HannaGerda
Hej!

Jag fick den här växten när den bara var en liten liten planta av en kompis för drygt 1½ år sedan. Jag hade den då i vårat köksfönster som vetter mot norr där den verkade trivas sådär halvbra och letade sig frenetiskt mot ljuset.

Sedan två månader står den nu i ett söderfönster och verkar trivas som aldrig förut. Den växer och frodas och skjuter skott och har till och med visat upp några slags märkliga blommor.

Nu skulle jag gärna vilja veta vad det är för växt jag har i min ägo för att än bättre kunna sköta om den och om möjligt beskära den något då den under sin tid i norr-fönstret nästintill klättrat ur krukan på jakt efter ljus.

Jag vore tacksam om någon kunde ge sig på en gissning kring min älskade lilla växt.

[attachment=43898:blomma.jpg]
mbn
CITAT (HannaGerda @ 31-10-2009, 16:20) *
Hej!

Jag fick den här växten när den bara var en liten liten planta av en kompis för drygt 1½ år sedan. Jag hade den då i vårat köksfönster som vetter mot norr där den verkade trivas sådär halvbra och letade sig frenetiskt mot ljuset.

Sedan två månader står den nu i ett söderfönster och verkar trivas som aldrig förut. Den växer och frodas och skjuter skott och har till och med visat upp några slags märkliga blommor.

Nu skulle jag gärna vilja veta vad det är för växt jag har i min ägo för att än bättre kunna sköta om den och om möjligt beskära den något då den under sin tid i norr-fönstret nästintill klättrat ur krukan på jakt efter ljus.

Jag vore tacksam om någon kunde ge sig på en gissning kring min älskade lilla växt.

[attachment=43898:blomma.jpg]

Jag tror att det är en parasollpilea (elefantöra)! rolleyes.gif
HannaGerda
Hej och tack för ditt svar!

Tyvärr tror jag inte att det är en parasollpilea. Efter att ha googlat runt på denna växt kan jag visst se likheten, speciellt i bladen men ingen av de plantor jag sett på bild har liknat den jag har. Speciellt när jag läste om parasollpileans blommor blev jag säker då den på intet sätt påminnde om min växts konstiga blommor (som egentligen såg mer ut som en 5cm t-format vit/grön pistill utan kronblad)

Jag inser också att min bild kanske inte var den bästa för att försöka visa hur växten egentligen ser ut så här kommer två färska från denna morgon.

[attachment=43924:blomma3.jpg]
[attachment=43923:blomma2.jpg]
Finarfin
Det kanske är en Peperomia polybotrya.
HannaGerda
Det är det nog garanterat! Supertack för hjälpen smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon