Christa
Jag har plötsligt blivit utled på kött och fisk. Längtar efter något vegetariskt. Tycker bara att jag inte kan några riktigt smarriga recept. (Skall helst inte vara för krångliga eller innehålla en massa ost eller grädde.)

Det kan gälla både middagsmat och goda smårätter.
Kristin i Kålltorp
Hej,
Något som är enkelt är att använda Corn (en slags svamp). Finns i frysdisken i form av filéer, färs eller nuggets. Alla recept som du har med kycklingfiléer kan ersättas med cornfiléer och alla recept med köttfärs kan ersättas med cornfärs. Dyrare blir det men absolut lika gott.
Hälsningar Kristin.
RitRat
Jag använder mycket linser och bönor som "köttsubstitut" i alla slags såser, stuvningar och soppor. Billigast blir det om man köper torra bönor och gör storkok. Med små portionspåsar i frysen är det lätt att snabbt skapa vilka rätter som helst. Bara fantasin sätter gränser. Linser behöver inte blötläggas, de går snabbt att skapa med. Likaså är det bra att ha hemma några burkar färdigkokta bönor.

Exempel på *lättlagad* pastasås:

Fräs ett par hackade/skivade lökar + vitlök i olja.
Häll i en burk passerade eller krossade tomater.
Lägg ned 1 - 1,5 dl röda linser-
Salta, samt krydda med fantasi: välj några av dessa: pepparsorter, curry, lagerblad, kanel, ingefära, nejlikor, chilli, fänkål.... Vad som helst, men ganska mycket. Det är kryddorna som gör maten speciell!!

Koka ca 15 minuter, men passa såsen emellanåt, så den inte blir för torr. Man får ösa på med vatten för att linserna sväller upp och suger åt sig vätska. Rör om ofta.

På slutet är det bra att ha i några färska gröna örter, så blir det både smakrikt och snyggt!

Servera med pasta, ris, couscous eller potatis.

Den här såsen går att variera i det oändliga:
Lägg i lite frysta blandade grönsaker, nötter (som ökar proteininnehållet ytterligare), varav cashew-nötter är de godaste, mandlar, spenat, andra bönor, rårivna morötter.... ja, det finns inga gränser!

Man kan byta ut tomatkrosset mot kokosmjölk, och vips, det blir en helt annan rätt. Ännu godare!!!

Lycka till!
RitRat
En jättegod röd paj med zucchini och/eller aubergine:

Skiva 3-4 rödlökar och zucchini/aubergine (lika delar lök och zucchini) ganska grovt och fräs sakta i olja så de får lite färg. Rör om hela tiden.

Häll ned en burk tomater, koka en liten stund och krydda med fantasi, se föregående recept. Det ska inte bli för löst, ska vara som en stuvning.

Lägg blandningen i en ugnsfast form. Blanda en smuldeg av margarin (mjölkfritt), havregryn och vetemjöl. Mått har jag tyvärr inte, men det hittar du säkert...

Lägg smulblandningen på grönsaksröran och grädda i ugn tills det fått lite färg.

Smaskens!
Christa
CITAT (Kristin i Kålltorp @ 31-10-2009, 12:02) *
Hej,
Något som är enkelt är att använda Corn (en slags svamp). Finns i frysdisken i form av filéer, färs eller nuggets. Alla recept som du har med kycklingfiléer kan ersättas med cornfiléer och alla recept med köttfärs kan ersättas med cornfärs. Dyrare blir det men absolut lika gott.
Hälsningar Kristin.

Ja vi brukar använda quorn. Det finns en sort utan en massa tillsatser. Vi kokar soppa och slänger i qourntärningarna frusna så kallnar soppan till lagom ättemperatur.

CITAT (RitRat @ 31-10-2009, 14:01) *
Jag använder mycket linser och bönor som "köttsubstitut" i alla slags såser, stuvningar och soppor. Billigast blir det om man köper torra bönor och gör storkok. Med små portionspåsar i frysen är det lätt att snabbt skapa vilka rätter som helst. Bara fantasin sätter gränser. Linser behöver inte blötläggas, de går snabbt att skapa med. Likaså är det bra att ha hemma några burkar färdigkokta bönor.

Salta, samt krydda med fantasi: välj några av dessa: pepparsorter, curry, lagerblad, kanel, ingefära, nejlikor, chilli, fänkål.... Vad som helst, men ganska mycket. Det är kryddorna som gör maten speciell!!

Koka ca 15 minuter, men passa såsen emellanåt, så den inte blir för torr. Man får ösa på med vatten för att linserna sväller upp och suger åt sig vätska. Rör om ofta.

På slutet är det bra att ha i några färska gröna örter, så blir det både smakrikt och snyggt!

Den här såsen går att variera i det oändliga:
Lägg i lite frysta blandade grönsaker, nötter (som ökar proteininnehållet ytterligare), varav cashew-nötter är de godaste, mandlar, spenat, andra bönor, rårivna morötter.... ja, det finns inga gränser!

Man kan byta ut tomatkrosset mot kokosmjölk, och vips, det blir en helt annan rätt. Ännu godare!!!

Lycka till!

Lite Kajsa Warg sås då. Man tager vad man haver. Skulle vara intressant att veta lite hur du brukar blanda för att få till det. Jag uppfattade det i alla fall som att du inte tar alla de olika kryddorna samtidigt?
RitRat
CITAT (Christa @ 31-10-2009, 17:01) *
Lite Kajsa Warg sås då. Man tager vad man haver. Skulle vara intressant att veta lite hur du brukar blanda för att få till det. Jag uppfattade det i alla fall som att du inte tar alla de olika kryddorna samtidigt?

Ja, väldigt mycket Kajsa Warg här! Jag gör aldrig någonsin exakt samma rätt två gånger, det är alltid improviserat med något nytt. Du skrev: "Skulle vara intressant att veta lite hur du brukar blanda för att få till det" - den frågan är nog omöjlig att svara på! Du får lov att experimentera själv.

Om kryddorna: Jag skrev: Välj några av dessa... Jag brukar ta två eller tre kryddor utöver vitlöken. En blandning som alltid är mycket god, är färsk ingefära, chilli och vitlök.
Kokosmjölk har blivit en vanlig ingrediens hos mig, allting blir så himla gott med den. Men man får tänka sig för, kokosmjölk är väldigt fett! Den magra varianten är inte alls samma sak, den smakar så lite.
Nauti
Morotsbiffar

Ingredienser:
1 dl skorpmjöl
1 dl vetegroddar
1 dl soja- elelr havregrädde
2 msk sojamjöl
3 stora morötter
2 dl malda cashewnötter
½ tsk örtsalt
1 vitlöksklyfta
1 tsk basilika
½ tsk rosmarin
1 tsk olivolja

Tillagning:
1. Låt skorpmjöl, vetegroddar, sojamjöl och grädde svälla cirka 5 min.
2. Skala och riv morötterna fint, tillsätt övriga ingredienser och arbeta ihop smeten väl.
3. Forma till burgare och stek dem i olja.

Gott med potatisklyftor och någon sås, jag tänkte göra det med kantarellsås någon dag smile.gif
Christa
Tack för receptet på morotsbiffar!

Färsk ingefära, chilli och vitlök tillsammans skall jag också prova.

Ja jag söker recept men letar jag själv så vet jag ju inte om de är speciellt bra. När jag startade tråden så var det för att få favoritrecept som ni provat och lagat många gånger för att de är så lyckade.

Jag har lagat en del vegetariskt men ibland blir man besviken för att det blir så smaklöst. En halvvegetarisk favorit för min del är rårakor. Alltså potatis, lök och ägg. Jag brukar blanda grovrivet och finrivet så att de blir knapriga och det gillar jag skarpt.

Jag har också kokat finrivna morötter i mjölk och gjort lasagne av det. När morötterna kokt i mjölk så får de en mycket god nötaktig smak i den yta som blir gräddad.

Böner äter vi flera gånger varje dag så dem kan jag bli lite trött på ibland. Har funderat på att göra guakamole men det har inte blivit av. Avokadon är ju god som den är.
RitRat
Om du tycker att det blivit smaklöst, blir ju det löst (hehe) med kryddor!

Var inte rädd att ta i, även om det inte står i receptet. Alla rätterna "växer" av att man kryddar.
I rårakor till exempel kan man ta en hel kruka persilja och hacka ned. Men den var ju en av dina favoriter redan innan.

