Full version: Faans skit!
Sussie F-Flower
Jag satte om en massa växter i eftermiddags.
Glömde min Coffee arabica ute på altanen och upptäckte detta NU kl 23.30!
Fick sticklingar av Scout tidigt i våras så plantorna är inte så stora. Ca 2 dm höga. Buskig och fin.

Bladen hänger och börjar svartna. ranting.gif -cry-.gif Det var ca -2 grader tidigare ikväll. Nu är det +1 ute.
Kommer den bara att tappa de svartnande bladen tro? Och sedan fortsätta att växa, eller kan jag se den som förlorad?

Vad tror ni?
Alexander-VG-zon3
har du tur så klarar den sig, ta in den och placera den om du kan under extra ljus annars i ett så ljust fönster som möjligt. vattna den inte för mycket (lätt hänt att den ruttnar då om den varit utsatt för frost och ev tappar blad). men den får ju inte heller dö av uttorkning.
Sussie F-Flower
Oohh ja, jag har absolut tagit in den! Det gjorde jag ju direkt...

Den är genomvattnad med ljummet/halvvarmt vatten, men inget mer... Får väl ge den så stor ljustillförsel som jag kan i morgon samt närmsta dagarna så får vi se vad som händer med den.
Jag kommer givetvis att anstränga mig allt vad jag kan för att den ska överleva.

Tål dom frost över huvud taget?
Orkidétjuven
Jag gjorde samma sak här för ngra veckor sen, och halva plantan tappade alla blad, resten har blivit bruna och torkat in.
Den var jättefin och nu är den så ful att jag inte vill se den egentligen, eftersom den hade bästa platsen i fönstret., men den växer och det kommer nya blad.
MariaS
Tyvärr tål kaffe inga som helst minusgrader. Min stora fick 0,5 minus på sig och stendog! Det tog en vecka för att bli säker på det!

Efter det kollade jag upp kaffe och optimal skötsel och fick då reda på att den vill ha så jämn temperatur som möjligt året runt, så varför släpa på kaffeplantor när de trivs bäst där de står.

Kan tillägga att de faktiskt trivs riktigt bra, även om de inte har extra belysning. Jämn temperatur och jämnt med näring året runt är viktigast.
blomkronan
Hej Sussie jag gjorde likadant... för ett par veckor sedan, när den första frosten kom.
Jag hade gjort iordning växthuset och alla växter hade flyttat in... så jag kolla till dom en vecka senare DÅ....
fick jag se att jag glömt min kaffe kvar ute på altanen!!! den hade fått minst 3 riktiga frostnätter sad.gif
Jag tog in den och i dag lever den:) och har gett nya toppskott... två grenar ser extra dåliga, men jag skrapa och dom är gröna i stammen hela vägen smile.gif
[attachment=43839:DSC03255.JPG]
[attachment=43840:DSC03256.JPG]

Det kommer nog gå bra för både din och min planta... kram2.gif
Rosmarin
Hoppas att den hämtar sig! trostar.gif

Min mormor hade en kaffeplanta. Hennes syster bodde i Kenya och jag tror att det var efter ett besök där som hon hade plockat några kaffebönor. Dessa åkte ju ner i en kruka såklart när hon kom hem. Denna kaffeplanta växte och växte, och blev till slut ett stort träd. Den stod -alltid- innanför hennes balkongdörr - för ljusets skull (i fönsterna var det redan proppfullt av andra växter giggle.gif ) och hon flyttade nog inte på den om hon inte var tvungen.Den stod i början på en piedestal men fick så småningom flytta ner direkt på golvet... och sträckte sig upp till taket.Till slut gick det knappt att komma ut på balkongen giggle.gif .
Fny
ujuj... hoppas att den återhämtar sig! Om inte kan du få en ny stickling av mig! trostar.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (MariaS @ 30-10-2009, 08:15) *
Tyvärr tål kaffe inga som helst minusgrader. Min stora fick 0,5 minus på sig och stendog! Det tog en vecka för att bli säker på det!

Efter det kollade jag upp kaffe och optimal skötsel och fick då reda på att den vill ha så jämn temperatur som möjligt året runt, så varför släpa på kaffeplantor när de trivs bäst där de står.

Kan tillägga att de faktiskt trivs riktigt bra, även om de inte har extra belysning. Jämn temperatur och jämnt med näring året runt är viktigast.

anledningen till att jag skrev extra ljus är att få igång den. så att den får så bra som möjligt. står den som den brukar och fått det för kallt så kan den gå ner sig ännu mer.

den ska inte ha näring under vintern. och dom trivs bra ute under den frostfria perioden efter att man avhärdat dom men dom trivs också väldigt bra inne som krukväxts om man nu vill det. sedan inne i en temp på ca +1c +15c och ev extraljus (inget tvunget men dom mår väldigt bra på det).

förra året skrev du att det var tvunget att ha extra ljus under vintern och en svalperiod för att sätta blommor. men du har kanske ändrat dig nu när du läste om skötsel?
Alexander-VG-zon3
CITAT (blomkronan @ 30-10-2009, 08:23) *
Hej Sussie jag gjorde likadant... för ett par veckor sedan, när den första frosten kom.
Jag hade gjort iordning växthuset och alla växter hade flyttat in... så jag kolla till dom en vecka senare DÅ....
fick jag se att jag glömt min kaffe kvar ute på altanen!!! den hade fått minst 3 riktiga frostnätter sad.gif
Jag tog in den och i dag lever den:) och har gett nya toppskott... två grenar ser extra dåliga, men jag skrapa och dom är gröna i stammen hela vägen smile.gif

Det kommer nog gå bra för både din och min planta... kram2.gif

vad roligt att den överlevde, normalt sett så tål inte kaffe så mycket frost. fast jag själv har ju haft en avokado som varit ute i -8,3c och där det under dagen inte blev varmare än -1c förra vintern och -4c detta år, men den bryr sig inte nämnvärt. dock är ju avokado mycket härigare än kaffe. men det finns dom som tål lite mer. som din kaffe.
Sussie F-Flower
Åhh, Tack så väldigt mycket för alla svar och Tack för alla tröstande ord! smiley_small_hug.gif
Det ger hopp.

Den verkar i alla fall inte vara stendöd idag! Men den kommer att tappa en massa blad.
Hade jag vetat att den var sååå känslig så hade jag nog bara planterat om den och tagit in den direkt, fast jag har nog säkert läst det i någon "skötseltråd" men minnet vill inte alltid minnas viktiga saker.. whistling.gif

Så här ser den ut idag. Verkar som att några blad kommer att klara sig helskinnad för dom är helt gröna men inte lika fast som dom var innan..
Alexander-VG-zon3
CITAT (Sussie F-Flower @ 30-10-2009, 12:36) *
Åhh, Tack så väldigt mycket för alla svar och Tack för alla tröstande ord! smiley_small_hug.gif
Det ger hopp.

Den verkar i alla fall inte vara stendöd idag! Men den kommer att tappa en massa blad.
Hade jag vetat att den var sååå känslig så hade jag nog bara planterat om den och tagit in den direkt, fast jag har nog säkert läst det i någon "skötseltråd" men minnet vill inte alltid minnas viktiga saker.. whistling.gif

Så här ser den ut idag. Verkar som att några blad kommer att klara sig helskinnad för dom är helt gröna men inte lika fast som dom var innan..

äsch inga problem alls med den! den kommer överleva utan större problem. bara ta in den och sköt om den så kommer den bli bättre.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon