Lilla Sibirien
Som många andra fastnade även jag i rosträsket och grävde upp gräsmatta.
Bestämde mig för Gallica rosor, trots kort blomningstid, men har förstått att
det är friska rosor och ganska taggfria.
Nyplanterat 2009
[attachment=43899:nyplanterat_2009.jpg]
3 st Tuscany Superb
3 st Orpheline de juillet
3 st Belle de Crécy
3 st Jenny Duval
1 st Trier
3 st Aimable Amie
Aimable Amie i blom och hård blåst, hon var nästan vit i blomningen här hos mig
antagligen pga torrt och soligt väder
[attachment=43900:Aimable_Amie__r_1.jpg]

Jenny Duval i knopp. Hon kom med många knoppar, men jag var inte hemma
och kunde se henne i blom. Nästa år då fotar jag.
[attachment=43903:Jenny_duval_2009.jpg]

Jag är extra förtjust i de mörka Gallicorna såsom Orpehline de Julliet, men hon
kom inte med någon blomma detta år, kanske nästa sommar.

Kajsa!
Någonstans läste jag att du var besviken på Gallicorna detta år, därför att de hade allt,
dvs alla sjukdoms symtom rosor kan ha. Kan du precisera, vilka sjukdomar
drabbades de av?

Hur gick det för er andra som planerade för många Gallica rosor? Jag är nyfiken.
Vilka sorter fastnade du för?

Christina i Taxinge~
Det var mycket svartfläckssjuka i år!
Men det är bara att bita ihop....nästa år kanske det är sjukdomsfritt! whistling.gif

'Tuscany Superb' (och 'Tuscany') skjuter massor av rotskott - håll utkik! Breder alltså ut sig med fart & kläm!

'Jenny Duval' blir med tiden ganska omfångsrik, men har inte skjutit några rotskott iaf....

Vilken fin plantering du gjort!

Kajsa
Jo jag var besviken på mina Gallica rosor i sommar för dom fick så mycket svartfläck, rosrost mm. Jag klippte ner en del äldre rosor hårt efter dom blommat sedan var dom nya grenarna friska, hoppas på en bättre sommar nästa år. Oftast är dom vackra den korta tid dom blommar och sedan blir buskarna fulare i bladen. Dom lila gallica rosorna är oslagbara, finns inga vackrare blommor och så doften. Har satsat på en hel del nya perenner i sommar/höst för att inte buskarna ska synas så mycket när det är över

Här några Gallica rosor som blommade första ggn i sommar, andra året.

L Evéque, ska bli lite större buske

Järna Gallican, som kommit fram i POM- Projektet, en doftbomb

Aimable Amie, var så blek i solen. Denna blev så ful i alla blad resten av sommaren. Har planterat en del höga perenner runt den i höst för att trolla bort rosen lite resten av sommaren.

Cramoisi Picoté, fick en del rosrost.

Hippolyte, klarade sig bättre vad jag minns
Kajsa
Lägger in en bild på Gallican Charles de Mills som jag klippte ner, så här fin blev den sedan, jag utgår ifrån att den blommar på de nya grenarna nästa år. Den här har haft en massa stritar i många år som bara går att få bort så här, en dag lessnar man och bara klipper

Christina i Taxinge~
CITAT (Kajsa @ 31-10-2009, 22:19) *
Lägger in en bild på Gallican Charles de Mills som jag klippte ner, så här fin blev den sedan, jag utgår ifrån att den blommar på de nya grenarna nästa år. Den här har haft en massa stritar i många år som bara går att få bort så här, en dag lessnar man och bara klipper

Oj!
Hur stor var den när du klippte ner den?
Min är ~ 140cm, kan jag bara jämna den med marken nästa år....?

Jag är helt fascinerad av dina klippningar, Kajsa!
Önskar jag vore lika tuff!
Nog för att jag blivit bättre, men nog sitter fegheten kvar ännu.
Kajsa
Rosen var ca 1.20 - 1.30 hög och ca 5 år, klippte ner den i botten efter den blommat, nu är den 1 m.
Det är bara att klippa men vänta till den blommat över i juli så får du glädjas över blommorna.
Christina i Taxinge~
Jag måste spara detta inlägg på nåt vis så att jag kan läsa & morska upp mig nästa år när det är dags! rolleyes.gif

Egentligen behöver jag nog klippa ner ett helt gäng rosbuskar......men jag har bara kommit till att "glesa ur". Sen tog min manual slut verkar det som! biggrin.gif
Anna F
Jag klippte ner två exemplar av bourbonrosen Parkzierde för några år sedan och det var det bästa jag gjort! De hade i flera år successivt fått allt mer av både rost och svartfläck och till slut ledsnade jag. Efter blomningen klippte jag ned dem totalt. De var vid det laget så fula att jag inte riktigt brydde mig om de skulle klara sig eller ej. Men de kom igen! De växte som bara den och blommade rikligt året därpå. Och bladen var fantastiskt fina. Näst intill helt frisk var de även i år.

/Anna
Christina i Taxinge~
Såna inlägg behöver jag läsa! smile.gif

Stackars 'Lilla Sibirien' har fått sin tråd kapad känns det som......vi borde ha en egen tråd om att klippa ner rosor!
Men nu kanske det mesta är sagt?
Hoppas TS också har nytta av informationen!!

gulmåra
Åh gallicor vilken fröjd! flirting.gif

Vilken fin plantering du gjort Lilla Sibirien. Jag blir så imponerad av att du kan plantera flera av samma sort! Här är jag så nöjd om jag kan få ner så många som möjligt av min väntkö och då blir det bara en av varje.

Det var väl otur att ni haft gallicor som varit sjuka!? Man har ju gallicor för att de är så tåliga?! Men det är nog lite olika med tåligheten när det gäller hybrider....
Mina gallicor har peppar, peppar varit helt friska. De som varit lite trötta i höst är de som inte står i den mumsigaste jorden utan mera i sand.

Jag hade 20 nya gallicor att se fram emot i somras. Pga div strul under vår och sommar fick jag aldrig ner dem i jorden utan de har levt i plastpapperskorgar ända till nu i höst. (Nu är nästan alla på plats sweatingbullets.gif )
Trots det tuffa livet i kruka har alla varit friska och vuxit bra.

Har ingen ordning i mina album ännu, men här är några bilder på de nya

Den första från Matti Kulju i Finland. Det är väl Pirjo Rautios ros?
[attachment=43962:Alienor_...__Large_.jpg]

Catinat
[attachment=43963:Catinat_..._Medium_.jpg]

Den här tror jag är Dometille Beccard
[attachment=43964:Dometill..._Medium_.jpg]

Duchesse de Berry
[attachment=43965:Duchesse...__Large_.jpg]

Incomparable
[attachment=43966:Incompar...__Large_.jpg]

Ville de Toulouse
[attachment=43967:Ville_de...__Large_.jpg]
Ezereht
Jag har känslan zon 5 för gallicarosor är med variation. Får se hur det ser ut efter den här vintern, jag velar än om jag ska täcka dem eller inte. Jag har slut grön väv så i så fall måste jag köpa mera.
Christina i Taxinge~
Du har ett sånt bra "ordspråk" i din signatur:
"Temptations come, as a general rule, when they are sought. "

Precis som frestelser, kommer veligheten när man söker den.... tongue.gif
Snabbt beslut = täck inte ohmy.gif smile.gif

Ezereht
Mm fast sen på våren och sommaren blir man så ledsen när en del rosor inte blommar förän i augusti... Så var det med en del saker i år.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon