*marjukka*
23-11-2003, 15:45
I litteraturen står det att vinbärsbuskar flyttas bäst ´sen höst´-
frågan är vad som räknas som sen höst? Samma fråga gäller egentligen plantering av träd. Bor i Stockholmstrakten, idag snöar det, men igår var
jorden fullt underbart grävbar, alltså kunde jag inte motstå att flytta på en buske som ändå skulle flyttats, fast egentligen hade jag tänkt göra det till våren. En del rötter rök med, förstås, men jag klippte inte in själva busken,
fin i formen, den fick en ny plats med nytt jord. Var det dumt att göra så här i mitten på november? Kommer tjälen att ta död på rötterna inom de närmaste veckorna? Hur funkar det egentligen, med nyetablering,
och hur sent är ´sent på hösten´?
marjukka
Åsa, mälardalen zon 2
23-11-2003, 16:12
Bästa tiden är att flytta lövfällande växter är under sen höst då växten gått i vila, så nu är en ganska bra tid att flytta växter i stockholmstrakten. Rötterna behöver du inte oroa dig för de är i vila och kommer inte skadas av kylan, även om det blir kallt.
*marjukka*
24-11-2003, 00:18
tack för svaret. Skönt, hade magkänslan att det nog skulle vara ok att flytta på busken nu. Dock: Är tolkningen av ´sen höst´ således det samma som ´så länge det går att gräva, är det ok att plantera och flytta om buskar/träd med tidsangivelsen ´sen höst bästa tiden´?
Då har jag ju i bästa fall någon vecka till på mig.
Seriöst, när ska man sluta plantera/omplantera, definitivt? /m
Känsliga träd som ginko eller sådana som precis klarar den zon det bor i brukar vara bättre att flytta lite tidigare än strax innan tjälen. Tåliga buskar (vinbär tillhör dem) och träd kan man flytta ända till backen fryser och tjälen börjar krypa nedåt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.