tepa
Hej

Jag har en Blåen, tror jag, mitt på gräsmattan. Förmiddags, dags och lite kvällssol får den. Har haft Dahlior där en par år, har blommat bra utom riktigt BAKOM enen. Nu tänkte jag plantera något perennt, ca 20-30 cm högt, tål både skugga och sol ( skuggigt BAKOM enen). Vad skulle det vara ? Det var DÅ jag kom på det! NUNNEÖRT ! När jag googlade, så hittade jag att det fanns blå och gula. Finns det fler färger ? Vad jag minns skulle de blomma hela sommarn. Låter ju bra. Nån som har erfarenhet ? Hurdan jord?

Hälsn Tepa

Gunilla T
Ingenting...tycker jag, enen är så vacker som den är smile.gif
GudrunS
Om man inte vill ha bar jord (och ogräs) kan man plantera fetknopp. Den förblir låg och skiftar färg under året.
tepa
Tack, men skulle inte vilja ha det tomt där. Har fått mani ! på att på alla ytor ska det planteras. Men andra förslag än Nunneört och något Fetblad mottages tacksamt ! Tror jag tillsvidare själv röstar på Nunneört. Finns det fler sorter som tycker om både sol och skugga och blommar ? Hela sommarn ? Tror inte ni hittar andra förslag, Nunneört det blifva! Undrar bara om den tycker om att vara sambo med EN ....

Hälsn Tepa
RitRat
Nunneört är fint, men den är framme och blommar endast väldigt tidigt på försommaren, och sen dör bladen, det blir helt tomt. Ska du ha den, måste du även ha en annan perenn som kommer upp lite senare.
zaaritha
Jättedaggkåpa?
Alexander-VG-zon3
näva eller campanula ? blommar både i sol och skugga och tål det mesta och växer bra i de flesta lägen.
GudrunS
Ja, jag har planterat Campanula cochlearifolia på en grav och den blommar snällt hela sommaren med små fina klockor, så det borde fungera även kring en en. Det finns både blå och vita.
tepa
Tack, ni. Din Campanula, Gudrun, den blir väl inte så hög? Visst, Nunneört vill jag nog ha där. Tillsammans med något annat. Trodde Nunneörten var fin hela sommarn...

Gudrun...?

Hälsn Tepa
blomkronan
Mitt förslag är Tusensköna, blommar hela sommaren... och fortfarande här hos mig smile.gif
Gunilla T
CITAT (RitRat @ 31-10-2009, 21:57) *
Nunneört är fint, men den är framme och blommar endast väldigt tidigt på försommaren, och sen dör bladen, det blir helt tomt. Ska du ha den, måste du även ha en annan perenn som kommer upp lite senare.

Njaa, det är Corydalis nobilis, sibirisk nunneört som beter sig så. Corydalis lutea, gul nunneört håller igång hela sommaren. Ogräsvarning på båda.
RitRat
CITAT (blomkronan @ 01-11-2009, 02:28) *
Mitt förslag är Tusensköna, blommar hela sommaren... och fortfarande här hos mig smile.gif

Jättebra förslag! Den är den sista som ger upp på hösten! Även här där vi haft frostnätter veckovis, ned till minus 5-6 flera gånger, även frostiga morgnar. Tusenskönan fortsätter att slå ut blommor!!!
Den är dock mycket lägre än vad tepa önskade.
tepa
Hej

Att Tusenskönan (tack Blomkronan) är lägre gör ingenting, det är bara det att jag har Tusenskönor och dom växer inget vidare. Dom är glesa med knappt några blommor. Jag hade för mig att dom växer varsomhelst, men det kanske är för skuggigt och torrt där jag har dom, bara morgon-lite förmiddags sol. Hur är det med solkravet ? Jag har också såna som kommer upp i gräsmattan lite här och var. Skulle kanske kunna flytta dom till runt enen, där det är mycket mera sol och sätta Nunneörten istället på den skuggigare platsen. Men då vill jag veta hurdan jord Nunneört behöver. Det är torr och bedrövlig jord där. Kanske måste jordförbättra?

Hälsn Tepa
officinalis
ljung kanske?
Bassam
Hej
Jag tycker inte om planter under buskar eller häckar , men om jag ska göra det , det är bättre om man fråga före plantering om allt omkring informationen till nya växter som tycker att plantera .
H: Bassam
GudrunS
Min campanula blir ca 10 cm hög och breder sakta ut sig med små sidoskott. Jag har den också i en stenmur och där verkar den också trivas. Där blir den dock inte så hög.
Orkidétjuven
Jag skulle nog kunnat sett stäppsalvia eller ngn timjan. NU kanske stäppsalvian är sådär halvhärdig, men timjan är ju fint.
Ngt som lockar till sig mycket fjärilar och sådant smile.gif
tepa
Hej Orkidétjuven

Fina förslag, Stäppsalvia har jag på andra ställen men Timjan ska jag ta i beaktande. Hur är det med Timjan och övervintring, det ska väl vara torrt ? Det är vanlig matjord jag har där, ingen sand. Men man kan väl sätta dit isåfall.

Hälsn Tepa
Bassam
Hej

Du kan plantera ljung.

H: Bassam
vanjalarsa
Hej
Timjan är jättefin men min erfarenhet är att de vill ha väldigt väldränerat, sandigt och soligt. Blommar inte jättelänge heller.
Jag föreslår hasselört. Snygg och tät. Inte nån blomning att tala om men väldigt snygg och tålig.
mvh vanjalarsa rolleyes.gif
Peztis
Revsuga, kanske? Den är ju marktäckande och finns både med gröna, röda (oftast på samma planta) samt brokbladiga blad. Blommar med ljuslila blommor.
Lilla Sibirien
Hej, i väntan på våren sitter jag och läser gamla trådar.

Fint tillsammans med en en skulle vara Strandglim "Silene maritima Welsskelchen".
Planterade hos mig i mitten av maj, den blommade nästan hela sommaren och var
ca 15-20 cm hög.

Bilden tagen 6.6.2009
[attachment=46141:Strandglim.jpg]

Bilden tagen 28.6.2009
[attachment=46142:Strandglim_2.jpg]

Mina plantor har mycket sol.

Enligt ICA förlagets perenna bok:
Jord:Trivs i de flesta jordar, väldränerade och gärna humusrika. Tål en del torka.
Läge: Sol-lätt skugga.

Limeblossom
Ber om ursäkt men kapar tråden lite.... kan man ha något högre runt barrväxter? Blir dom inte bruna och fula? Det blir iallafall våra naturliga enar när tex sly växer upp för nära.
Jag ska nämligen plantera lite barrisar är det tänkt smile.gif
Gunilla T
Nej, det kan du inte om du är rädd om barrväxterna. Barren blir bruna av skuggan och det går fort....
therese.kvist
Silverek
tigrella
Mitt förslag är att kolla olika sorters kryddor, citrontimjan som blir lite limegrön, sen kan man ju sätta basilika finns ju även som rödbladig då kan man ju både få olika färger och mycket doft, ska även finnas ananassalvia har den ej själv men har blandat perenner och kryddväxter i olika höjd på jobbet.
Det är snyggt tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon