Full version: Granris?
Fjällroosens
Har tänkt göra ett tappert försök att övervintra en lavendel som jag frösådde i våras och planterae ut i sommar. Jag bor dock i zon 8, men vet om en som lyckats tummenupp.gif . Men hur ska jag täcka den bäst tror ni, granris säger de äldre gardet, men jag har inte läst någonstans att man rekommenderar granris. Det är mest löv och halm som föreslås. Va tror ni?? funkar det inte med granris och i så fall varför??
Alexander-VG-zon3
Granris skyddar inte så mycket mot kyla, utan bara mot sol under vårvintern/våren. ska det skydda mot kyla så måste det vara tjockt lager. fast i zon 8 får du väl mycket snö att skydda den med ?
Åsa, mälardalen zon 2
Väldränerad växtplats (gärna upphöjd växtplats, grus mm.) är viktigare än täckning ifall man ska övervintra i norr där ni ju har massor av naturlig täckning. Är det dålig dränering brukar det dock inte hjälpa ens om man får massor av snö.

(+lite mer förvedade plantor brukar klara vintern bättre än små lire mer örtartade plantor så även storleken på din planta spelar in i hur bra den övervintrar)
Fjällroosens
Tack för svaren. Jo snö kommer det allt. Rabatten ligger lite i lutning så jag tror att det är väl dränerat. Men plantorna är ju inte just förvedade blush.gif , men jag provar väl så får vi se. Jag har ju några plantor som jag övervintrar innomhus i 5-10grader som oxå känns lite osäkert, räcker ljuset, hur mycket ska jag vattna, jaja, jag återkommer till våren och medl hur det har gått.
renate
Det är ja lite spännande med lavendel i zon 8,men prova man inte får man inte reda på det.Det är bara att avvaktar till våren.Innomhusplantorna fär du vara väldigt snål med vattning,om de behöver extraljus vet jag inte.Jag har alla småplantor i kallväxthus och de får inget extraljus.Je svalare desto mindre vattning och ljus.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon