|
[attachment=43800:IMGP4153.JPG] Rovfågel?
Att dömma av näbben verkar det vara en Finkfågel ,jag skulle tippa på en Bofinkshona men jag är inte säker.
Ingela i Segersberg
29-10-2009, 19:25
Jag tycker det ser ut som en Gråsparvshona.
Meriona
29-10-2009, 21:08
När är den här bilden tagen, det ser ut som en unge tycker jag. Pilfink kanske, men det är en gissning.
Orkidétjuven
29-10-2009, 21:41
Tämligen säker på att det är en ung bofinks hona. Vita teckningen på överliggarna som ... gives it away. Avslöjar, menar jag.
Alla pilfinkar oavsett kön har bruna kindfläckar så Pilfink är det inte!men någon slags fink är det om man ser på näbben.Gråsparv är det inte.
Meriona
29-10-2009, 21:49
CITAT (Orkidétjuven @ 29-10-2009, 21:41)  Tämligen säker på att det är en ung bofinks hona. Vita teckningen på överliggarna som ... gives it away. Avslöjar, menar jag. Tack för att du säger att den är ung, för den är inte flygg ser det ut som, åtminstone inte i mina ögon...
Definitivt en fink. Men vad? Tvivlar starkt på bofink - vingteckningen stämmer inte (bofink har två ljusare fält varav den ena börjar direkt i framkant..... Dessutom är inte bofinkar vattrade på bröstet (enl min fågelbok  ) Hade det inte varit för vingen och näbben skulle jag direkt sagt gråsparvshona, men vingen liknar gråsparvshane, och näbben verkar en aningens stor. Svåridentifierat med andra ord.... Du får hålla ögonen på den och försöka ta fler bilder, gärna så man ser den i annat ljus (nte motljus som på bilden)
Orkidétjuven
30-10-2009, 12:23
Ung bofinks hona?
Orkidétjuven
30-10-2009, 12:33
Gråsparvs hona.
Hos pilfink är hannar och honor likadana.
Så antingen ung bofinks hona?, men jag tror det lutar mer åt gråsparv trots allt.
Tror att ralfs fotografi lurar oss lite med ljuset med.
CITAT (Orkidétjuven @ 30-10-2009, 12:33)  Gråsparvs hona. Hos pilfink är hannar och honor likadana. Så antingen ung bofinks hona?, men jag tror det lutar mer åt gråsparv trots allt.
Tror att ralfs fotografi lurar oss lite med ljuset med. Tror också att motljuset förvillar lite.... Kanske också att fågeln verkar vara lite tilltufsad - kanske blåser det en aning? Pilfink är det iaf inte, så mycket är jag säker på (även ungdjuren har antydan till kindfläckar och fågeln på bilden har det inte).
sparvuggla
30-10-2009, 14:44
Det är en gråsparv. (hona)
Orkidétjuven
30-10-2009, 21:10
Iaf inte en rovfågel hahaha
CITAT (Orkidétjuven @ 30-10-2009, 21:10)  Iaf inte en rovfågel hahaha Jag tror det är en hök.. Nä. Skämt åsido, jag tippar nog på en gråsparv också.
Ralfs bild visar mycket riktigt en gråsparvhona. Orkidetjuvens bilder i #9 visar också mycket riktigt bofinkhonor, men jag undrar om inte gråsparven i #10 är en ung hane.
Olle
Orkidétjuven
04-11-2009, 10:53
Det kan kanske såvara fallet. Den bilden hittade jag online. Men där stod det att det var en hona.
Myosotis
04-11-2009, 11:09
Svårt att könsbestämma bofinken om den inte är åldersbestämd, jag skulle vilja ha fågeln i handen och titta närmare. Spontant tänkte jag också ung hanne. Men gamla honor kan bli riktigt hanlika hos många arter. Stjärtpennorna anar jag ser snarare rundade ut vilket skulle tyda på adult.
Ang gråsparven, om man tittar närmare på huvudet ser et ut som det finns en antydan till grå hjässa - vilket alltså skulle kunna tyda på ung hane. Har aldrig sett en gråsparvshona med grå hjässa, men det betyder ju verkligen inte att det inte förekommer. Här är en annan nöt på samma tema; Hade besök av en för mig obekant fågel på fågelmatbordet. Tyvärr kunde jag inte ta en bild eftersom vi inte har något teleobjektiv  , men jag kan beskriva den - säg vad ni tror det kan vara, för jag är rejält nyfiken  ..... Fågeln var ungefär lika stor som en grönfink, ganska lika kroppsbyggnad också (dvs inte liten och slank som en mes). Näbben var en typisk finknäbb ganska grov och mellanmörk (inte svart och inte ljus). Färgen var ganska obestämt grå, möjligen mycket lätt vattrad på bröstet. På sidan av huvudet, i höjd med ögat och bakåt från det gick en ljusare rand i en lätt kurva bakåt, och precis vid sidan av rygraden fanns ytterligarre två ljusa streck. Titta på en bild av spansk sparv så förstår ni vad jag menar med beskrivningen. MEN det kan omöjligt ha varit en spansk sparv eftersom de inte finns här - så vad kan det ha varit som ser ut som en spansk sparv en finns i Södra Sverige just nu????
Myosotis
04-11-2009, 11:34
Du menar spansk sparv - hona alltså? Men den är ju väldigt lik en gråsparvshona, varför var det ingen sådan? Svårt att artbestämma efter en beskrivning. Det stämmer inte på bergfinkshona väl? Vinterbergfinkar kan vara rätt olika tecknade. Någon uppfattning om storlek?
Myosotis
04-11-2009, 11:50
CITAT (KRT @ 04-11-2009, 11:18)  Ang gråsparven, om man tittar närmare på huvudet ser et ut som det finns en antydan till grå hjässa - vilket alltså skulle kunna tyda på ung hane. Har aldrig sett en gråsparvshona med grå hjässa, men det betyder ju verkligen inte att det inte förekommer. Det är sant, jag la också märke till enstaka grå fjädrar på hjässan men utgick bara ifrån att det var en hona. Lite typiskt att man sällan tittar noga på gråsparvar. Det skulle underlätta om man visste när bilden är tagen. Hjälp, vad ringrostig jag känner mig när det gäller ålders-/könsbestämning. Sen är det ju faktiskt så att fåglar är individer och kan avvika från normen. Jag har ringmärkt fåglar som inte gick att könsbestämma trots att man haft dem i handen, bra ljus, tillgång till all möjlig litteratur och flera experter osv. Det är bara att ta många bilder och släppa fågeln. Minns bl.a. en mittemellantörnskata som förmodligen var en mycket gammal hona.
CITAT (Myosotis @ 04-11-2009, 11:50)  Det är sant, jag la också märke till enstaka grå fjädrar på hjässan men utgick bara ifrån att det var en hona. Lite typiskt att man sällan tittar noga på gråsparvar. Det skulle underlätta om man visste när bilden är tagen. Hjälp, vad ringrostig jag känner mig när det gäller ålders-/könsbestämning. Sen är det ju faktiskt så att fåglar är individer och kan avvika från normen. Jag har ringmärkt fåglar som inte gick att könsbestämma trots att man haft dem i handen, bra ljus, tillgång till all möjlig litteratur och flera experter osv. Det är bara att ta många bilder och släppa fågeln. Minns bl.a. en mittemellantörnskata som förmodligen var en mycket gammal hona. Och glöm inte - det förekommer hybrider!!! Inte vanligt kanske, men det förekommer  . Och andra konstigheter också, glömmer aldrig koltrasten jag såg för tre år sedan - den var kritvit, dock inte albino
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|