Tog en liten stickling av växten nedan på Mallorca i somras, den har tagit sig jättebra!
[attachment=43917:IMG_2571_2.jpg]
Frågan är bara: vad är det för något?
Om jag minns rätt så hade den blommor som påminde om Flitiga Lisa men jag tog så många sticklingar att jag kan ha blandat ihop dem...
Hur kan jag göra med den nu under vintern? Ca 10 grader i ljus eller rumstemp med extra ljus eller i vanligt fönster?
Har en massa blommor under extra ljus i rumstemp som jag måste flytta bort 8ska göra om lite hemma och vet inte var jag ska ställa hyllan med blommorna efteråt) och då gäller det att välja rätt...
Den ser bekant ut. I Västafrika finns det en liten buske, vedartade grenar, bara 50-70 cm höga, och exakt såna här blad. Enkla Flitiga Lisa-liknande blommor, alltid i toppen av grenarna, oftast rosa, men det finns en vit variant också. Månne om det är den du sett.
Jag kan bara inte komma på var jag hittat namnet på den.... Återkommer om jag hittar den.
Helen i Piteå Zon 5
31-10-2009, 23:11
Tycker det ser ut som Underblomman - Mirabilis jalapa. Om det är den så vissnade min ner under vintern och jag ställde krukan svalt och mörkt fram mot vårkanten då den började om att växa. Underblomman får en stor lök och fröna är lätta att fröså.
Om vinterförvaring:
Om det är den jag tänker på, så är den extremt torktålig i naturen.
Mitt förslag vore; i rumstemp med extraljus. För den här är en sol-älskare, även vintertid. Lite mindre vattning än på sommaren. Men i kruka tål den nog inte torka som den gör i naturen.
Men vi har ju inte fått någon ID än riktigt!
Nu har jag kollat runt på lite fler bilder och det verkar stämma!
Tack så jättemycket för hjälpen - nu kan jag läsa på mer om växten!
CITAT (Peztis @ 02-11-2009, 22:40)

Nu har jag kollat runt på lite fler bilder och det verkar stämma!
Tack så jättemycket för hjälpen - nu kan jag läsa på mer om växten!
Menar du att det var en Mirabilis jalapa, Underblomma?
Titta! Min underblomma har slagit ut!!!!
[attachment=44954:IMG_3442.JPG]
Ser ut som en liten hibiskus, faktiskt! Den är sååå söt!
Helen i Piteå Zon 5
05-12-2009, 00:05
Kul att den har börjat blomma, vit och fin! Grattis!
Fin blomma! Den var inte den som jag gissade på i inlägg 2 här i tråden. Kronbladen verkar sitta ihop, som på Ipomoea... Gör de det?
Jo, kronbladen verkade sitta ihop. Är rätt säker på att det är en underblomma för kollar man runt lite å ser de blommorna verkligen ut som små hibiskusar.
Däremot så skiljer sig bladen något för bladnerven på min blomma är inte helt centrerad på bladet men det finns väl olika varianter på blad...?
Tur man var hemma för den blommade fort övcer, blomman var bara öppen en dag och sedan så slöt den sig. En knopp är på gång så den slår väl ut om några dagar, hoppas jag.
Vad gäller fröer, någon som vet om den är självfertil eller om man måste ha fler växter/blommor?
Här googlade jag fram en sida:
http://www.gardenfairy.com/garden/mirabilis.htm Enligt den verkar underblomman självså sig ganska flitigt i rätt klimat, så det behövs nog inga extra insatser för att få frö.
mandy848
15-09-2010, 09:57
CITAT (Peztis @ 03-12-2009, 20:23)

Titta! Min underblomma har slagit ut!!!!
[attachment=44954:IMG_3442.JPG]
Ser ut som en liten hibiskus, faktiskt! Den är sååå söt!
helt underbar!!!
Ja, den är helt underbar!
Däremot har jag nu lärt mig att den förgrenar sig INTE om man klipper den... Därför ser den för tillfället rätt sorglig ut i formen men bladen på de oklippta grenarna är fina och jag tror den funderar på att börja blomma igen.
Under våren köpte jag/kom över fler olika sorters underblommafröer så just nu har jag en megastooor en på min altan med helt vita blommor, en rosa med limefärgade blad på trappen och sedan några gula här och där i krukorna.
Här är en bild på den megastora, den har dränkt pelargonerna! Var liksom inte beredd på att den skulle bli sååååå stor!

[attachment=54909:IMG_3572_2.jpg]
Måste bara komma ihåg att ta in knölarna när frosten har kommit, de ska tydligen skötas på samma sätt som dahlior.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.