ohfve
Hej!

Jag har haft ett mandarin träd som jag har satt från en kärna från en vanlig mandarin. Trädet är nu ungefär 5 år gammalt och har har börjat få problem med det. Redan i somras började det tappa mycket blad men det har blivit ännu mer problem nu i höst. I somras stog det inomhus ganska länge men jag upplevde att det blev bättre när jag tog ut det utomhus. Men det har blivit stora problem nu igen sen jag tagit in det.

Mandarinträdet har nu snart tappat nästan alla blad och de blad som är kvar är svart/blåa i kanten och torkar ihop.

Är det någon som vet vad problemet kan vara och hur man åtgärdar det så skulle jag vara mycket tacksam. Skulle gärna ha det kvar.

Tacksam för svar.

MVH
Alexander-VG-zon3
har du bild på det ?

har du kollat efter ohyra ?

hur sköter du den nu?

att säga va dom svart/blå kanterna är för nåt är svårt utan bild.

mandarin är en av dom citrusarna som är mest ljuskrävande (även om frösådda brukar bli tåliga så är ändå mandarin speciell) för att undvika bladfall i vinter på mandarin så ska man ha jämntemperatur över hela växten plus extra ljus över växten under den mörka årstiden.

att den tappar blad under sommaren är antigen ohyra eller för mörktläge eller för torrt i jorden/luften.

att det blev bättre när du tog ut det är för att där får din mandarin rikligt med ljus och fukt i luften och regn som sköljer av bladen och verkligen få känna på vädret och få det varmt och skönt i solen.

ohfve
De brukar tidigare år tappa blad fast inte så här många. Då brukar det dessutom komma senare, i januari ungefär och inte alls lika mycket.

Hur ofta skall man vattna egentligen, finns så många bud på det. Jag brukar vattna rejält och sedan låta den torka upp rejält också innan jag ger en ny laddning. Brukar försöka duscha den så ofta jag kan också. Tror att fönstret kan vara dragit om det kan vara det som gör det fast tidigare år har det gått rätt bra ändå.

Hade tidigare bladlöss på den och då duschade jag den rejält i duschen och duschade den sedan även i såpvatten.

Har inte använt någon extra belysning på den. Går det bra att ge den vanlig belysning med en vanlig lågenergilampa eller vad är bäst att använda?

Har laggt upp två filer med bilder på hur mandarinen ser ut nu.

Tack för hjälpen!
Alexander-VG-zon3
CITAT (ohfve @ 01-11-2009, 14:32) *
De brukar tidigare år tappa blad fast inte så här många. Då brukar det dessutom komma senare, i januari ungefär och inte alls lika mycket.

Hur ofta skall man vattna egentligen, finns så många bud på det. Jag brukar vattna rejält och sedan låta den torka upp rejält också innan jag ger en ny laddning. Brukar försöka duscha den så ofta jag kan också. Tror att fönstret kan vara dragit om det kan vara det som gör det fast tidigare år har det gått rätt bra ändå.

Hade tidigare bladlöss på den och då duschade jag den rejält i duschen och duschade den sedan även i såpvatten.

Har inte använt någon extra belysning på den. Går det bra att ge den vanlig belysning med en vanlig lågenergilampa eller vad är bäst att använda?

Har laggt upp två filer med bilder på hur mandarinen ser ut nu.

Tack för hjälpen!

har du haft ute den i frost ?

inneklimatet skiljer ju från år till år (även om man kanske inte kan tro det), nåt år har det varit ett mer gynnsamt klimat inne och då har den klarat sig bättre. detta år kanske inneklimatet har blivit sämre och då börjar den tappa fler blad och tidigare.

bladlössen som den har haft innan kan vara en orsak till att den tappar blad.

angående vattningen så tycker jag det låter bra, vattna - låt torka upp - vattna - låt torka upp,, och så vidare.

har du jämntemp i fönstret ? för är det exempel vis kallt i jorden bland rötterna och varmare i bladen så kan det göra att den också tappar blad.

men jag hade gjort så här - skaffa extraljus till den (rigga upp lysrör över den eller lågenergilampa) och försök få så jämt temperatur klimat som möjligt. och sköt den som du gjort innan med vattningen.

ser att några grenar har dött dessa kan du klippa veck om du vill.

bladskadorna kan tyda på olika saker frostskada, torrluft, för lite ljus, torka, övervattning, ohyra, kemisk skada.
ohfve
Jag tog in den inna frosten kom men det är möjligt att det kanske blev för sent, men jag har haft den länge inne och den tappar hela tiden blad. De som är friska blir skrumpna och faller av.

Vad för sorts lågenergilampor ska man använda?
Alexander-VG-zon3
CITAT (ohfve @ 01-11-2009, 15:19) *
Jag tog in den inna frosten kom men det är möjligt att det kanske blev för sent, men jag har haft den länge inne och den tappar hela tiden blad. De som är friska blir skrumpna och faller av.
Vad för sorts lågenergilampor ska man använda?

ska det vara frostskada på mandarin så får du ha den ute i flera kalla nätter, mandarin är rätt så tåliga och tål ett par lätta frostnätter. till nästa år så ta ut den efter frostrisken och sedan in innan frosten (även om den tål frost så är det inget den behöver). har du den ute så mycket det går desto bättre mår den och tål också vintern bättre inne.

men börja med att skaffa extraljus, jag har visat denna tråd innan och visar igen, där står mycket om lampor och sånt som du frågar efter

http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=91909&hl=

Bassam
Hej
Jag har en växt som glömde ut under frost tiden så den tappat alla fyra bladen som har varit, men efter jag tog den inne i vardagsrum och lägga en cup full med vatten på kruka så efter en månad fick de 8 nya blad. H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon