Full version: fuchsia
gronaanna12
Nu när man skurit ner fuchsian för vinterförvaring undrar jag om man
kan sätta dessa skott(Grenar) nu för förökning.
skall man i så fall sätta dom i jord eller i vatten för rotbildning.

Är det rätt tid för detta.

gronaanna12
octachoron
Jag har tagit sticklingar av de fuchsior som jag vill bevara över vintern. Själv föredrar jag att sticka ner dem i såjord blandad med perlit och placera i ett miniväxthus för att bevara fuktigheten runt dem. När de rotat sig så placerar jag dem under extrabelysning (lysrör) under resten av vintern.
Detta år så verkar jag ha tagit sticklingarna för sent (frost) så många har dött, tyvärr.

Tips om fuchsiasticklingar finns tex på fuchsiasällskapet
Åsa, mälardalen zon 2
Vårvinter-vår brukar dock vara bästa tiden för rotning av sticklingar, färgsammansättningen i ljuset just nu gynnar inte rotbildning. Själv sticker jag dem i lucker såjord med perlit i små krukor och sätter en plastpåse över.
gronaanna12
jag skallsticka mina i såjord och perlit
och sätta dom under lysrör och jag har lite värme på i min vinter paviljong.

tack för svaret

gronaanna12
Peztis
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 29-10-2009, 23:00) *
Vårvinter-vår brukar dock vara bästa tiden för rotning av sticklingar, färgsammansättningen i ljuset just nu gynnar inte rotbildning. Själv sticker jag dem i lucker såjord med perlit i små krukor och sätter en plastpåse över.

Väcker liv i en gammal tråd som börjar bli aktuell...

Normalt tar man ju in fuchsiorna nu eller gräver ned dem djupt i en grop. Men då bör ju sticklingar tas nu när man då klipper ned dem.

Åsa, de sticklingar du tar på våren, det är alltså på de nya skott som kommer då den vaknat till liv? För jag misstänker att annars finns det inte mycket skott att ta när man tar fram dem från vinterförvaringen?

Jag tror nog att jag tänker göra så att eftersom de ändå bör klippas ned ordentligt innan vintern så passar jag på att försöka ta sticklingar nu och om de inte blir bra så får jag väl göra ett nytt försök på våren - om nu moderplantan klarar sig.

Har jag fattat det rätt?

Och en sak till! Förvara en fuchsia inomhus under vintern, det är ingen bra idé , va? Har för mig att de lätt drabbas av spinn och annat otyg.
Alexander-VG-zon3
Mina står lägst +15c och mörkt under vintern, de får vintervila nu ute. Har ockås övervintrat i rusmtemp och extraljus och utan, inga problem. Förutom då dom står mörkt får långdragen tillväxt och bladlöss. Under extraljus knubbig tillväxt och fortsatt blomning inne i fönstret.
hattstugan

Övervintra inomhus i ett fönster där det inte finns undervärme! Har mina i köksfönstret som är soligt på vintern med kanske endast 6-10 grader varmt! Finns inget element där!

Sticklingar petar jag bara ner i vanlig jord och det har fungerat bra! Både nu under hösten och på våren!

Bassam
Hej

Blad på växter som behöver ljus för att bygga mat till hela växter genom fotosyntes men stickningar har få blad så de behöver lite ljus .

H.Bassam

Peztis
Så. Nu har jag burit in krukorna på altan, där får de stå ett par dagar tills jag gjort plats för dem i garaget.

Har dessutom klippt ned dem en hel del och tagit sticklingar. Jag har åtta stycken krukor och det bidde drygt 80 (!) sticklingar!!!

Jisses... Vad har jag gjort! biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon