CITAT (MariaS @ 30-10-2009, 08:15)

Tyvärr tål kaffe inga som helst minusgrader. Min stora fick 0,5 minus på sig och stendog! Det tog en vecka för att bli säker på det!
Efter det kollade jag upp kaffe och optimal skötsel och fick då reda på att den vill ha så jämn temperatur som möjligt året runt, så varför släpa på kaffeplantor när de trivs bäst där de står.
Kan tillägga att de faktiskt trivs riktigt bra, även om de inte har extra belysning. Jämn temperatur och jämnt med näring året runt är viktigast.
anledningen till att jag skrev extra ljus är att få igång den. så att den får så bra som möjligt. står den som den brukar och fått det för kallt så kan den gå ner sig ännu mer.
den ska inte ha näring under vintern. och dom trivs bra ute under den frostfria perioden efter att man avhärdat dom men dom trivs också väldigt bra inne som krukväxts om man nu vill det. sedan inne i en temp på ca +1c +15c och ev extraljus (inget tvunget men dom mår väldigt bra på det).
förra året skrev du att det var tvunget att ha extra ljus under vintern och en svalperiod för att sätta blommor. men du har kanske ändrat dig nu när du läste om skötsel?