Gardengirl
Hej! Jag skulle vilja ha tips på hur man skyddar sina ömtåliga växter för vinterkylan. Bor i Zon 4, har under sommaren planterat en japansk gyllenlönn och en japansk blodlönn som egentligen är härdiga till zon 3. Dessa står dock i skyddade lägen så jag hoppas de ska överelva vintern. Men jag har hört att det kan vara bra att skydda rötterna. Mycket tacksam för tips på hur jag kan göra det på ett bra sätt!
Alexander-VG-zon3
skaffa eklöv och täckt ett tjocklager över rötterna och en bit på stammen.

vill du för att vara säker så kan du skaffa grön vinterväv (finns att köpa på metervara eller i förpackning) detta virar dom om växten i ett par lager när tjälen kommit. men täck den med väven innan du lägger på löven. löven ska vara sist.

den känsligaste är japansk gyllenlönn.

annars blir bara vintern mild så är det nog ingen fara om läget är bra.
Gardengirl
CITAT (flaxss @ 30-10-2009, 11:53) *

vill du för att vara säker så kan du skaffa grön vinterväv (finns att köpa på metervara eller i förpackning) detta virar dom om växten i ett par lager när tjälen kommit. men täck den med väven innan du lägger på löven. löven ska vara sist.

CITAT (flaxss @ 30-10-2009, 11:53) *

Tack så mycket för tipset. Är eklöv bättre än andra löv?
Alexander-VG-zon3
eklöv håller sig bättre övervintern än andra löv.
Gardengirl
Aha.. Tack!
skogstroll
jag har en del eklöv och lägger det runt växterna i ett fluffigt täcke smile.gif Verkar funka fint
pejori
Instämmer.
Löv täckväv är det bästa..
Riktigt ömtåliga, lägger jag dessutom granris ovanpå löven...(blåser inte bort så lätt då) giggle.gif
Lönnarna får också lite bubbelplast om det verkar bli jättekallt. (25 minus typ)

Ju fler lager runt, desstå bättre isolerar det...(varmluft ligger mellan lagren) yes.gif

PS. Det är därför ökennomader har så mycket kläder på sig i värmen, kläderna kyler eller värmer vad dom nu behöver för tillfället Ds
Bassam
Hej
du kan täcka dom på torka löv som du har, men der är viktigt att plantera do i väldränerar jord.
H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon