Christa
30-10-2009, 16:26
Hur länge kan man förvara gul lök i rumstemperatur?
Håller de sig längre i kylskåpet? (Om jag har dem i kylskåpet så brukar jag lägga dem i plastlådorna för grönsaker men utan påse.)
Ibland har jag haft dem i rumstemperatur och tycker de håller sig ganska bra där.
Lök har blivit dålig i kylskåpet och i rumstemperatur och jag har inte tagit av samma parti och jämfört så det skulle vara intressant att höra vad ni har för erfarenheter.
Det är ju praktiskt om man kan ha dem i rumstemperatur så de slipper ta upp plats i kylen.
Formellt är det bäst att lagra den vid 0 grader, men det är viktigt att temperaturen är konstant. Så har man väl börjat förvara den kallt (eller om man köpt den och en har förvarats kallt i butiken) så bör man fortsätta förvara den kallt. Har man skördat egen lök så kan man förvara den i rumstemperatur.
http://www2.slu.se/forskning/fakta/faktatr...f01/Tr01-01.pdf
Jag förvarar min lök i förrådet och där ar ca 10 grader i början av hösten, sen blir det kallare under vintern, kanske 2-5 grader. Löken håller sig fin tills mars-april om den inte tagit slut innan.
Christa
04-11-2009, 17:52
Tack för svaren! De där skrifterna från SLU är bra. Jag har skrivit ut några tidigare men inte den här.