Ålgryte
Bladen på en av mina hängpelargoner har konstig "skorv" på undersidan. Den har inte blommat i sommar men det har de andra pellisarna i krukan gjort. De andra har inte dessa bladskador.
Undrar om det är ohyra el ngt virus?
Jag ser inget som rör sig i skorvet som jag kan skrapa av med nageln.

help.gif Någon som kan tipsa mig om vad det kan vara?
[attachment=43916:Pelargonblad.gif]

[attachment=43915:20091031_013.jpg]
Bassam
[attachment=43919:svamp12.jpg]

HEj
Det är Svamp skador som heter Phleosporapistaciae petrack - familju sphaerioidaceae - sort sphaeriopsidales - han är från Svamp som saknad någon Deuterornycetes .

Bekämpa:
ta bort alla skador delar och bränna dom , sen du kan använda annan medel mot Svam , de är många i trädgård affären.

Obs sprida sig med insekter och vind.
H :Bassam
Åsa, mälardalen zon 2
Det är varken svamp eller virussjukdom på pelargonerna. Just hängpelargoner får lätt ödem ifall odlingsförhållandena inte är helt optimalt. Ödem innebär att vattnet i växten pumpas så snabbt genom växten att en del växtceller inte hänger med utan sprängs och då får man de där korklika sakerna och på pelargon kallas det ofta korksjuka men det är ju egentligen ingen sjukdom utan klimatbetingat och det är inget som påverkar växten nämnvärt och behöver ej åtgärdas.
Ålgryte
Tack Åsa!
Skönt att höra att det inte är virus el ngt smittsamt!

Jag googlade på korksjuka och hittade mer info hos Blomsterlandet
Jag har nyligen tagit in krukan och det är möjligt att den blev chockad av klimatväxlingen sweatingbullets.gif cool.gif

Alla hängpelargoner är tydligen inte lika känsliga. Jag ser ingen korksjuka på Royal Blue och Tomcat bravo.gif

Men sick.gif - jag hann plocka bort mååååånga blad från Peltatum giggle.gif

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon