades av någon sjukdom,
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon