lenamarita
31-10-2009, 20:48
Jag har köpt nya rosor och planterat dem där jag tror att jag vill ha dem. MEN om jag ångrar mig och vill flytta dem hur länge kan jag vänta att flytta dem(år)?
Och jag har en gammal ros vid husväggen som jag vill ta bort, den är tanig och blommar glest, dessutom är den så nära väggen att det inte regnar på den, inget bra läge. Och givetvis har den svartfläckssjuka eftersom den inte har fått gödning av förra husägaren.
Min undran är som följer; Kan jag sätta en ny ros där den gamla har stått?
Likadant ; om jag vill ha en ny ros där det har stått en ros tidigare i ett eller två år?
Tacksam för er erfarenhet och kunskap.
Vänliga hälsningar från Lena i Skåne.
Når du kjøper en ny krukad ros (potterose på norsk) og planter rosen ut, vil det ta nokså lang tid før røttene
begynner å bevege seg og vokse utover klumpen den er pottet i. Det betyr at du godt kan flytte den til en ny plass så lenge du ikke har tjele i jorden. Det beste er å flytte den så fort som mulig.
Om du graver opp en rose som har stått der i mange år og du ønsker å plante en nye rose på samme sted, vil det være riktig å bytte ut den gamle jorden med ny jord. Den gamle kan du bruke andre steder i trädgården. Men om rosen bare har stått der i 1-3 år, er det ikke nøvendig å bytte jord.
hilsen Dag
Hej
Du kan plantera ros när som helst men förska att det finns lång tid till frost. men du kan flytta rosa i vilande perioden under höst eller vårvinter, om du ska plantera nya ros istället för gamla du ska först tänker blanda gamla jord med kompost eller naturliga gödsel men det är bra om du bytta trötta gamla jord på nya jord.
H: Bassam
lenamarita
03-02-2010, 20:35
Hej Tack för era råd och er kunskap. Jag tror att jag har förstått att det är säkrast att byta jorden innan jag sätter en ny ros på den gamla rosens plats, om den gamla rosen har stått där mer än två år.
Så då vet jag vad jag måste göra för att vara helt säker på att lyckas.
Nu har vi haft 15 minus vissa dagar så jag får hoppas att mina nysatta rosor, 4 st, ska klara sig mot kylan.
Jag har ju inte vintertäckt eftersom vi här nere i södra Skåne inte har så här kallt i vanliga vintrar.
Tack för er hjälp och ser fram mot en vår.Brrrr.
Lena i Skåne
Hej Lena
Hej Lena Det är bättre om man använder vinter täck i Sverige för säkerhet skull special första ( 2 - 3 år ) , även om man leva i skåne , du ska inte förlorar någon men ska vinna tid arbeta och pengar plus dina rosor ska dom blir glada. H:Bassam
H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.