Full version: Fåglarna
netaave
När brukar ni börja mata fåglarna? Jag tänkte börja sätta ut lite till dom i morrn. Har ju en stor scheresminbuske utanför köksfönstret där vi hänger nötter och talgbollar, har även en fågelmatare där som vi fyller med havren som är kvar när vi byter mat till kaninen. Sen fågelstugan strax bredvid med solrosfrö.

Tyvärr har vi haft sork där också, hoppas vi utrotade dom i våras annars får man väl gräva ner lite petflaskor.
zaaritha
Började mata vid första frosten!
Jordnötter, blandsäd osv
yla
jag började för ett par veckor sedan då fåglarna knackade på fönstret o talade om att de va dags smile.gif
netaave
CITAT (yla @ 31-10-2009, 08:47) *
jag började för ett par veckor sedan då fåglarna knackade på fönstret o talade om att de va dags smile.gif

Det gillar jag, hur dresserar man dom till det wink.gif?
yla
jag vet inte dom gör ju som dom vill
antar dom har fått sina vanor
jag e ju här o dom vet att jag ger dom då kylan kommer
fåglar e inte dumma alls rolleyes.gif
Christina i Taxinge~
CITAT (yla @ 31-10-2009, 16:14) *
jag vet inte dom gör ju som dom vill
antar dom har fått sina vanor
jag e ju här o dom vet att jag ger dom då kylan kommer
fåglar e inte dumma alls rolleyes.gif

Kul!
Så gör fåglarna här också!
Knackar på fönstret och kvittrar envetet - "nu vill vi ha mat, nu vill vi ha mat, nu vill vi ha mat, nu vill vi ha mat"
Vi ger nötter & solrosfrö och nu är det fullt hus vid fågelbordet hela dagarna!

yla
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 31-10-2009, 18:43) *
Kul!
Så gör fåglarna här också!
Knackar på fönstret och kvittrar envetet - "nu vill vi ha mat, nu vill vi ha mat, nu vill vi ha mat, nu vill vi ha mat"
Vi ger nötter & solrosfrö och nu är det fullt hus vid fågelbordet hela dagarna!

precis så e de dom säger till man behöver inte fostra dom ,,,de e dom som fostrar oss

massor me fåglar hela dagarna
Motti
Jag har matat fåglarna i tre veckor här !bor på Småländska höglandet och här är det typ Norrlandsklimat ,jag varvar med solrosfrön och ibland kör jag blandfrön,Kråkorna här får bröd och kött och lte av varje.
yla
mina får nöja sej me solrosfrön o talgbollar
kråkfåglar o skator o sånt får sitt vid komposten
alla ska ju ha sitt
Betty
Solrosfrön, talgbollar och jordnötter får "mina" småfåglar - och ekorrar, sedan ett par veckor tillbaka. smile.gif
skogstroll
jag har plockat fram fågelbord men jag väntar lite med frö, de har ju fortfarande rönnbär och sånt att sätta i sig.
netaave

Talgbollar kan man göra av att smälta cocosfett med havre o frön, gärna med lite brödsmulor i. Jag gör i engångsmuggar sen när dom stelnat lägger jag dom i spiralerna som är till för talgbollar.
Hänger också girlanger av jordnötter med skal o russin i fågelbusken, o gärna lite äpplen till koltrasten, både fint o nyttigt.

När jag jobbade på förskolan så gjorde vi en mesklocka av ovanstående blandning. En lerkruka av lämplig storlek ställs över en kaffekopp så hålet kommer fritt, man kör i en pinne i hålet uppifrån gärna med nån liten utstående kvist som kommer över krukkanten upptill. Under krukan ser man till att pinnen kommer genom hålet, tätar om det böhövs, borrar genom pinnen och sätter i ett snöre, så den kan hänga upp o ner. Häll sedan i blandningen lite avsvalnad, låt stelna ordentligt och häng krukan i ett träd.
Vi matade fåglarna under vintern och hade ett matschema över dagisgårdsfåglarnas älsklingsmat som jag återger.

Grönfink och Domherre - hampfrön, solrosfrön, havre, vildfågelfrön

Gråsparv - färskt bröd, hampfrön, solrosfrön, vildfågelfrön, nötter

Koltrast - russin, äppelskrutt, kokt potatis

Talgoxe - hampfrön, solrosfrön, vildfågelblandning, kokosfett, talg, mild ost, nötter

Duvor, kråkor, skator och måsar äter allt som bjuds.

Nästan alla fåglar gillar kokosnöt, häng upp halverad

Farligt för fåglarna är möglig, kryddad o salt mat.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon