Jag har precis lagt upp en något suddig bild i mitt album på en växt (vet inte vad det är) som verkar har blivit angripet av något vitt, spindelvä-liknande??
Denna växt har stårr uppe i min pojkväns biorum, och blivit totalt bortglömd av mig
Den har stått i antingen totelmörker eller i direkt sol, om vartannat.....
Men öppna fönster dessutom...
Kan nån kolla?
Nina
Berith
23-11-2003, 19:32
Ser ingen sån bild!
Nina S
23-11-2003, 19:42
Nu skall den ligga där, hade visst glöm att trycka på Lägg till
//Nina
Berith
23-11-2003, 19:54
Ok!
Det är en Crassula Horntree, men jag har ingen aning om vad den drabbats av.
Får vi se om nån kan säga vad det är angripen av...., funderar på om det kan vara spinn.., har aldrig haft det på någon blomma så jag vet inte hur det ser ut.
Nina
*Felix matte*
23-11-2003, 20:10
Spinn ser det inte ut att vara. Åtminstone har inte "mina" spinn sett ut så. Hade en gång en växt som drabbades av Ullöss och vill minnas att det såg ut liknande det du har på din Crassula Spinn ser ut som spindelnät... trådigt... och man brukar också kunna se pyttesmå "spindlar" som springer där.
Nina S
23-11-2003, 20:18
OK
Hur får man bort dom?
Sprider dom sig lätt?
//Nina
*Felix matte*
23-11-2003, 20:25
CITAT (Nina S @ 23-11-2003, 20:18)
OK
Hur får man bort dom?
Sprider dom sig lätt?
//Nina
Ingen aning! Jag slängde min växt... kruka och fat fick följa med för jag var rädd att de skulle ´kunna föra smittan vidare.
Ina
23-11-2003, 21:55
Dom sprider sej ganska långsamt, men kan vara ganska jobbiga att bli av med! Provadpinnar och Provadosprej och såpsprit har hjälp mej att bli av med angrepp - tror jag i alla fall... Jag har läst någonstans att ull-lössens ägg kan dröja väldigt länge med att kläckas och att man därför måste hålla koll på alla växter extra noga länge efter man har behandlat med bekämpningsmedel.
Glöm inte att behandla växter som står i närheten också...
Emser
24-11-2003, 10:23
Kan det vara Ullöss? De bildar ju också något som ser ut som spunnet socker... De tar man bort med en tops som man doppat i T-sprit. Sedan kan man enkelt ta bort dem med en pincett! Du kan ju alltid iof prova mitt dundermedel:
CITAT
OBS! OBS! OBS!GER 10L OBS! OBS! OBS!
Koka upp 1 liter vatten och 4 deciliter grönsåpa i en kastrull. Låt svalna och blanda i 1/2 liter T-sprit Häll över blandningen i en 10-litershink och fyll upp med vanligt vatten tills hinken är full. Sätt lock över hinken och använd hela sommaren.Spruta på kvällarna brukar vara bäst...
Med detta fick jag bort alla mina spinn! Funkar skit bra!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.