Vi har en större växt som fått något luddigt på bladen.
Bladen krullar ihop sig och dör.
Är det någon som kan hjälpa oss?
Vad ska vi göra?
(Ledsen för felfokusering i bilderna..

Kanske är det någon som kan lösa det ändå?)
[attachment=43888:1.jpg]
[attachment=43889:2.jpg]
Hej
Jan kan säga att bilden och förklarar är inte explicit ,men jag kan säga det är mellan Svamp sjukdom och fattas näring så du kanta bort alla skadad delar och bränna dom plus du kan blanda komposten i jord .
H: Bassam
SPINNKVALSTER!!!!!
Behandla med provado +
Spola av växten ordentligt med vatten innanoch låt den torka.
Åsa, mälardalen zon 2
31-10-2009, 13:13
Jag tycker inte det är så likt spinnkvalster och de brukar föredra att hålla till vid bladskaften inte sådär mitt på bladen och inte i så koncentrerad form. Jag håller nog med om att det ser ut som någon svamp.
Jag skulle ta bort de sjuka bladen och duscha hela med atamonvatten och sedan försöka ge växten den odlingsmiljö den vill ha. Växter som får svamp/ohyra och liknande mår ofta inte så bra till att börja med och ofta är det fel odlingsklimat som är orsaken.
Jag håller med Åsa på punkten att det inte riktigt ser ut som spinn. Spinnkvalster skapar något som ser ut som spindelväv mellan tunna bladskaft och helst i de mjuka toppskotten. Några tips på vad detta är har jag inte direkt. Liknar ullöss litegrann, men det är för mycket fluff för att vara dem.
Tack för all hjälp.
Om det är så att odlingsmiljön är fel så måste det ju också ändras.
Är det någon som vet vad det är för växt?
Nu står det intill ett fönster i söderläge. Samt alldeles intill ett element.
Kan värmen vara en orsak? Elementen har ju inte varit på innan.
[attachment=43892:3.jpg]
Åsa, mälardalen zon 2
31-10-2009, 14:00
Mjölkbuske, vill ha mycket ljus och en svalare placering under vintern så ja ett element som är varmt nära växten är inte bra och det brukar vara extra torr luft i närheten av elementet
(vissa mjöldaggsarter kan ge sån där riktigt fluffugt mjöl och de brukar trivas i torr och varm miljö)
Det är som ett pulver.
[attachment=43893:4.jpg]
Sussie F-Flower
31-10-2009, 14:02
Det är en Synadenium Grantii. Eller Afrikansk mjölkbuske som den kallas på svenska.
Har du tur kan du få blommor på den...
Åsa, Ok!
Så mjölet/pulvret är något som växten producerar?
Däremot så står växten uppenbart helt fel.
Kanske kan det vara lösning att flytta växten svalare alltså?
Och mjölet behöver jag inte oro mig för?
Tack Sussie,
Underbara blommor. Känns som min växt har en bit kvar till sådan blommning..
CITAT (Samuel @ 31-10-2009, 14:06)

Så mjölet/pulvret är något som växten producerar?
Nej, mjöldagg är en växtsjukdom, en svamp. Pulvret är svampens sporer. Den kan t.ex. bekämpas med Atamon konserveringsmedel som Åsa beskrev förut. Men om du inte flyttar växten till svalare miljö, återkommer den hela tiden. TÄnkl på att det ändå ska vara en massa ljus.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.