En av mina favoriter är "pyttipanna" av småtärnade råa rotsaker; potatis, sötpotatis, kålrot och morot samt gul lök och vitlök. Stek sakta på svag värme tills rotsakerna är mjuka. De mjuknar lite olika fort, så man ska lägga i dem i hårdhetsordning: 1) morot och kålrot 2) potatis 3) sötpotatis, som blir mjuk ganska snabbt. Lägg i kokta kikärtor. Servera med Sweet Chilli-sås, garanterat inte smaklöst. :-)))
Platinum
Ett hopkok som blivit väldigt uppskattat är min heta grönsakssoppa:
½ liter vatten
2 tärningar köttbuljong (alternativt veg)
5 dl purjolök
5 dl vitkål
1 morot
1 pepparfrukt, hungarian hot wax alt. spansk peppar
1 stor tomat
1 tsk soya
1 tsk honung
2 tsk tomatpuré
½ krm kyndel

Koka upp vattbet och lägg i buljongtärningarna. Tillsätt skivad purjolök, finstrimlad vitkål, riven morot, tärnad tomat och tärnad pepparfrukt samt kryddorna. Låt alltsammans koka i ca 15 minuter.

smuleborg
Vi lagar ofta vegetariskt, just nu och med kniven på strupen: Det här är det godaste vegetariska receptet!

Karljohan, potatis och persilja!

Karljohansvamp
Smör
Potatis av god kvalitet, kravmärkt eller egen odlad utan konstigheter
Rapsolja
Slätbladig persilja, kravmärkt eller egen odlad utan konstigheter
Lite salt
Ev. lite antingen färsk chili eller vitlök (Gott!)

Färsk nedskuren svamp läggs i medelvarm stekpanna utan smör, när vätskan dunstat bort läggs smöret i.
Fryst eller blötlagd/urkramad svamp (passa den blötlagda!) läggs i medelvarm stekpanna utan smör, när vätskan dunstat bort läggs smöret i.

Sedan: Svampen steks i smör på (knapp) medelvärme länge och väl.
Under tiden - Ut och dra potatis, eller ta fram den köpta. Skölj/skrubba och skala (om så behövs); "tärna". Fixa chili eller vitlök, om så önskas! Duka!

Mot slutet höjs värmen, svampen ska bli knaperstekt (nu får man nästan stå vid spisen och passa)!

När svampen är färdig hälls den över i skål, låt så mycket som möjligt av "svampsmöret" vara kvar i stekpannan (rengör inte pannan!). I med lite olja, stek potatisen. Efter ett tag om så önskas; i med antingen lite färsk chili eller vitlök. Salta lätt.

Hämta och skär persiljan. Fixa tillbehör.

Tillbehör: En sallad är gott till, till exempel Lollo Rosso, med en mild vinegrette (olivolja av bra kvalitet, en aning balsamvinäger/rödvinsvinäger, en aning vitlök, en aning salt). Tomatsallad är inte fel (samma vinegrette). Rårivna morötter ger sötma.

När potatisen är klar, läggs svampen tillbaka i stekpannan tillsammans med potatisen. Veva runt, låt svamp och potatis gotta sig med varandra en stund. Sätt stekpannan på bordet, strö på rätt rikligt med skuren slätbladig persilja.

Mycket enkelt och mycket gott, rena fina smaker. Billigt om man har plockat svampen själv, i stort sett gratis om man plockat svampen själv och odlar. Supergott.
smuleborg
CITAT (RitRat @ 31-10-2009, 14:01) *

Lycka till!

Ser jättegott ut, jag ska verkligen testa. Här är min lättlagade tomat-pasta-sås.

Till en portion

Tre-fyra tomater
Färsk chili, för mig är en "mycket slarvigt" urkärnad "spansk peppar" lagom; eller "okärnad" (dock på gränsen)
Upp emot en halv (hel) vitlök
En skvätt olivolja, en skvätt rapsolja
Salt

Under tiden pasta vattnet kokar upp och pastan kokar:

Häll i olja i en panna/tjockbottnad kastrull. Medelvärme, typ.
I med skalad och rätt grovt delad vitlök.
När vitlöken tar lite färg och börjar lukta "nötaktigt", i med hackad chili.
Veva runt ett tag. Passa. Vitlöken får inte brännas, gå över gränsen.
I med hackade tomater (kärnhus och allt).
Veva runt. Salta.
Låt såsen puttra ihop.

När pastan är klar, blanda pasta och sås.

När pastan är serverad: lite ringlad olivolja över är inte fel.
zissi
Enkla rödbetsbiffar:
5 dl rårivna rödbetor
3 dl råriven potatis
1 riven gul lök
1 dl sojamjöl (el. vetemjöl)
1½ tsk örtsalt
ev. svart- eller vitpeppar
ev. mer mjölj om smeten är för lös

Blanda allt och låt stå i kylskåp 15 min. (går ändå). Stek biffarna 7-8 min. på varje sida.

Till biffarna serverar vi potatis och en filsås.

Filsåsen består av fil, turkisk youghurt, creme fraiche e.dyl, smulad fetaost, kokt blomkål i bitar eller annan grönsak, vitlöksklyfta, persilja el. annat kryddgrönt. Till sist några varv med pepparkvarnen.
Jag tycker såsen blir godast av hälften fil / turkisk yoghurt.

Pepparrotssås? Rödbetor + pepparrot = mums.
zissi
Pepparrotssås? Rödbetor + pepparrot = mums.

Bra tips Smuleborg! Det ska jag testa!
Nauti
Jag blev nyss sugen på morotsstroganoff, det kan ju vara ett tips tongue.gif
LasseB
Med hustru som är född i Grekland så har jag nära till vegitarisk mat ( allt i Grekland är inte sovlaki eller biffteki)

Föreslår Fassolada soppa på vita bönor billigt dessutom
kompletera med bröd, oliver, kanske en hemrullad dolmades och givetvis vatten

Nauti
CITAT (LasseB @ 03-11-2009, 17:43) *
Med hustru som är född i Grekland så har jag nära till vegitarisk mat ( allt i Grekland är inte sovlaki eller biffteki)

Fasoladasoppan skall jag testa att göra nu i veckan smile.gif
smuleborg
CITAT (LasseB @ 03-11-2009, 17:43) *

Jag gissar att det finns oändliga varianter på denna soppa, vill du dela med dig av er Fassolada-soppa?
Nauti
CITAT (smuleborg @ 03-11-2009, 18:58) *
Jag gissar att det finns oändliga varianter på denna soppa, vill du dela med dig av er Fassolada-soppa?
Jag hade tänkt köra efter det här receptet: http://www.fontana.se/recepies/default.asp...p;CategoryID=11.

Det verkar litet simpelt, så kom gärna med tips på hur man piffar upp receptet litet.
smuleborg
CITAT (Nauti @ 03-11-2009, 19:58) *
Jag hade tänkt köra efter det här receptet: http://www.fontana.se/recepies/default.asp...p;CategoryID=11.

Det verkar litet simpelt, så kom gärna med tips på hur man piffar upp receptet litet.

Jag väntar med spänning på LasseB:s version...

Din länk, liknar i vissa delar en bönsoppa jag brukar göra (men då använder jag en bit rökt sidfläsk...).

Så bär på rak arm, varför inte (håll nere värmen!)

Bönor (jag föredrar Borlottibönor, blötlagda över natten, kokta långsamt)
Vitlök
Gul lök
Morot
Tomater (färska; alternativt Muttis hela utan sås)
Färsk chili
Någon potatis (alternativt pyttsmå pastastjärnor)
Och sen, man tager vad man haver

Ner med olja i gryta, knapp medelvärme
Skala och skär vitlök (mycket) grovt. Till två tycker jag att en hel vitlök är lagom. Ner i pannan. När vitlöken doftar nötaktigt i med:
Chili, fint hackad. Till två tycker jag att en okärnad spansk peppar är lagom. Veva runt.
efter ett tag i med:
hackad gullök. Veva runt. Håll koll på spisen, den ska hålla rätt låg temperatur.
Hack, hack, hack. Morötterna.
Potatis, hack, hack.
Grovhacka tomater, ta bort det gröna.
Ner med morötter, potatis och tomat i pannan. Veva runt.
Och "man tager vad man haver". Det kan göra skillnaden!
I med vatten (vi använder inte köpebuljong).
Puttra på låg värme (det får inte koka).
I med bönorna. Och mer vatten. Låt knappt koka upp. Sänk värmen. Får bara sjuda.
Salta.
Smaka av.
Puttra på på svag värme.

Ja, jag vet inte...

Rosmarin
En god soppa till yes.gif :

Röd linssoppa:

(Ungefärliga mängder av allting)

3 dl röda linser
3 gula lökar
lite olja
en eller ett par vitlöksklyftor
1 liter vatten
2 buljongtärningar
ett par kvistar färsk eller minst 1 msk torkad timjan
1 burk koserverade hela tomater

Grovhacka löken och krossa samt finhacka vitlöken. Fräs detta i oljan. Tillsätt linserna när löken börjar bli genomskinlig.
Skär tomaterna i lite mindre bitar. Tillsätt dem i grytan.
Tillsätt resten av ingredienserna. Koka upp och låt sedan det hela småputtra i 45 minuter.
Smaka av med salt och peppar.
lovwal
jag provade det här receptet på vegetarisk lasagne tidigare i veckan, och blev mycket nöjd med resultatet. tillsatte rivna morötter istället för oliver.
Nauti
CITAT (lovwal @ 05-11-2009, 10:35) *
jag provade det här receptet på vegetarisk lasagne tidigare i veckan, och blev mycket nöjd med resultatet. tillsatte rivna morötter istället för oliver.
Fast den där var ju inte vegetarisk, inte ens lakto-vegetarisk. Nu gnäller säkert någon, men jag tycker att det är viktigt att skilja på begreppen för alla som av ett eller annat skäl väljer bort vissa ingredienser ur kosten, oavsett om det är av etiska skäl, miljöskäl, allergiskäl eller vad det nu kan vara. Restauranger är också tvungna att hålla på detta men det gör de sällan även fast man enligt Livsmedelsverket skall göra det.
Nauti
Jag gjorde det här receptet nys och åt det tillsammans med massor av olika grönsaker, det var jättegott smile.gif http://loveraw.blogspot.com/2008/05/kttfrsss-utan-ktt.html.
smuleborg
CITAT (Nauti @ 05-11-2009, 19:59) *
Jag gjorde det här receptet nys och åt det tillsammans med massor av olika grönsaker, det var jättegott smile.gif http://loveraw.blogspot.com/2008/05/kttfrsss-utan-ktt.html.

Vad gott! Jag måste testa jag också. Tack.
smuleborg
Det godaste vegreceptet har jag redan presenterat, men här två goda soppor

Blomkålssoppa (jag älskar blomkålssoppa)

Blomkål
Ett par potatisar (per medelstort blomkålshuvud)
Kokosmjölk
Färsk chili
(jag har experimenterat med "hemlagad curry", jag tycker det är godare utan)
Rapsolja
Salt

Hacka chilin rätt grovt
Skala och skiva ned potatis rätt fint
Ansa blomkålen, ta bort bladen. Skär ner resten

Värm kastrull/panna, ett par skvättar rapsolja
Medelvärme
I med potatis, veva runt ett tag
I med chili, veva runt ett tag
Häll i vatten
I med blomkålen
Låt puttra, absolut inte koka, tills blomkål och potatis är mjuk
Salta lätt

Jag häller över i mixer (har ingen handmixer eller vad det heter); häller sedan tillbaka hela härligheten i kastrullen/pannan
I med kokosmjölken. Smaka av. Mer salt kan behövas
Och kanske mer chili (kokosmjölken dämpar). Finhacka i så fall. Fin färg

Kikärtssoppa

Receptet är lånat från Jamie Oliver (en första boken översatt till svenska), lite omgjort av mig

Kikärter (kom ihåg att blötlägga dagen innan)
Potatis, typ en
Purjolök (minst en till två portioner)
Olivolja och en klick smör
Vitlök
Salt
Svartpeppar
Permasan, ev (gärna!)

Koka de blötlagda kikärtorna tilsammans med potatisen, det tar minst en timme (oftast en timme och en kvart).

Värm upp en gryta på knapp medelvärme, i med olivolja och en klick smör. Lägg i tunt skivad purjo och vitlök. Håll ett vaksamt öga, löken ska bli "genomskinlig", inte bränd (sänk ev. värmen). Salta lätt. Tappa inte tålamodet, löken ska bli mjuk och söt (absolut inte bränd, det skulle förstöra hela anrättningen), det kan ta ett tag (frestas inte att höja värmen); häll sedan i de kokta och avrunna kikärtorna och potatisen. Veva runt ett tag. Häll i vatten och ett par nypor salt eller hemlagad grönsaksbuljong. Puttra långsamt, i typ en kvart.

Mixa hälften av soppan. Häll tillbaka mixet i grytan. Smaka av med salt och nymald svartpeppar.

Strö gärna över nyriven permasan och ringla gärna över lite god olivolja direkt i tallriken.

-----------------

Idag har jag lagat en favvo, det doftar fortfarande kantarell:

Kalvlever
Kantarell
Bacon
Lök
Smör, givetvis
Lite salt

Till det
Kokt potatis och- brysselkål!

Tänkte när jag åt, vilken ynnest är det inte att ha tillgång till all denna svamp. Till min portion, säkert motsvarande 2 liter färsk (gul) kantarell. Man kan lätt sno ihop något gott...

------------------------------------

Kantarell (gul) favoriten är i all sin enkelhet - trots allt experimenterande - OCH DET ÄR VEGGOKÄK

Kantarell (ja, gul kantarell)
Antingen scharlottenlök eller pyttlite vitlök, kan möjligen uteslutas
eller pyttlite färsk chili, kan uteslutas
Smör
Pyttlite salt

Vitt bröd

Låt svampen dunsta av i medelvarm panna, sedan i med smör. Stek långsamt på knapp medelstark värme. Nånstans halvvägs, i med lök (kalasgott utan också).
Höj ev. värmen litegrann mot slutet.
När svampen är klar (jag vill ha den knaperstekt), ta bort den, spara så mycket av svampsmöret som det går i pannan (diska den inte!). Mer smör i pannan. Höj ev. värmen.
Stek brödet i svampsmöret på båda sidor.

Lägg upp brödet på tallrikar, häll över ett berg av svamp. Och det smör som ev. finns kvar i pannan. Sallad är gott till; kanske Lollo Rossi. Ugnsbakade rotsaker är också gott till... Nu ränner det iväg.

lovwal
CITAT (Nauti @ 05-11-2009, 17:37) *
Fast den där var ju inte vegetarisk, inte ens lakto-vegetarisk.

då ber jag om ursäkt, för jag antar att du syftar till såsen och osten? jag baserade mitt tips på att flera av de vegetarianer jag känner hade ätit rätten i det utförandet, även om jag känner de som hade avstått. unsure.gif dunno.gif
Nauti
CITAT (lovwal @ 07-11-2009, 14:51) *
då ber jag om ursäkt, för jag antar att du syftar till såsen och osten? jag baserade mitt tips på att flera av de vegetarianer jag känner hade ätit rätten i det utförandet, även om jag känner de som hade avstått. unsure.gif dunno.gif
Det gör ju ingenting, men det kan ju bli jobbigt om man bjuder någon vegetarian på någonting som man själv kallar vegetariskt men inte den tongue.gif
lovwal
CITAT (Nauti @ 07-11-2009, 14:57) *
Det gör ju ingenting, men det kan ju bli jobbigt om man bjuder någon vegetarian på någonting som man själv kallar vegetariskt men inte den tongue.gif

mycket riktigt. därför frågar jag hellre vad just han/hon inte vill bli bjuden på. yes.gif
Nauti
Fick tips på det här receptet nyss som passar er lakto-ovo-vegetarianer: http://www.ica.se/FrontServlet?s=mat_recep...receptid=678042.

Jag tycker att det låter gott men jag kommer att köra på sojabitar och soyghurt i stället för quorn och yoghurt.

För övrigt testade jag att göra receptet på fasoladasoppan som jag skrev ovan och det blev ingen höjdare alls. De vita bönorna fick ligga i blöt två dygn längre än rekommenderat och kokade dubbelt så lång tid som rekommenderat utöver den tid de fick ligga i grytan och koka, ändå var de hårda. Utan bönorna så var det ingenting speciellt tyckte jag, men det var som sagt jag som lagade grytan så det kan ju vara där felet ligger tongue.gif
RitRat
CITAT (Nauti @ 07-11-2009, 14:57) *

Därför är det lättast att alltid laga helvegetariskt (s.k. veganskt) när det är många olika människor med olika kostval inblandade. Veganmat kan ju de flesta äta!!!! hemma hos mig får köttätarna inget speciellt, de får äta samma som alla andra.
Hmmm...Sen när det börjar komma till allergier dessutom, blir det ju krångligare.
elvisjö
Jag brukar göra en paj

pajdeg
150gr matfett
1.5 dl grahamsmjöl eller haveregryn
1.5 dl vetemjöl

broccoli,gul lök ,skivade morötter dela grönsakerna i mindre bitar och stek dom.
Om man inte steker dom så vill det gärna bli blött i botten på pajen
vitlök timjan salt
en trekant grönmögelost
Riven lagrad ost
äggstanning 4 ägg och 4dl mjölk
175 grader i en timme
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon