CITAT (ohfve @ 01-11-2009, 14:32)

De brukar tidigare år tappa blad fast inte så här många. Då brukar det dessutom komma senare, i januari ungefär och inte alls lika mycket.
Hur ofta skall man vattna egentligen, finns så många bud på det. Jag brukar vattna rejält och sedan låta den torka upp rejält också innan jag ger en ny laddning. Brukar försöka duscha den så ofta jag kan också. Tror att fönstret kan vara dragit om det kan vara det som gör det fast tidigare år har det gått rätt bra ändå.
Hade tidigare bladlöss på den och då duschade jag den rejält i duschen och duschade den sedan även i såpvatten.
Har inte använt någon extra belysning på den. Går det bra att ge den vanlig belysning med en vanlig lågenergilampa eller vad är bäst att använda?
Har laggt upp två filer med bilder på hur mandarinen ser ut nu.
Tack för hjälpen!
har du haft ute den i frost ?
inneklimatet skiljer ju från år till år (även om man kanske inte kan tro det), nåt år har det varit ett mer gynnsamt klimat inne och då har den klarat sig bättre. detta år kanske inneklimatet har blivit sämre och då börjar den tappa fler blad och tidigare.
bladlössen som den har haft innan kan vara en orsak till att den tappar blad.
angående vattningen så tycker jag det låter bra, vattna - låt torka upp - vattna - låt torka upp,, och så vidare.
har du jämntemp i fönstret ? för är det exempel vis kallt i jorden bland rötterna och varmare i bladen så kan det göra att den också tappar blad.
men jag hade gjort så här - skaffa extraljus till den (rigga upp lysrör över den eller lågenergilampa) och försök få så jämt temperatur klimat som möjligt. och sköt den som du gjort innan med vattningen.
ser att några grenar har dött dessa kan du klippa veck om du vill.
bladskadorna kan tyda på olika saker frostskada, torrluft, för lite ljus, torka, övervattning, ohyra, kemisk skada.