leijoninna
29-10-2009, 23:57
Flera skott av min garderobsblomma har växande bruna fläckar i kanterna. Flertalet av mina växter, allt från murgröna till palm, uppvisar samma symptom. Vad kan detta bero på? Brist på något näringsämne i vattnet? Jag vattnar regelbundet och använder växtnäring lite då och då.
[attachment=43837:CIMG0686.jpg]
Sussie F-Flower
30-10-2009, 00:18
Jag har exakt detsamma på min....
Jag misstänker att den har fått för mycket vatten vid ett-två tillfällen i somras. Jag nästan VET att den fick för mycket vatten vid i alla fall två tillfällen då jag kom på, andra gången jag vattnade, att jag bara någon dag innan också hade vattnat... i tron att den inte fått vatten på läääänge. Så då fick den lite till... två gånger på rad...
Behöver ju inte vara så med din, men jag är nästan säker på att
detta är anledningen till att
min visar exakt samma symtom som
din.
Har du haft någon som har vattnat dina växter i somras?
Och så vill jag säga : Välkommen hit!
Ser att du är ny!
leijoninna
30-10-2009, 16:13
Tack, jag har länge tänkt gå med men det har inte blivit av.
Hmm, den har nog inte fått för mycket vatten. Denna vattnar jag extremt sällan, och definitivt inte i somras då jag var borta. Dessutom förklarar det inte varför flera andra av mina växter uppvisar samma symtom. Det gäller både sådana som är känsliga för uttorkning och de som ska torka ut.
Åsa, mälardalen zon 2
30-10-2009, 16:18
Just nu är det ju riktigt torr luft + dåligt ljus inne också inte bara vatten påverkar hur växten mår. Garderobsblommor brukar dock klara lite sämre ljus men de mår ofta bättre i mera ljus. (växter som lider av ljusbrist brukar göra sig av med blad som har dålig fotosyntes = de bladen gulnar och torkar)
leijoninna
30-10-2009, 16:42
Ok, det märkliga är att det bruna (inte så mycket gula) sätter sig på bladspetsarna och äter sig inåt, inte hela bladet på en gång. Jag tog lite fler bilder för att illustrera. De enda växter som inte märkt av nåt är orkidéerna samt min paraplyaralia, som överlever allt. På nån av växterna har detta pågått i nåt år, andra har börjat helt nyligen. Det kommer oftast nya blad också, så hela växterna är inte sjuka.
De står i alla mina rum och har bra/varierande ljustillgång.
[attachment=43873:CIMG0687.jpg]
[attachment=43875:CIMG0693.jpg]
[attachment=43876:CIMG0697.jpg]
[attachment=43877:CIMG0698.jpg]
[attachment=43878:CIMG0699.jpg]
[attachment=43879:CIMG0702.jpg]
[attachment=43880:CIMG0703.jpg]
Ormbunken tappar småblad hela tiden. Prickarna på murgrönan skulle kunna vara spinn, men jag gissar mer på damm eftersom det är ovansidan. Hur som helst tror jag inte spinn drabbar alla växter.
Åsa, mälardalen zon 2
30-10-2009, 17:13
Jag tycker det ser helt normalt ut för denna årstid då det normala ljuset knappt räcker för att hålla växterna vid liv, det hjälper ofta inte ens att ha växterna i fönstret de får ändå fula blad. De flesta växter måste ha en 6000-10000lux minst för att ens hålla klyvöppningarna öppna, det naturliga ljuset nu brukar större delen av dagen vara under det. Och när växterna suger ut bladen vissnar ju inte hela bladet på en gång utan det börjar i spetsarna. +Många av de där växterna gillar hög luftfuktighet lite á la regnskog. Inomhus nu är det ganska lite fukt i luften, att spruta med blomspruta är som en droppe i havet och hjälper kanske i några minuter för att höja luftfuktigheten tillfälligt.. De flesta växter kan se ganska risiga ut i mörka sverige under vintern men de flesta brukar klara sig, och efter omplanteringen på vårvintern då ljuset börjar återvända brukar de repa sig och sätta fart och bli frodiga och fina igen.
Kan tillägga att murgröna vill ha det runt kylskåpstemperatur + jätteljust på vintern för att må bra, men ofta kan man få den att överleva inomhus också men det är då helt normalt att den ser risig ut.
Alexander-VG-zon3
30-10-2009, 17:33
Murgrönan på bild ser ut att ha spinn, vilket trivs extra bra under vintern när växterna mår dåligt och när man värmer inne (varmt och gott och jämntemp är väldigt trivsamt för spinn).
sedan tycker jag många av växterna visar symptom av torrluft och för lite vatten i jorden och detta förvärras också av det lilla ljuset som finns.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.