KRT
Ska plantera en krukodlad stammad syren (ca 2 m hög Syringa vulgaris), dock ej ympad - så jag antar att det kommer växa en del på höjden och bredden....
Funderar på om den behöver någon slags stöd? Måste man sätta stöd när man planterar träd - i naturen blir ju de flesta träd ganska bra, trots att de inte har stöd, eller?

Funderar också på, om man sätter stöd hur långt/högt ska stödet vara, hur grovt och vad är bästa sättet att fästa trädet i stödet? Man vill ju undvika skador på bark men det måste ju ändå vara stadigt.
KURT
Stödet skall bara stabilisera rotklumpen (inte stammen!) tills den har hunnit bilda rötter och står stabilt själv. Ute i naturen planteras inte träden med stora rotklumpar, utan de sås från frön!

http://www.juniper.se/tradvard/plantering2.htm
KRT
CITAT (KURT @ 29-10-2009, 12:42) *
Stödet skall bara stabilisera rotklumpen (inte stammen!) tills den har hunnit bilda rötter och står stabilt själv. Ute i naturen planteras inte träden med stora rotklumpar, utan de sås från frön!

http://www.juniper.se/tradvard/plantering2.htm

Så om jag förstår dig rätt behövs stödet för att alla rötterna är samla de i en relativt liten klump vilket innebär att trädet inte är säkrat i marken. I sådana fall behövs det inte någon jättehög stötta, utan mest en stötta som är tillräcklig för att kronan inte ska få hela trädet att svaja.

Jo, att träd kommer från för i naturen visste jag, men jag var osäker på den bakomliggande tekniska orsaken till att man sätter stöttor när man sätter träd.

-Tack för länken, det var en bra beskrivning - jag antar att det är samma sak som gäller oavsett vilken typ av träd det är man planterar.
Bassam
Hej
De behöver stöd från början på grund att rötter är fasta inte på jorden och det är risk för att träd ska ramla. H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon