Full version: Dagens rosbuketter
Christina i Taxinge~

Fredag idag....då ska man ta in lite blommor från trädgården att ha på bordet! smile.gif
Idag blev det två små buketter, men vackra tycker jag!

Vilka blommor (utom Kärleksört(?)) tar man in så här års om man inte har rosor? g.gif
Undrar eftersom jag till nästa år ska försöka plantera en del perenner och inte bara rosor........

[attachment=43856:DSCN5741.JPG]

[attachment=43857:DSCN5733.JPG]

gulmåra
Vilka pigga fina rosor du har kvar!
Här finns inga blommande rosor ... Kanske en Snowdon kan orka slå ut innan det blir alltför kallt. Så i dag plockade jag rönnbär, vita och röda med fina limefärgade aklejablad och guldiga rugosablad som tillbehör.

Hm rönnbär var inte så perennigt...
renate
Jag plockade inte in någon bukett idag blommor har jag inga mer.Tänkte ger mig ut i skogen och plockar lite mossa och löv till dekoratin på altanbordet.
Christina i Taxinge~
Jag tror jag glömmer hur fort tiden går! Senil antagligen! smile.gif
Det är klart att det inte finns mycket mer än Kärleksört att ta in så här års!
Vad jag tänkte var nog egentligen vilka senblommande perenner har ni i trädgården? För ni har väl inte bara rosor....??

Jag har köpt en del rudbeckior på Tradera att som ska planteras nästa vår, men det måste finnas fler man kan ta med i planeringen....

Visst är det mysigt att kunna plocka in rosenknoppsbuketter vid den här tiden, men det är ju också, tyvärr, ett tecken på att rosorna inte avmognat som de borde.
Förutom 'Rhapsody in Blue' är det bara knoppar från Austinrosor i buketterna - lite typiskt! De blommar nästan alltid längst på säsongen och fryser ner rätt hårt. Den som klarar sig bäst är 'Crown Princess Margaretha'. Det är en toppenros om än med fult växtsätt! Hon borde alltid planteras med rejält stöd! Det har inte min....

De förståndiga rugosorna blommar med nypon och gula blad nu! wub.gif

Rönnbären i år verkar slå alla rekord! Visst är det sanslösa mängder i träden?
Blir en hård vinter då kanske.
Vackert är det iaf och det finns ju flera "små prydnadsrönnbärsträd" så de kan kanske räknas bland perennerna! biggrin.gif
Kajsa

Det här blev de sista rosorna från förra veckan ( men dagen efter var dom vissna för all frost vi haft )

Här några sena perenner från mig

Oktoberstormhatt, köpt från Botaniska katalog i våras, blir 2 m i en ljuvligt blå färg.

Höstsolros " Lemon Queen " blommar sent och tål frost, ca 2 m

Kärleksört, Jose Aubergine

Rudbeckia Goldsturm, Eller den höga Glansrudbeckian 2 m med klart gula blommor.

Höstanemon September Charm
Christina i Taxinge~
Åååå, sån där 'Oktoberstormhatt' måste jag söka efter! Den tyckte jag mycket om!
Jag har "vanlig"(?) stormhatt, men detta är alltså en annan sort....?
Höstsolros har jag, men den var inte bra i år.....den heter 'Maximilian'. Eller är det inte höstsolros?

Höstanemoner sprider sig som ogräs, de är jag lite försiktig med......har nog med ogräs biggrin.gif
Lilla Sibirien
Vackert är det enkla. tummenupp.gif
Snyggt med ros och enkla strån av gräs (eller vad är det du har i buketten).
Christina i Taxinge~
CITAT (Lilla Sibirien @ 31-10-2009, 18:13) *
Vackert är det enkla. tummenupp.gif
Snyggt med ros och enkla strån av gräs (eller vad är det du har i buketten).

Jovisst är det gräs från vägkanten! rolleyes.gif
Jag tycker mycket om att blanda in gräs i buketter. Gräset ger en viss elegans & sirlighet åt det hela, tycker jag.....
Kajsa
Christina, här har du det latinska namnet på Oktoberstormhatten, hoppas du hittar den, blev hög första året.
Aconitum carmichaelii " Arendsii "
Christina i Taxinge~
CITAT (Kajsa @ 31-10-2009, 19:47) *
Christina, här har du det latinska namnet på Oktoberstormhatten, hoppas du hittar den, blev hög första året.
Aconitum carmichaelii " Arendsii "

Tack!
Borde väl finnas hos Zetas....
Anders Roslagen
Alla de arter och sorter av aster i olika färger som finns hör ju även till höstbuketterna.
Här en bild på den lite oansenliga vilda och låga prickastern i slutet av september.
[attachment=44405:090919_20_036.jpg]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon