Jordgubbe
31-10-2009, 09:03
Trots att tomatplantorna sedan länge är nedvissnade har jag låtit de omogna tomaterna sitta kvar vilket förlängt tomatsäsongen rejält. I köket har min chilisort Demon red fått en ny blomningsperiod och basilikan Purple ruffles går fortfarande att använda.
Vad har ni kvar hemma av det ni sådde i våras som ni fortfarande har glädje av ?. Förstår att förutsättningarna att de klarar sig länge till är små (om man inte sätter in extraljus etc) men det är ju också lite spännande att se hur länge det går.
Malin_MeL
31-10-2009, 10:45
Jag har kvar en hel del i växthuset, men jag har en värmefläkt.
där har jag en tomatplanta, men den e inte pigg inte, den ger en tomat då och då, lite lyx ändå.
jag har tre habaneroplantor och tre andra chilisorter.
igår skördade jag all paprikan och gjode en stor kastrull pastasås till portioner i frysen så de plantorna får nog åka på komposten idag.
citrongräset står i köket
jag försökte mig på att ta stickling att tomat, men de ser inte riktigt ut att ha fattat vad det var frågan om, ingen överlevnadsinsinkt alls hos dem.
jag har en basilika oxå i en stor kruka i växthuset, jag har tagit stickling på den oxå
och sparrisärt.
men idag börjar nya odlingsåretåret hos mej, vitlöken ska i jorden
ingrid fuxwall
31-10-2009, 11:27
Det står några krukor med tomater i garaget och tomaterna mognar allteftersom. Citrongräset står i köksfönstret och det gör även basilka, chili och en auberginplanta. Persilja, purjolök, morötter och i viss mån sallad finns kvar i landet och plockas vid behov - trots minusgrader har salladen klarat sig förvånansvärt bra
Växthuset är tömt på plantor, skörden av paprikor ligger i frysen, tomaterna mognar efter hand i svalen och basilikan har åkt in i fönstret. Sallaten står kvar i landet, liksom purjo, persilja,mangold och grönkål.
Sticklingar av paprika och chili har jag satt i ett rum där jag håller ca 16 grader. Tomatsticklingen växer lite för fort i förrådet ca 10 grader, jag hoppas att den inte blir alltför ranglig innan februari, då den åker ut i växthuset.
Fikonplantan har flyttat in i växthuset tillsammans med pepino och lite pelargoner, 2 citrusträd och 3 sticklingar av vindruva. Jag hoppas att allt klarar övervintringen där i ca 2 grader som kallast. Fikonet har frukt och det vore ju kul om de sitter kvar och mognar till våren.
Åsa, mälardalen zon 2
31-10-2009, 13:08
Mangolden och persiljan är superfin ute i landet, lite tomater har jag kvar som eftermognar inomhus. Jordärtskockorna är ju också fina, har inte skördat än dock blasten är ju fortfarande dekorativ vi har inte haft det så kallt här.
silverräv
01-11-2009, 15:21
CITAT (Jordgubbe @ 31-10-2009, 09:03)

Trots att tomatplantorna sedan länge är nedvissnade har jag låtit de omogna tomaterna sitta kvar vilket förlängt tomatsäsongen rejält. I köket har min chilisort Demon red fått en ny blomningsperiod och basilikan Purple ruffles går fortfarande att använda.
Vad har ni kvar hemma av det ni sådde i våras som ni fortfarande har glädje av ?. Förstår att förutsättningarna att de klarar sig länge till är små (om man inte sätter in extraljus etc) men det är ju också lite spännande att se hur länge det går.
Två krukor med tomatplantor står i vinterträdgården och ger oss några tomater om dagen.
I fjol hade vi tomater fram till jul. Persilja finns fortfarande i odlingsbänken, annars är det slut för i år.
Utan att ha använt varken värmefläkt eller belysning i år, så skördade jag de sista tre gurkorna i måndags och tog in resten av tomaterna.
De tomater som hade börjat skifta i färg, ligger på mognad och resten fick bli marmelad.
Däremot sådde jag morötter idag och har även satt rödlök. Allt för vårens primörer...
Tulipanaros
01-11-2009, 15:44
Mangold, persilja, purjolök, salladslök, grönkål, rödkål, jordärtskocka och kryddväxter, som salvia, mynta och oregano -- det är vad jag skördar just nu. Tills rådjuren äter upp grönkålen!
(Och lite tomater på eftermognad inne.)
Det är inte så mycket kvar - det mesta är uppätet...
Men lite potatis, morötter, persilja finns det att plocka av. Och en liten skål med tomater inne också.
Skruttis
02-11-2009, 13:57
Chili, paprika, tomater, jordgubbar, rosmarin och timjan skördar jag av i växthuset (med värmefläkt).
På friland hämtar jag persilja, salladslök och morötter.
SwedeHeart
02-11-2009, 16:09
Chili, tomater och gräslök förgyller min enkla tillvaro...
Alexander-VG-zon3
02-11-2009, 20:18
Persilja finns kvar där ute än, inne har jag Basilika. Timjan och Rosmarin och salvia har jag att ta av där ute också. resten är slängt och uppätit.
ute har jag fortfarande: alla rotsellerin, purjo, grönkål, mangold och några kålhuvud, persilja
även björnbär smakar hyfsat.
i växthuset har jag fullt med plantor : tomater blir det fortfarande så att det räcker för oss fem.
vi brukar skörda fram till jul, men mängden börjar nu minska dag för dag.
paprikor och chilisar står där också men de ska flytta in i vardagsrummet i närmaste dagarna.
Nästan alla frukt är nu mogna.
Jag testar även att odla mangold och asiatiska blad i växthuset där jag alltid har frostfritt .
och ja, frysen och förrådet har gott om mat.
Nästa steg att flytta paprikor och chili in, rensa bland tomaterna och göra sedan ombonad för vinter.
Jag väntar med spänning hur mangold och asiatiska utvecklas där inne under vintern.
Just nu har jag inte extrabelysningen på, men jag hoppas att jag kan ommöblera där innom en vecka så att de hamnar under lampor !
Vi har en vanlig villatomt på 900kvm, vi är 5 i hushållet och har inte köpt grönsaker sedan midsommar !
Hittills har vi ätit bara färska grönsaker , nu har något från frysen fått folja med till maten.
Känns helt underbart!
Vi har handlat lite från bondens marknad ( vitkål och kålrabbi + lök ) som jag inte har tillräkligt mycket själv.
Så löken har vi börjat använda och egen vitkål är snart slut.
Det blir spännande att se hur långt allt räcket i år !
Rigoletto
04-11-2009, 22:02
Hej!
Igår skördade jag morötter, en palsternacka, rotselleri, purjolök, svartkål, pak choi och jordärtskockor! Det var så roligt. Idag kom första snön här.
Hälsningar Ann
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.