Vad säger ni? Om jag lämnar en jättestor lövhög mitt på tomten, finns det chans att några igelkottar kommer att gå i ide där? Eller vill de hellre bo under ett tunt lövtäcke, men under ett träd?
KURT
29-10-2009, 18:43
De vill nog ha lövhögen lite skyddat, intill hus, eller under buskar.
pejori
29-10-2009, 19:06
Lövhög fungerar, om du har kvistar och ris över också. Här sover dom i "komposten" där jag slänger kvistar och löv. (kompostgaller för trädgårdsskräp)
Myosotis
30-10-2009, 17:50
Man kan bygga ett litet hus av trä eller typ tegelstenar eller stenplattor, se till att det inte rinner in fukt uppifrån (plast) och stoppa ner det hela i en lövhög eller kompost. Finns en massa ritningar på nätet, t.ex. här.
ängsvädd
30-10-2009, 20:34
Jag tror de hellre vill bo lite skyddat, under ett träd än öppet mitt på tomten. Lövtäcket ska i så fall vara tjockt, som en lövhög, man kan lägga presenning över o granris exvis.
Att ha högen under ett träd är nog det minsta, om man inte har tak på komposten. Under altaner är dom också pigga på att vara, så löv kan man skicka in under altanen/verandan.
Orkidétjuven
31-10-2009, 06:36
Det var bra grejer länkar. Nu har jag kommit på vad jag ska ge folk i julklapp hemma! Även om jag ska skicka ngt litet här ifrån NZ med
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.